yoga-kids-3

«Τα παιδιά ηρεμούν και συγκεντρώνονται όταν εμείς είμαστε ήρεμοι και συγκεντρωμένοι»



Συνέντευξη στη Χριστίνα Διαμαντοπούλου
(christina.diamantopoulou@gmail.com)

 

Είχατε σκεφτεί ποτέ το ενδεχόμενο παιδιά από 2 έως 5 ετών να παρακολουθούν μαθήματα yoga και μάλιστα ταυτόχρονα με τους γονείς τους; Το Καφέ Σχολειό στο Χαλάνδρι, πραγματοποιεί μαθήματα για γονείς που θέλουν να περάσουν ποιοτικό χρόνο με το παιδί τους, ενώ παράλληλα θέλουν να γυμνάσουν σώμα και νου όχι μόνο στους ίδιους, αλλά και στα παιδιά τους τα οποία μυούνται στα μυστικά της από την... κούνια! Η yoga instructor Σοφία Φώτεινα μίλησε στο xrimaonline γι' αυτή την πολύ πρωτότυπη μέθοδο άθλησης. Τι είναι, πώς γίνεται και ποια είναι τα οφέλη της εκτός από την άσκηση και τον ποιοτικό χρόνο με το παιδί σας... .



Πώς προέκυψε η ιδέα της γιόγκα για παιδιά;
Τα παιδιά ήταν και θα είναι η μεγάλη μου αγάπη. Ήμουν νηπιαγωγός από επιλογή και έψαχνα να βρω πώς τα παιδιά μπορούν να μεγαλώνουν χαρούμενα και δημιουργικά μέσα σε ατμόσφαιρα αγάπης χωρίς όρους και ατμόσφαιρα αποδοχής. Τα παιδιά ήταν και θα είναι οι μεγάλοι μου Δάσκαλοι. Και το λέω αυτό με πλήρη συνείδηση και γνώση. Είχα την τύχη να έχω μεγάλους Δασκάλους και νομίζω ότι πια μπορώ να αναγνωρίζω έναν Δάσκαλο.
Πιο συγκεκριμένα, μετά την τρυφερή ηλικία των δικών μου παιδιών, θέλησα να συνεχίσω αυτήν την αγάπη και με άλλα παιδιά, οπότε ίδρυσα έναν παιδικό σταθμό - νηπιαγωγείο που λειτούργησε με την μέθοδο Καφέ Σχολειό-Κώστας Φωτεινός («το σχολειό μας», στη Γλυφάδα).
Μετά από οκτώ χρόνια διαπίστωνα πως οι σημαντικοί δάσκαλοι των παιδιών είναι οι γονείς. Οπότε συνέχισα με Σχολές Γονιών στο Καφέ Σχολειό και με σεμινάρια παιδιών που ζητούσαν τα ίδια. Το 2010 η προσωπική μου ανάπτυξη με οδήγησε στην Ινδία όπου μυήθηκα στην Himalayan Yoga Tradition και την εκπροσωπώ στην Ελλάδα στο ‘Himalayan Yoga Meditation of Hellas’ σαν Yoga instructor RYT-500, certified by Yoga Alliance. Και μέσα από τη γιόγκα –που η ίδια η λέξη προτείνει ένωση- ισχυροποιείται ο πολύ σημαντικός ρόλος του γονιού και ενώνουμε τις δυνάμεις μας για να μεγαλώσει ο ευτυχισμένος και ειρηνικός άνθρωπος του μέλλοντος.

Η γιόγκα είναι ένα είδος άθλησης το οποίο απαιτεί αυτοσυγκέντρωση και ηρεμία. Πόσο εφικτό είναι να επιτευχθεί κάτι τέτοιο όταν ο γονιός έχει παράλληλα την «έννοια» του παιδιού του.
Έχετε δίκιο, η γιόγκα στη Δύση θεωρείται και ασκείται σαν άθληση. Εκεί όμως που γεννήθηκε είναι μια επιστήμη, μια φιλοσοφία και τρόπος ζωής. Και επειδή προσεγγίζει τον άνθρωπο ολιστικά- σώμα, ψυχοδιανοητικό και πνευματικό επίπεδο- έχει να κάνει ΚΑΙ με το σώμα. Και όπως το λέτε χρειάζεται αυτοσυγκέντρωση και ηρεμία, που όταν δεν την έχουμε η γιόγκα μας βοηθά να την εγκαθιδρύσουμε.
Τώρα, φτάνω στην ωραία ερώτησή σας. Πώς γίνεται να μπορούμε να συγκεντρωθούμε και να είμαστε ήρεμοι όταν έχουμε τόσες έννοιες. Αυτή είναι μια από τις πρώτες «ασκήσεις» της γιόγκα, που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι η παρουσία του παιδιού μας που λόγω της ηλικίας του δεν μένει ακίνητο ή δεν σιωπά για πολύ.
Όταν θέλουμε, όταν είμαστε πραγματικά συγκεντρωμένοι δεν μας εμποδίζει μια κίνηση, ένας ήχος εξωτερικός. Αυτό που μας εμποδίζει συνήθως είναι κάτι εσωτερικό. Τι σκεφτόμαστε εμείς εκείνη την ώρα. «Αχ, παιδάκι μου, δεν θα με αφήσεις να ηρεμήσω;» Πιστεύουμε πως κάποιος άλλος «δεν μας αφήνει» και δίνουμε λιγότερη προσοχή στο τι σκεφτήκαμε, τι νιώσαμε, τι πιστεύουμε και τι κάνουμε εμείς. Άσκηση αυτοπειθαρχίας λοιπόν, να συν-κεντρωθούμε, όπως λέει η λέξη στο κέντρο μας, ενώ κάτι άλλο μας τραβά προς την περιφέρεια, προς τα έξω.
Επί πλέον, όταν εμείς σταματήσουμε, δεν χρειάζεται για πολύ, ησυχάζουν και οι γύρω μας, και ιδίως τα παιδιά μας που είναι πιο ευαίσθητα. Θα έχει τύχει σε όλους μας να παρατηρήσουμε τι ηρεμία υπάρχει γύρω μας όταν ήμαστε εμείς ήρεμοι. Εκείνη τη φορά που είχε κλείσει ο λαιμός μας, μίλαγαν και τα παιδιά μας αυτόματα ψιθυριστά, έτσι δεν είναι; Έτσι μας μιμούνται.
Επειδή η ερώτηση είναι σύνθετη, υπάρχει κι άλλη μια πτυχή που δεν απαντήθηκε ακόμα. Την ώρα της γιόγκα, είμαστε κι άλλοι παρόντες, οι άλλοι γονείς, τα άλλα παιδιά, οι συντονιστές και πιθανόν ο γονιός με μια έγνοια σαν αυτήν που αναφέρετε να ανησυχεί ότι το παιδί του θα ενοχλήσει τους άλλους και ότι θα φταίει ο ίδιος γι’ αυτό. Καταλαβαίνω την ανησυχία αυτή, όμως με ένα τέτοιο γεγονός μαθαίνουμε οι γονείς να μην κατηγορούμε τον εαυτό μας για τίποτα. Είναι διαφορετικό πράγμα να έχω ευθύνη και διαφορετικό να νιώθω αξιοκατάκριτος και να έχω ενοχές γι’ αυτό. Τι ομορφιά! Και όλα αυτά τα συνειδητοποιούμε σε μια ώρα άσκησης γιόγκα. Είναι λίγο πιο καθαρό τώρα τι εννοώ «η γιόγκα είναι μια φιλοσοφία και τρόπος ζωής;».



Απόλυτα! Επίσης, πώς καταφέρνετε να κάνετε και τα παιδιά να επιτυγχάνουν να ηρεμούν και να συγκεντρώνονται;
Τα παιδιά ηρεμούν και συγκεντρώνονται όταν εμείς είμαστε ήρεμοι και συγκεντρωμένοι. Και αν τα απασχολεί κάτι σοβαρό, κουβεντιάζουμε με τους γονείς και βλέπουμε πώς μπορούμε να βοηθήσουμε. Όμως γενικά, σε έναν χώρο όπου το παιδί νιώθει ότι το σέβονται, το υπολογίζουν και το αγαπούν, δεν έχει λόγο να είναι ανήσυχο, πέρα από τη φυσική του ανάγκη να χαίρεται την παιδική του ηλικία.

Ποια είναι τα οφέλη του συγκεκριμένου προγράμματος στα παιδιά, ποια στους γονείς και ποια στη μεταξύ τους σχέση;
Πολλά τα οφέλη. Μόνο θα τα ονομάσω: στο σώμα, ήρεμες και σίγουρες κινήσεις, γέλιο, χαμόγελο, καλή αναπνοή, καλή πέψη, αποκατάσταση δυσκοιλιότητας, υγεία, αποφεύγονται αργότερα αρρώστιες, το σώμα τους γίνεται αυτό για το οποίο είναι φτιαγμένα.
Στο ψυχοδιανοητικό: εμπιστοσύνη στον εαυτό, θετική εικόνα, πίστη ότι «θα τα καταφέρω», χαρά, επαφή με όλα τα συναισθήματα, οξυμμένη μνήμη, αυτοσυγκέντρωση.
Στο πνευματικό: εμπάθηση, ενσυναίσθηση, χαίρομαι με τη χαρά του άλλου, είμαστε όλοι μαζί, ο ένας νοιάζεται τον άλλο, γνωρίζω τα χαρακτηριστικά μου μαθαίνοντας βιωματικά, είμαι ταπεινός και σίγουρος για τον εαυτό μου.
Τα ίδια ισχύουν και για τους γονείς, με επιπλέον όφελος ότι για όλους το μεγάλωμα, η ανάπτυξη, είναι πηγή χαράς. Δεν είναι εξάρτηση, δεν είναι ανικανότητες, δεν είναι γκρίνιες. Οι γονείς, μέσα από τη φιλοσοφία της γιόγκα αποδέχονται τον φυσικό τους ρόλο χωρίς εσωτερικές και εξωτερικές συγκρούσεις με αφορμή τα παιδιά ή τη σχέση τους.



Ποια είναι η συχνότητα των μαθημάτων και πόσο συχνά προτείνετε εσείς να παρακολουθούνται για να είναι ορατά τα οφέλη;
Το αποτέλεσμα έχει να κάνει με την ποιότητα. Με τα παιδιά 2-5 ετών και τους γονείς τους, συναντιόμαστε από μία ώρα, δύο φορές το μήνα και με τα παιδιά 6-9 ετών, από δύο ώρες, δύο φορές το μήνα (σε αυτές τις ομάδες χωρίς τους γονείς). Τα οφέλη μπορεί να εμφανιστούν σε δύο λεπτά, σε δύο ώρες ή σε δύο μήνες, ανάλογα με την επιθυμία μας για αλλαγή (εννοώ την επιθυμία του ίδιου του ανθρώπου για αλλαγές του ίδιου του εαυτού του. Ζητούμε να παρακολουθούνται όλες οι συναντήσεις, εφόσον η δήλωση του ενδιαφέροντος των συμμετεχόντων συνεχίζει.

Υπάρχουν μαθήματα για αρχάριους, προχωρημένους κλπ, ή προσαρμόζονται όλοι ανεξαρτήτως επιπέδου;
Τα παιδιά μπαίνουν στην ομάδα που ταιριάζουν ηλικιακά. Έτσι κι αλλιώς εντάσσονται άμεσα, πολύ ευκολότερα από εμάς τους ενήλικες, πόσο μάλλον όταν βρίσκονται σε έναν χώρο που νιώθουν ασφαλή και που ενισχύει τις αρετές τους.

Αν σου άρεσε κάνε