Κ. Μητσοτάκης: Στις σχολές δεν μπαίνει η αστυνομία, αλλά η Δημοκρατία
Τη σύσταση Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων εξήγγειλε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, στην ομιλία του στη Βουλή κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, την προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος.
Όπως είπε, η νέα ομάδα θα αποτελείται από στελέχη της ΕΛΑΣ, που θα είναι στα Πανεπιστήμια χωρίς όπλα αλλά με ειδική εκπαίδευση, θα συνεργάζονται με τον πρύτανη, καθώς και με την ειδική συμβουλευτική επιτροπή, ένα νέο όργανο που θα μελετά τις συνθήκες φύλαξης κάθε Σχολής.
Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, η πρόσβαση στα Πανεπιστήμια θα είναι ελεγχόμενη, ώστε να πάψουν να μετατρέπονται σε γιάφκες περιθωριακών και εκθετήρια παρεμπορίου. «Οι σχολές θα κλείσουν έτσι την πόρτα στη βία, ανοίγοντας την πόρτα στην ελευθερία. Με περιμετρική φύλαξη, με τεχνικά μέσα θα αποτρέπονται παράνομες πράξεις και θα εντοπίζονται εγκαίρως και περιπτώσεις ατυχημάτων ή έκτακτων κινδύνων» τόνισε. «Κανένα τάγμα εφόδου δεν έχει θέση στον κόσμο της προόδου» είπε περαιτέρω.
Όπως συμπλήρωσε, παντού στον κόσμο η είσοδος σε αίθουσες και εργαστήρια και βιβλιοθήκες είναι ελεγχόμενη και παντού λειτουργούν υπηρεσίες ασφάλειας.
«Πουθενά στον κόσμο, όμως, δεν έχουμε εικόνες σαν του δικού μας πανεπιστημίου, με ιστορικά κτίρια να βανδαλίζονται, εξοπλισμούς να λεηλατούνται και κυρίως ανθρώπους να απειλούνται, καθηγητές να χτυπιούνται, κοπέλες να βιάζονται, ναρκωτικά να διακινούνται. Αυτά συμβαίνουν μόνο στην πατρίδα μας, δυστυχώς, σε αυτή την έκταση» υπογράμμισε.
Επιπλέον, υποστήριξε πως η δήθεν απειλή για τα προσωπικά δεδομένα από τις κάμερες, δεν ισχύει. «Οι κάμερες θα είναι σε εξωτερικούς χώρους, κάτι που εγκρίνει και η αρμόδια ανεξάρτητη αρχή» σημείωσε.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε ότι το νομοσχέδιο είναι ένα σημαντικό βήμα προς τα μπροστά, είναι μια κίνηση που αφυπνίζει και ένα μήνυμα ότι η δημοκρατία μας λειτουργεί παντού και για όλους.
«Στις σχολές δεν μπαίνει η Αστυνομία, μπαίνει η Δημοκρατία» ανέφερε. «Συντηρητικός είναι σήμερα όποιος συντηρεί αυτά που δεν αξίζουν να συντηρηθούν. Προοδευτικός είναι αυτός που θέλει να τα αλλάξει και να τα κάνει καλύτερα. Διαλέξτε ρόλους. Δυστυχώς η αντιπολίτευση επιμένει στην τακτική των κραυγών αλλά και της σιωπής. Κραυγές κατά του εξορθολογισμού των σπουδών κι ενός ανύπαρκτου αυταρχισμού και σιωπή για τα απαξιωμένα μαθήματα, τους αιώνιους φοιτητές, την ωμή βία και την παραβατικότητα» επισήμανε.
Στην έναρξη της ομιλίας του, ο πρωθυπουργός υπεραμύνθηκε του νέου νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, σημειώνοντας πως «υπάρχουν ρυθμίσεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα δεκαετιών, άλλες οι οποίες υπηρετούν ζητήματα του παρόντος κι άλλες που ανοίγουν ορίζοντες στο μέλλον. Το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα διαθέτει και τα τρία αυτά χαρακτηριστικά. Γιατί απαντά με τόλμη στο διαχρονικό πρόβλημα της ασφάλειας των πανεπιστημίων. Καθιερώνει ένα σύγχρονο τρόπο για την εισαγωγή κι επιλογή των σπουδών κι αναβαθμίζει συνολικά την ανώτατη εκπαίδευση, συγχρονίζοντάς τη με τις ανάγκες και τον βηματισμό του 21ου αιώνα» είπε.
Ο κ. Μητσοτάκης επισήμανε πως οι μεταρρυθμίσεις που προβλέπονται στο εν λόγω σχέδιο νόμου κινούνται σε τέσσερεις σαφείς κατευθύνσεις: «Διασφαλίζουν τη στοιχειώδη ικανότητα των υποψηφίων φοιτητών να ξεκινήσουν τις σπουδές τους, θεσπίζοντας ελάχιστη βάση εισαγωγής σε κάθε σχολή. Ένα όριο που θα καθορίζουν τα ίδια τα πανεπιστημιακά τμήματα.
Οδηγούν τον ενδιαφερόμενο να φοιτήσει εκεί που πραγματικά επιθυμεί, αντί να καταλήγει, τυχαία πολύ συχνά, σε ένα τμήμα από το οποίο είναι πολύ πιθανό ποτέ να μην αποφοιτήσει. Ενισχύουν δε την παράλληλη οδό της επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου θέτουν χρονικό όριο στις σπουδές, με ένα πρόσθετο περιθώριο δύο-τριών ετών, πέραν της κανονικής διάρκειάς τους, προβλέποντας όμως και ειδικές πρόνοιες για εργαζόμενους φοιτητές, αλλά κι όσους αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας. Οι ρυθμίσεις στέκονται με ωριμότητα και θάρρος απέναντι στην ανομία που πολιορκεί εδώ και χρόνια τα πανεπιστήμια μας. Καθιερώνουν πειθαρχικό πλαίσιο και ελεγχόμενη είσοδο» υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.
Συνεχίζοντας, ο κ. Μητσοτάκης επισήμανε πως δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στα ελληνικά πανεπιστήμια μεσουρανούν εξαιρετικοί επιστήμονες. Υπάρχουν πολλές αναγνωρισμένες νησίδες αριστείας, είπε. «Όμως σήμερα μόνο το Καποδιστριακό, το ΕΚΠΑ, συγκαταλέγεται διεθνώς στα 200 πρώτα πανεπιστήμια, κάτι το οποίο δεν είναι αρκετό. Είναι καιρός να δούμε κατάματα την αλήθεια. Να πιάσουμε το νήμα της προόδου στην ανώτατη εκπαίδευση από την αρχή. Για να συμβεί αυτό, πρέπει οι σχολές να συναντηθούν ξανά με τον αληθινό τους προορισμό. Τα παιδιά πρέπει να ξέρουν τι θέλουν να σπουδάσουν και να κατευθύνονται προς τα πραγματικά τους ενδιαφέροντα. Τα μαθήματα να εμπνέουν ώστε τα παιδιά να τα παρακολουθούν. Και οι συνθήκες να ευνοούν τη μάθηση, την έρευνα και τον ελεύθερο επιστημονικό διάλογο. Και στο πτυχίο να καθρεφτίζονται γνώσεις και δεξιότητες που θα επιτρέπουν στους νέους και τις νέες να διεκδικήσουν μια επιτυχημένη σταδιοδρομία» τόνισε ο πρωθυπουργός.
Ανέτρεξε και σε ομιλία του τον Αύγουστο του 2019 για το πανεπιστημιακό άσυλο, όταν είχε πει πως «η πρόοδος προϋποθέτει ηρεμία, ασφάλεια και κανόνες. Η θέση μας αποτελεί ένα ισχυρό μήνυμα πολιτικής βούλησης ότι στην Ελλάδα υπάρχει δημοκρατία που δεν επιτρέπει στους λίγους να καθορίζουν την καθημερινότητα των πολλών. Ότι εκτός από τις ανώνυμες συλλογικότητες υπάρχει και ο επώνυμος φοιτητής, η ξεχωριστή προσωπικότητα κάθε πολίτη, και ότι το οργανωμένο κράτος οφείλει να μην αφήνει την κοινωνία να μεταβληθεί σε ζούγκλα όπου θα διοικούν όσοι ασκούν βία».
«Σχεδόν ενάμισι χρόνο μετά, δεν θα άλλαζα τίποτα από αυτά τα λόγια» σημείωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. «Θα προσέθετα μόνο ότι θεσμική κατοχύρωση της ελεύθερης διακίνησης των ιδεών και της διδακτικής ερευνητικής δραστηριότητα των ΑΕΙ βρίσκει σήμερα το ουσιαστικό της ισοδύναμο» ανέφερε.
Κατά τον κ. Μητσοτάκη, «αναμετρώνται δύο διαμετρικά αντίθετες αντιλήψεις για το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο. Δική μας επιδίωξη είναι να δώσουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο πίσω στους φυσικούς του κατόχους. Στους φοιτητές και τους καθηγητές, στους εργαζόμενους. Να το κάνουμε και πάλι κυψέλη δημιουργίας και εστία γόνιμου προβληματισμού. Με ελευθέρους και ασφαλείς τους ανθρώπους που το υπηρετούν. Πρωτεργάτη της ανάπτυξης της χώρας. Όχι νησίδα που αδρανούν οι κανόνες της δημοκρατικής πολιτείας και επιβάλλεται η βούληση κάθε αυταρχικής μειοψηφίας» ξεκαθάρισε.