Στη Μεσόγειο σήμερα το Αμπντούλ Χαμίτ Χαν
Σήμερα αναμένεται να αποπλεύσει από το λιμάνι Τάσουτζου της Μερσίνης, το τέταρτο τουρκικό γεωτρύπανο Αμπντούλ Χαμίτ Χαν, για ερευνητικές γεωτρήσεις, με τον τούρκο πρόεδρο να κρατά ως ...«επτασφράγιστο μυστικό» τα σημεία στα οποία θα πλεύσει.
Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, αξιοποιώντας τον απόπλου του πλοίου, στέλνει ένα διπλό μήνυμα στο εσωτερικό της χώρας αλλά και στην ελληνοκυπριακή πλευρά και τη διεθνή κοινότητα, πως η Τουρκία δεν πρόκειται να παραιτηθεί από τις παράνομες διεκδικήσεις της.
Παρά το γεγονός πως για λόγους ασφάλειας, οι NAVTEX εκδίδονται τουλάχιστον 48 ώρες πριν από την έναρξη των ερευνών, η Άγκυρα μέχρι και αργά χθες βράδυ δεν είχε προχωρήσει σε σχετική κίνηση, επιθυμώντας να προσδώσει μια πανηγυρική διάσταση στον απόπλου του «Αμπντούλ Χαμίτ Χαν».
Ο Ταγίπ Ερντογάν, σε χθεσινές του δηλώσεις, επιβεβαιώνοντας από τη μια πως το γεωτρύπανο θα ξεκινήσει την αποστολή του σήμερα και από την άλλη τονίζοντας ότι η χώρα του δεν θα επιτρέψει καμία «συναλλαγή σε χώρο της δικαιοδοσίας της, χωρίς τη συμμετοχή της», ανέφερε πως η ανακάλυψη φυσικού αερίου στη Μαύρη Θάλασσα ήταν το πρώτο αποτέλεσμα των επίμονων τουρκικών προσπαθειών.
«Μέχρι σήμερα, δεν έχουμε επιτρέψει να γίνουν συναλλαγές στους χώρους δικαιοδοσίας μας χωρίς τη συμμετοχή μας, και δεν θα το κάνουμε στο μέλλον» τόνισε ο τούρκος Πρόεδρος.
Πιο προκλητικός, εμφανίστηκε ο εκπρόσωπος του κόμματος Ομέρ Τσελίκ, υποστηρίζοντας πως το «Αμπντούλ Χαμίτ Χαν» λειτουργεί υπέρ των συμφερόντων όχι μόνο της Τουρκίας, αλλά και του ψευδοκράτους.
«Πρόκειται για βήματα που γίνονται με αποφασιστικότητα και δύναμη για την προστασία των συμφερόντων τόσο της Τουρκίας όσο και της “ΤΔΒΚ”. Γιατί υπάρχουν πόροι πετρελαίου και φυσικού αερίου, σε σημεία που βρήκαν αυτά τα πλοία κάτω από τη θάλασσα και το υπέδαφος, που είναι ο πλούτος του έθνους μας. Θα χρησιμοποιήσουμε αυτές τις τεχνολογίες για να τα εξορύξουμε και να τα θέσουμε στην υπηρεσία των πολιτών μας», ανέφερε ο Τσελίκ.
Από την πλευρά της η ελληνική πλευρά βρίσκεται σε στάση αναμονής, παρακολουθώντας τις εξελίξεις με ψυχραιμία, χωρίς να συμμετέχει στο «παιχνίδι» κλιμάκωσης της έντασης που φαίνεται να επιθυμεί η Τουρκία.
Οι Ένοπλες Δυνάμεις και ιδιαίτερα το Πολεμικό Ναυτικό, είναι σε αυξημένη ετοιμότητα, με μεγάλο μέρος του στόλου να βρίσκεται εκτός Ναυστάθμου, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, ιδιαίτερες εντολές έχουν δοθεί προς τα υποβρύχια και κυρίως στα σύγχρονα type-214 «Παπανικολής» τα οποία κινούνται με πλήρη φόρτο μάχης στις περιοχές της ελληνικής ΑΟΖ όπου πιθανολογείται, ένα υψηλής έντασης σενάριο, πως θα επέλεγε να κινηθεί το Αμπντούλ Χαμίτ Χαν.
Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχει άλλωστε προετοιμαστεί τις τελευταίες ημέρες, για πολλά πιθανά σενάρια αλλά και την επιχειρησιακή αντίδραση της χώρας μας επί του πεδίου, εφόσον το τουρκικό γεωτρύπανο και τα σκάφη της συνοδείας του επιλέξουν να κινηθούν εντός της ελληνικής ΑΟΖ, νότια της Κρήτης ή νότια των Δωδεκανήσων.
Η χώρα μας, έχει παράλληλα κινητοποιήσει και τις στενές συμμαχίες που έχει χτίσει στην περιοχή με την Αίγυπτο και το Ισραήλ, ενώ για τις τουρκικές κινήσεις έχει ενημερώσει αρμοδίως τόσο τις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και τη Γαλλία, με βάση και τις σχετικές αμυντικές συμφωνίες που έχουμε συνάψει τόσο με την Ουάσιγκτον όσο και με το Παρίσι.
Την περασμένη εβδομάδα πραγματοποιήθηκε ελληνοαμερικανική άσκηση βορειοδυτικά της Κρήτης, με τη συμμετοχή 2 αεροσκαφών F-16 Block 52+ Advanced της Πολεμικής Αεροπορίας και 4 μαχητικών F-18 που ανήκουν στη δύναμη του Αεροπλανοφόρου USS HARRY S. TRUMAN των ΗΠΑ, το οποίο τις τελευταίες ημέρες πλέει στην περιοχή.
Παράλληλα, στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή νοτιοανατολικά της Καρπάθου 2 ελληνικά F-16 πραγματοποίησαν σενάρια αντιαεροπορικής άμυνας, με τη συμμετοχή της Γαλλικής Φρεγάτας FS PROVENCE, ενώ την ίδια ώρα εξακολουθεί και παραμένει σε ισχύ η ΝΟΤΑΜ Α1781/22, με βάση την οποία οι ελληνικές αρμόδιες υπηρεσίες δέσμευσαν από τις 21 Ιουνίου μέχρι και τις 7 Σεπτεμβρίου πέντε περιοχές του Αιγαίου για ασκήσεις του Πολεμικού Ναυτικού και της Πολεμικής Αεροπορίας.
Τα σενάρια θέλουν το τουρκικό γεωτρύπανο να πρόκειται να κατευθυνθεί στην κυπριακή ΑΟΖ, χωρίς όμως να αποκλείεται να κινηθεί και σε περιοχές της Ν.Α Μεσογείου οι οποίες είτε θα βρίσκονται εντελώς εκτός, είτε στα όρια της ελληνικής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης.