Ψήφος αποδήμων: Οι τελευταίες αλλαγές στο ν/σ - Προς ευρεία συναίνεση
Σε δύο αλλαγές στο νομοσχέδιο για την ψήφο των αποδήμων, το οποίο αναμένεται να λάβει το «πράσινο φως« της Βουλής προχώρησε η κυβέρνηση.
Όπως προκύπτει από τις τροποποιήσεις που παρουσίασε ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, η κυριότερη από τις νέες θεσμικές αλλαγές αφορά τη δυνατότητα των κομμάτων να συμπεριλαμβάνουν στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας περισσότερους από 3 υποψήφιους βουλευτές που θα προέρχονται από τους Έλληνες του εξωτερικού.
Ειδικότερα, ορίζεται ότι τουλάχιστον το 1/5 των βουλευτών Επικρατείας πρέπει να προέρχονται από τους εκλογικούς καταλόγους του εξωτερικού. Σημειώνεται ότι το ψηφοδέλτιο Επικρατείας αυξήθηκε από 12 σε 15 βουλευτές.
Επίσης, προβλέπεται η επικαιροποίηση κάθε 8 χρόνια των εκλογικών καταλόγων των Ελλήνων του εξωτερικού, ενώ ορίζεται ότι ο Συνήγορος του Πολίτη, που θα συμμετέχει στην Ειδική Διακομματική Επιτροπή, θα είναι και ο εισηγητής των ενστάσεων επί των απορριπτικών αποφάσεων.
Σημειώνεται πως στόχος της κυβέρνησης είναι να ψηφιστεί το σημερινό νομοσχέδιο από 291 βουλευτές, καθώς μόνο οι 9 βουλευτές του ΜέΡΑ25 έχουν εκφράσει την αντίθεση τους στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΣ.
Νωρίτερα, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Κατρούγκαλος, κατηγόρησε την κυβέρνηση λέγοντας πως «εσείς που σήμερα εμφανίζεστε ως οι προστάτες της ψήφου των αποδήμων είσαστε αυτοί που και δεν ρυθμίσατε το θέμα επί 40 χρόνια και όταν ήρθε η στιγμή να ρυθμιστεί με κομματική συναίνεση τορπιλίσατε την προσπάθεια. Και η υποκρισία δεν σταματά εδώ. Η αρχική σας τοποθέτηση ήταν επιστολική ψήφος χωρίς κανένα κριτήριο, γενικευμένη ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού και μας είπατε ότι αυτή η πρόταση αφορά 300 χιλιάδες εγγεγραμμένους σε εκλογικούς καταλόγους.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ συνέχισε λέγοντας πως «δεχτήκαμε να συζητήσουμε στη βάση της πρότασης του ΚΚΕ γιατί θέλουμε να υπάρχει λύση και γιατί δεν συνιστά ουσιώδη απόκλιση από την αρχική δική μας σύλληψη, που θέλει να σταθμίζεται η ψήφος των αποδήμων, για να γίνεται σεβαστή η δημοκρατική αρχή και να μην αλλοιώνεται η βούληση του εκλογικού σώματος των μονίμων κατοίκων. Αυτή ήταν η κόκκινη γραμμή που εξαρχής είχαμε θέσει. Η ΝΔ είναι που μετατοπίστηκε στρατηγικά ως προς αυτό ακριβώς το σημείο, από την αρχική της πρόταση που καθιέρωνε ένα γενικευμένο δικαίωμα ψήφου, χωρίς κανένα δικαίωμα αυτοτελούς εκπροσώπησης των αποδήμων..
Το σχέδιο νόμου που κατέθεσε η κυβέρνηση ήταν ιδιαίτερα πρόχειρο και αδικούσε τη σοβαρότητα του θέματος, ορισμένες από τις αρχικές ελλείψεις καλύφθηκαν κατά τη συζήτηση στην επιτροπή παραμένουν όμως ουσιώδη προβλήματα.
Εμείς στην επιτροπή ζητήσαμε την κατοχύρωση δύο βασικών κριτηρίων: το πρώτο ήταν να διασφαλιστεί το αδιάβλητο και η διαφάνεια της διαδικασίας, αυτονόητη προϋπόθεση για όποιον σέβεται τη Δημοκρατία. Το δεύτερο είναι να δοθεί αυτοτελές δικαίωμα εκλέγεσθαι στους απόδημους . Έγιναν βήματα και προς τις δύο κατευθύνσεις, έγινε δεκτή η πρόταση να υπάρχει διακομματική επιτροπή και μερικώς έγινε δεκτό να μπορούν να εκλέγουν αυτοτελώς οι απόδημοι έναν εκπρόσωπο τους μέσω του ψηφοδελτίου επικρατείας.
Παραμένουν όμως δύο σοβαρά ζητήματα, τα οποία ελπίζουμε μέχρι το τέλος η κυβέρνηση να τα αντιμετωπίσει όπως πρέπει για να διασφαλιστεί το αδιάβλητο των εκλογών.
Το πρώτο είναι η ανανέωση των εκλογικών καταλόγων. Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται δεκαετής διάρκεια τους, κάτι για το οποίο δεν υπάρχει νομικό προηγούμενο στην ελληνική επικράτεια και που ουσιαστικά μετατρέπει την τριακονταπενταετία απουσίας από τη χώρα, ως όρο διευκόλυνσης της ψήφου, σε τεσσαρακονταπενταετία. Το είναι να υπάρχει σύμφωνη γνώμη, δεσμευτική, της διακομματικής επιτροπής που συμφωνήθηκε ως προς την άσκηση της κανονιστικής αρμοδιότητας του υπουργού, στο πνεύμα της ανάγκης να υπάρχει διακομματική συναίνεση, όπως ρητά το Σύνταγμα επιτάσσει».