Μητσοτάκης: «Η σημασία του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη υπερβαίνει τα σύνορα Ελλάδας-Βουλγαρίας»
Συνέντευξη Τύπου παραχώρησαν από κοινού ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο πρόεδρος της Βουλγαρίας Ρούμεν Ράντεφ μετά τη συνάντησή τους στο Μέγαρο Μαξίμου.
Ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε πως οι ελληνικές επιχειρήσεις θα μπορούν να αποθηκεύουν φυσικό αέριο στη Βουλγαρία ενώ βουλγαρικές επιχειρήσεις θα μπορούν να χρησιμοποιούν τη Ρεβυθούσα, στο πλαίσιο της ενεργειακής συνεργασίας των δύο χωρών, και τόνισε ότι η Ελλάδα και η Βουλγαρία συμφωνούν προς τη διερεύνηση για έναν αγωγό πετρελαίου που θα συνδέει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με το βουλγαρικό λιμάνι Μπουργκάς.
«Η σημασία του υπερβαίνει τα διμερή σύνορα» υπογράμμισε για το έργο. «Είναι αλήθεια πως η εξέλιξη αυτή γίνεται επίκαιρη λόγω και της γεωπολιτικής συγκυρίας. Ο ρωσικός αναθεωρητισμός σκοντάφτει στη γενναία άμυνα του ουκρανικού λαού, αλλά εξακολουθεί να προκαλεί οικονομικό πόνο, γιατί η Ρωσία χρησιμοποιεί την ενέργεια ως όπλο σε αυτή την απειλή μόνη απάντηση είναι η ταχύτατη απεξάρτηση από τα ρωσικά καύσιμα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός.
Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στο πρώτο μνημόνιο που υπεγράφη μεταξύ των υπουργείων Ενέργειας και αφορά το πεδίο ασφάλειας εφοδιασμού και αποθήκευσης φυσικού αερίου. Ο πρωθυπουργός είπε ότι αυτή η εξέλιξη αυτή γίνεται επίκαιρη λόγω και της γεωπολιτικής συγκυρίας, σημείωσε ότι «ο ρωσικός αναθεωρητισμός σκοντάφτει στη γενναία άμυνα του ουκρανικού λαού, αλλά προκαλεί οικονομικό πόνο μετατρέποντας την ενέργεια σε μέσω κρατικού εκβιασμού. Οι Βούλγαροι το γνωρίζουν καλά γιατί πέρσι η Ρωσία διέκοψε το φυσικό αέριο στη γειτονική χώρα» είπε και προσέθεσε ότι η απάντηση είναι η ταχύτατη απεξάρτηση από το ρωσικό καύσιμο αναφέροντας την υπογραφή μνημονίου για την ασφάλεια αποθήκευσης και εφοδιασμού φυσικού αερίου, τονίζοντας ότι οι εταιρείες των δυο ενέργειας των δυο χωρών μπορούν να εξυπηρετούνται από τις εγκαταστάσεις του Σιρέν στην Βουλγαρία και στη Ρεβυθούσα.
Κρίσιμες υποδομές για την ενεργειακή ασφάλεια
Ο κ. Μητσοτάκης έκανε λόγο για κρίσιμες υποδομές που θα εξασφαλίσουν ενεργειακή ασφάλεια. «Πρόκειται για μια διμερή συμφωνία η οποία όμως έχει ευρωπαϊκό βεληνεκές καθώς μετατρέπει τις χώρες μας σε ένα σταυροδρόμι διακίνησης αερίου προς όλη την Ευρώπη» είπε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός και συμπλήρωσε πως η εν λόγω συμφωνία έρχεται σε συνέχεια μιας άλλης συνθήκης που έχουμε υπογράψει με Ιταλία διαμορφώνοντας με αυτόν τον τρόπο ένα εναλλακτικό δίκτυο στρατηγικής σημασίας.
Το δεύτερο Μνημόνιο συνεργασίας αφορά το πετρέλαιο και «τη χειραφέτησή του από ρωσικές πηγές» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης. Συγκεκριμένα το δεύτερο μνημόνιο αφορά την διερεύνηση των δυνατοτήτων κατασκευής ενός νέου αγωγού που θα συνδέει την Αλεξανδρούπολη με το Μπουργκάς, και όχι το αντίθετο όπως επρόκειτο να γίνει με το προηγούμενο ανάλογο εγχείρημα, ο οποίος θα εφοδιάζει τη Βουλγαρία με ενεργειακούς πόρους.
«Ο νέος αγωγός αναβιώνει υπό το φως των νέων συνθηκών ως αγωγός Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς όχι ως Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, προσφέροντας νέες εναλλακτικές πηγές εφοδιασμού. Όχι γιατί υποκαθιστά τα δεξαμενόπλοια που πρέπει να διέρχονται τα στερνά του Βόσπορου αλλά έτσι θα προστίθεται και σε άλλες ενεργειακές εγκαταστάσεις όπως ο IGB και ο FSRU στην Αλεξανδρούπολη. Απώτερος στόχος είναι να φτάσει το φυσικό αέριο ακόμα και στην Ουκρανία» είπε ο κ. Μητσοτάκης. Τόνισε τέλος ότι προχωρά η πλωτή μονάδα αεριοποίησης φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη, αναφέρθηκε και σε άλλες ανάλογες εγκαταστάσεις «ώστε να μπορούμε να εξάγουμε στις γειτονικές χώρες. Στην περιοχή μας διαμορφώνεται ένα νέο πυκνό δίκτυο ενεργειακών δρόμων στα Βαλκάνια, στην Ευρώπη και όχι μόνο. Ελλάδα και Βουλγαρία έχουν κρίσιμο ρόλο να παίξουν στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης, μπορούν να προσφέρουν ευρύτερες υπηρεσίες στην ΕΕ» είπε ο κ. Μητσοτάκης και κατέληξε: «Μπορούμε να γίνουμε πάροχοι ενεργειακής ασφάλειας για την ευρύτερη περιοχή».
Το «ευχαριστώ» του Ράντεφ
Από την πλευρά του, ο κ. Ράντεφ, αφού τόνισε ότι η παραδοσιακή συνεργασία των δυο χωρών ενισχύθηκε περισσότερο με τα δυο μνημόνια, ευχαρίστησε τον Έλληνα πρωθυπουργό για την πρόσβαση στη Ρεβυθούσα. «Υπενθυμίζω πόσο σημαντικά πράγματα υλοποιήσαμε στη σχέση και τη συνεργασία μας τον τελευταίο χρόνο» σημείωσε και αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση των συνδέσεων αγωγών φυσικού αερίου καθώς και στην αύξηση των ποσοτήτων εξαγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα.
«Όλα αυτά υπερβαίνουν τις διαστάσεις μιας διασυνοριακής συμφωνίας. Ελλάδα και Βουλγαρία αποδείχτηκαν πυλώνες σταθερότητας στην περιοχή» είπε ο Βούλγαρος πρόεδρος και συμπλήρωσε: «Η συνεργασία αυτή αλλάζει τον χάρτη στη Νοτιοανατολική Ευρώπη ανοίγοντας νέες προοπτικές για τις δυο χώρες. Η υπογραφή των δυο μνημονίων είναι η συνέχιση της προσπάθειας που γίνεται από Ελλάδα και Βουλγαράι στην ίδια κατεύθυνση».
Τα δύο μνημόνια
Το πρώτο μνημόνιο, προβλέπει την σύμπραξη των υπουργείων Ενέργειας των δυο χωρών στο πεδίο της ασφάλειας και του εφοδιασμού φυσικού αερίου. Σύμφωνα με αυτό οι ελληνικές επιχειρήσεις θα μπορούν να αποθηκεύουν αέριο στις εγκαταστάσεις του Σιρέν στη Βουλγαρία, ενώ αντίστοιχα, βουλγάρικες εταιρίες θα μπορούν να χρησιμοποιούν τη Ρεβυθούσα. «Έτσι και οι δυο χώρες έχουν πρόσβαση σε κρίσιμες υποδομές για ενεργειακή τους ασφάλεια» όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός.
Το δεύτερο μνημόνιο αφορά το πετρέλαιο. «Αθήνα και Σόφια δεσμευόμαστε να διερευνήσουμε την δυνατότητα κατασκευής ενός νέου αγωγού που θα συνδέει τα δυο κομβικά λιμάνια την Αλεξανδρούπολη και Μπουργκάς , αλλά και δυο θάλασσες, το Αιγαίο και τη Μαύρη Θάλασσα» είπε ο κ. Μητσοτάκης συμπληρώνοντας πως πρόκειται για «ένα σχέδιο που αναβιώνει υπό το φως νέων συνθηκών, όχι ως αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, αλλά ως αγωγός Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς, προσφέροντας στην Βουλγαρία εναλλακτικές πηγές εφοδιασμού».
Την ανάσταση του πρότζεκτ είχε προαναγγείλει τον περασμένο Νοέμβριο στο συνέδριο του ΙΕΝΕ, ο υπουργός Ενέργειας Rossen Hristov και στο θέμα επανήλθε πρόσφατα και ο όμιλος Κοπελούζου, ο οποίος συμμετείχε και στο αρχικό επενδυτικό σχήμα και θα έχει ενεργό ρόλο και στο νέο σχεδιασμό.
Η κοινοπραξία και τα χαρακτηριστικά του αγωγού
Μαζί με τον όμιλο Λάτση και την HellenIQ (πρώην ΕΛΠΕ), είχε συσταθεί η κοινοπραξία που συγκροτούσε τους Ελληνες μετόχους. Σήμερα, το έργο προβλέπει ότι το αργό πετρέλαιο που δεν θα έχει πηγή τροφοδοσίας την Ρωσία αλλά άλλες χώρες (ΗΠΑ κ.ά) θα μεταφέρεται από την Αλεξανδρούπολη στο Μπουργκάς, την τέταρτη μεγαλύτερη πόλη της Βουλγαρίας. Με τον τρόπο αυτό, η Βουλγαρία προσπαθεί να αντιμετωπίσει τα ακριβά τέλη διέλευσης και τα άλλα εμπόδια στο Βόσπορο που βάζει η Τουρκία, η οποία συνεχίζει να βλέπει με σκεπτικισμό την αναβάθμιση της Αλεξανδρούπολης. Η υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας αναμένεται να ανοίξει το δρόμο για την λήψη της επενδυτικής απόφασης προκειμένου να προχωρήσει με ταχείς διαδικασίες η κατασκευή του έργου.
Ο νέος αγωγός θα έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά από τον προηγούμενο μήκους 280 χιλιομέτρων με δυνατότητα μεταφοράς 35.000.000 τόνων πετρελαίου ετησίως και πρόβλεψη επέκτασης στους 50.000.000 τόνους. Το νεότερο σχέδιο είναι πιο «μαζεμένο» και έχει χαμηλότερη δυναμικότητα με στόχο ο αγωγός να είναι έτοιμος εντός του 2024.
Το αρχικό σχέδιο ξεκίνησε 1994 και τέσσερα χρόνια αργότερα, συστάθηκε η κοινοπραξία «Θράκη», στην οποία συμμετείχαν με 25% τα ΕΛΠΕ και με 75%, οι όμιλοι Λάτση και Κοπελούζου. Η εκπόνηση των μελετών είχε ολοκληρωθεί στις αρχές του 2002. Το 2005 είχε υπογραφεί Τριμερές Μνημόνιο και Πρωτόκολλο από τις κυβερνήσεις Ρωσίας, Βουλγαρίας και Ελλάδας, για την υποστήριξη και προώθηση του έργου. Όμως οι διπλωματικές πιέσεις για να μην προχωρήσει το πρότζεκτ ήταν μεγάλες κάτι που επιβεβαίωσε η αποχώρηση της Βουλγαρίας από το σχέδιο.