Παγκόσμιος διαγωνισμός ρομποτικής: Ξεχώρισαν οι Έλληνες μαθητές
Μια στάση όπου μπορούν οι πολίτες να γυμναστούν ενώ περιμένουν το λεωφορείο, μια άλλη όπου βλέποντας τη διαφήμιση οι υποψήφιοι επιβάτες μπορούν να παίξουν pong και να χάνουν θερμίδες παράγοντας ενέργεια για το περιβάλλον κι ένα ρομπότ που κάνει μέχρι και παρκούρ, είναι οι καινοτόμες ιδέες και κατασκευές μαθητών από σχολεία της χώρας μας, που συμμετείχαν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ρομποτικής, Έρευνας και Καινοτομίας FIRST Lego League 2021 και απέσπασαν, εκτός από διακρίσεις, και τις καλύτερες εντυπώσεις.
Ο διαγωνισμός μπορεί να έγινε φέτος υβριδικά εξαιτίας των υγειονομικών συνθηκών, αλλά οι κατασκευές των μαθητών δεν απέχουν πολύ από το να εφαρμοστούν στην καθημερινότητα και να προάγουν τα οφέλη της γυμναστικής, που ήταν και το φετινό θέμα.
Γυμναστική ...περιμένοντας το λεωφορείο
Περιμένεις το λεωφορείο και τα λεπτά κυλούν βασανιστικά και αργά; Όχι πια. Με την κατασκευή των μαθητών της ΝGK ομάδας ρομποτικής του 2ου δημοτικού σχολείου Καλυβίων, με την οποία κατέκτησαν και την 1η θέση ανάμεσα σε 200 ομάδες στην κατηγορία Motivate Award του FIRST LEGO League, ο χρόνος γίνεται εποικοδομητικός. Ο πολίτης στις στάσεις γυμνάζεται και παράγει ενέργεια μέχρι να επιβιβαστεί.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Αβραάμ Τριανταφυλλίδης, προπονητής της ομάδας, εξήγησε πώς γεννήθηκε η ιδέα των παιδιών να μεταμορφωθούν οι στάσεις μέσων μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ) σε ευκαιρίες ήπιας άθλησης και ανταποδοτικού οφέλους με αντίκτυπο στους πολίτες.
«Υπολογίστηκε πως οι Έλληνες περιμένουν στις στάσεις περίπου 152 ώρες τον χρόνο, δηλαδή περίπου 6 μέρες, χωρίς να έχουν κάτι δημιουργικό να κάνουν. Με τη βοήθεια της επιστημονικής της ομάδας και πλήθος από experts στο αντικείμενο, η ομάδα NGK δημιούργησε μία σειρά οργάνων, τα «N Power» κατά τη διάρκεια της χρήσης των οποίων παράγεται ενέργεια, που στη συνέχεια αποθηκεύεται σε μπαταρίες. Τα όργανα αυτά θα τοποθετηθούν σε στάσεις, παρέχοντας την ευκαιρία να αθληθούν οι πολίτες, έχοντας προσωπικό, οικολογικό και οικονομικό παράλληλα όφελος», δήλωσε ο κ. Τριανταφυλλίδης.
Μ' αυτόν τον τρόπο, η αναμονή στις στάσεις από ...κενός χρόνος μετατρέπεται σε απρόβλεπτη ευκαιρία άθλησης και προσφοράς σε ενέργεια που χρησιμοποιείται είτε με τον φωτισμό του γύρω χώρου, είτε με τη φόρτιση ηλεκτρονικών συσκευών, σύμφωνα με την κατασκευή των μαθητών.
Τα παιδιά από την Πάτρα που έβαλαν ...βαράκια για γυμναστική στις στάσεις
Δέκα παιδιά από δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο, συγκεκριμένα από την έκτη τάξη μέχρι την πρώτη λυκείου, εννιά αγόρια κι ένα κορίτσι είναι τα μέλη της ομάδας «Happy Fit.Ment – Robotica.gr», που κατέκτησαν την 5η Θέση στον διαγωνισμό. Οι μαθητές κινήθηκαν στο ίδιο πνεύμα, αυτό της αξιοποίησης του χρόνου αναμονής στις στάσεις, με μια διαφορετική κατασκευή και παρουσιάζοντας το δικό τους καινοτόμο project.
«Στην πόλη μας, την Πάτρα, η αναμονή συνολικά ξεπερνάει τα 3 χρόνια! Τα παιδιά λοιπόν έκαναν χρήση της διαφήμισης που υπάρχει στις στάσεις και συνήθως δεν παρατηρεί ο πολίτης. Ένα μέρος της διαφήμισης μετατρέπεται σε ηλεκτρονικό παιχνίδι (το ιστορικό παιχνίδι pong)», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο προπονητής της ομάδας, ηλεκτρολόγος μηχανικός Ανδρέας Τσιμπούρης.
Για την υλοποίηση της ιδέας της, η ομάδα ενσωμάτωσε στη φωτεινή διαφήμιση των στάσεων μια οθόνη και προγραμμάτισε πλακέτα ώστε να φαίνεται τόσο μέρος της διαφήμισης όσο και το παιχνίδι, ενώ μέσω αισθητήρων μεταφέρεται η κίνηση από τα χειριστήρια- βαράκια στο παιχνίδι.
«Η πλακέτα έχει επίσης δυνατότητες ασύρματης σύνδεσης (bluetooth, wifi) που μπορούν να αξιοποιηθούν σε συνδυασμό με τα υπάρχοντα αλλά και μελλοντικά συστήματα ενημέρωσης των πολιτών για τα δρομολόγια των λεωφορείων», εξηγεί ο κ. Τσιμπούρης. Όπως λέει, το όφελος για τους χρήστες και για την κοινωνία είναι πολύ μεγάλο, αν σκεφτούμε ότι η χρήση του συστήματος μόνο 8 ώρες σε κάθε στάση ημερησίως μπορεί να βοηθήσει συνολικά να καίγονται πάνω από 400.000 θερμίδες ετησίως και μάλιστα σ’ έναν χώρο που οι άνθρωποι ήταν εντελώς ακίνητοι πριν από την εφαρμογή της ιδέας.
Το ρομπότ που κάνει μονόζυγο, παρκούρ και αναλαμβάνει επικίνδυνες αποστολές
Η αγωνιστική ομάδα ρομποτικής της Ακαδημίας Ρομποτικής- FutureLab από τη Θεσσαλονίκη απαρτίζεται από 7 μαθητές, ηλικίας 14 έως 16 ετών, και κατάφερε να κατακτήσει τη δεύτερη θέση στην παγκόσμια κατάταξη του Robot Game στο FLL Open Greece 2021. Το ρομπότ που σχεδίασαν και κατασκεύασαν εκτέλεσε άριστα τις αποστολές μιας ειδικά σχεδιασμένης πίστας στον καλύτερο χρόνο συγκεντρώνοντας σκορ 585/600 και κάνει απίστευτα πράγματα!
Ο προπονητής τους Πέτρος Περλαντίδης, Μηχανικός Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών Υπ. Διδάκτορας Πανεπιστημίου Δυτ. Μακεδονία, που κατεβαίνει στους αγώνες για δεύτερη φορά με τους μαθητές του τα τελευταία τρία χρόνια, ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πως το ρομπότ έχει πολλές διαφορές από άλλες κατασκευές και διαφορετικό ρόλο, που δεν είναι άλλος από το να καταφέρει να διαγωνιστεί σε μια πίστα με πολλές δοκιμασίες.
«Το ρομπότ των μαθητών μας έχει αποστολές σε μια πίστα. Εκτός από το να κουνήσει πόδια, να βάλει αντικείμενα σε κάποιες θέσεις, είναι ένα ρομπότ που λύνει γρίφους, συμμετέχει σε αποστολές, κάνει αθλήματα αναποδογυρίζει, παίζει μπάσκετ, κάνει μονόζυγο και προσομοιώνει το παρκούρ και το σκέιτμπορ», σημειώνει ο κ. Περλαντίδης. Μάλιστα, όπως λέει, τα παιδιά έχουν στόχο να πάρουν τα βιώματα από τον συνδυασμό τη μηχανικής και προγραμματισμού και να συμμετάσχουν στην ολυμπιάδα ρομποτικής.
Περισσότεροι από 2000 μαθητές από όλο τον κόσμο, ηλικίας 9 έως 16 ετών, διαγωνίστηκαν στον τομέα της Ρομποτικής, της Έρευνας και της Καινοτομίας. Πιο συγκεκριμένα 200 ομάδες από 115 χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο, συνδέθηκαν εξ' αποστάσεως για πρώτη χρονιά φέτος λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, παρουσιάζοντας την δουλειά τους σε κριτές και διαιτητές από όλο τον κόσμο.
Φέτος ο Παγκόσμιος διαγωνισμός ρομποτικής FLL διοργανώθηκε για πρώτη φορά από την Ελλάδα προς τιμήν των 200 χρόνων από την επανάσταση του 1821. Το επίπεδο των ομάδων που συμμετέχουν κάθε χρόνο σε τέτοιες Παγκόσμιες διοργανώσεις είναι εξαιρετικά υψηλό. Κάθε χρόνο, χώρες από όλο τον κόσμο στέλνουν τις καλύτερες ομάδες τους που αναδεικνύονται μέσα από τοπικά εθνικά πρωταθλήματα.