Σαμποτάρουν τις αποκρατικοποιήσεις με ανυπολόγιστο κόστος
Το… μηδενικό αποτέλεσμα της κυβέρνησης στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων διαφαίνεται και από την εισηγητική έκθεση του νέου προϋπολογισμού, καθώς όλα σχεδόν τα έσοδα αποκρατικοποιήσεων στα χρόνια που κυβερνά η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ προέρχονται από αποφάσεις που ελήφθησαν πριν ακόμα αναλάβει την διακυβέρνηση της χώρας η αριστερή κυβέρνηση.
Η καθυστέρηση των αποκρατικοποιήσεων ήταν, μαζί με την πληρωμή των οφειλών του κράτους στους ιδιώτες, ο βασικός λόγος που η κυβέρνηση δεν έλαβε την πρώτη δόση των 600 εκατ. ευρώ , από τα 4,8 δις. ευρώ που προσδοκά να εισπράξει από τα κέρδη της ΕΚΤ και των κεντρικών τραπεζών από τα ελληνικά ομόλογα.
Στην πρώτη μεταμνημονιακή έκθεση για την Ελλάδα η Κομισιόν έβγαλε «κίτρινη κάρτα» στην κυβέρνηση για την καθυστέρηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, για πολιτικούς κυρίως λόγους, εμβληματικών ιδιωτικοποιήσεων όπως είναι η πώληση του 50,1% των ΕΛΠΕ και η παραχώρηση της Εγνατίας σε ιδιώτες.
Αυστηρή γλώσσα χρησιμοποιεί η Επιτροπή και για τις μεγάλες καθυστερήσεις που σημειώνει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, καθώς προβλέπει ότι κανένας στόχος για το 2018 δεν πρόκειται να επιτευχθεί.
Την ώρα που η Κομισιόν έβγαλε «κίτρινη» κάρτα για τις μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα ο νέος Προϋπολογισμός προβλέπει έσοδα από αποκρατικοποιήσεις ύψους 2,15 δισ. ευρώ για φέτος και 1,53 δισ. ευρώ για το 2019.
Σύμφωνα με την πρώτη μεταμνημονιακή έκθεση ενισχυμένης εποπτείας που έδωσε η Κομισιόν «κρούει» τον κώδωνα για την επένδυση στο Ελληνικό, αλλά και την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.
Σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό τα βασικά έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις το 2019 θα προέλθουν από την πώληση μετοχών του ΟΠΑΠ, από τα Περιφερειακά Αεροδρόμια, από τις πωλήσεις συμμετοχών σε ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΓΝΑΤΙΑ, ΕΛΠΕ, ΑΙΑ (μετοχές), ΔΕΠΑ και Μαρίνες και από τη διάθεση ακινήτων, εκ των οποίων 300 εκατ. θα προέλθουν από το Ελληνικό.
Σε εξέλιξη βρίσκονται η από κοινού με την Paneuropean Oil and Industrial Holdings SA πώληση του 50,1% των μετοχών της εταιρείας Ελληνικά Πετρέλαια ΑΕ, η μακροχρόνια (35-ετής) παραχώρηση του δικαιώματος χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου «Εγνατία Οδός» και των επί του αυτοκινητοδρόμου τριών κάθετων αξόνων, η παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των μαρίνων Χίου και Αλίμου και η πώληση ακινήτων.
Επίσης, έχει ξεκινήσει η διαδικασία προπαρασκευής και ωρίμανσης για την αξιοποίηση του 30% των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ΑΕ, του 50,01% της ΔΕΠΑ Εμπορίας και του 14% της ΔΕΠΑ Υποδομών που θα προκύψουν μετά το διαχωρισμό της ΔΕΠΑ ΑΕ σε ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών, ορισμένων περιφερειακών λιμένων μέσω συμβάσεων υπο-παραχωρήσεων, των μαρίνων Αργοστολίου, Ιτέας και Ζακύνθου και του σχεδόν εξαντληθέντος κοιτάσματος φυσικού αερίου Ν. Καβάλας και της μετατροπής του σε υπόγειο χώρο αποθήκευσης φυσικού αερίου.
Επίσης βαίνει προς ολοκλήρωση ο διαγωνισμός για την πώληση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΕΣΣΤΥ. Το συνολικό τίμημα ανέρχεται σε 22 εκατ. ευρώ και αναμένεται να εισπραχθεί έως το τέλος του 2018.
Ακόμη ολοκληρώνεται η διαδικασία για την επέκταση κατά 20 έτη της Σύμβασης Παραχώρησης του Διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας. Το συνολικό τίμημα, ύψους 1.115 εκατ. ευρώ αναμένεται να εισπραχθεί έως το τέλος του έτους.
Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία και γίνονται οι απαιτούμενες ενέργειες για την ολοκλήρωση της συναλλαγής που αφορά στην πώληση του 100% των μετοχών της Ελληνικό ΑΕ. Η πρώτη δόση του τιμήματος 300 εκατ. ευρώ αναμένεται να καταβληθεί το 1ο τρίμηνο 2019.