Συνεχίζεται η κόντρα κυβέρνησης - ΣΥΡΙΖΑ για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού
Στην αντεπίθεση κατά της κυβέρνησης πέρασε ο ΣΥΡΙΖΑ, μετά την κριτική του Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος χαρακτήρισε «αντισυνταγματική» και «προσβλητική» την πρόταση της αξιωματικής αντιπολίτευσης για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού.
Απαντώντας στις δηλώσεις του κ. Μητσοτάκη, ο ΣΥΡΙΖΑ σχολίασε πως η πρόταση του «είναι το πόρισμα που επεξεργάστηκε και κατέθεσε η Επιτροπή που συστάθηκε για πρώτη φορά στα χρονικά από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, με τη συμμετοχή επιστημόνων από όλο το πολιτικό φάσμα και εκπροσώπων των αρμόδιων ανεξάρτητων και δημόσιων αρχών».
«Αντιθέτως», πρόσθεσε, «ήταν η Ν.Δ. εκείνη που επί δεκαετίες εκμεταλλευόταν το θέμα μόνο για επικοινωνιακούς και μικροπολιτικούς λόγους, χωρίς τελικά να το επιλύει».
«Ο ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί το μόνο κόμμα που κατέθεσε αναλυτική πρόταση η οποία κατοχυρώνει πλήρως το δικαίωμα ψήφου όλων των συμπατριωτών μας που ζουν έξω από την Ελλάδα, με ανάλογο τρόπο με αυτόν που έχουν υιοθετήσει προ πολλού χώρες με αντίστοιχο προφίλ διασποράς» επισήμανε η Κουμουνδούρου στην ανακοίνωσή της, καλώντας τον κ. Μητσοτάκη «να συμβουλευθεί τον υπουργό του Γ. Γεραπετρίτη, ο οποίος ως συντάκτης της Έκθεσης της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΕΔΑ) έχει καταθέσει πρόταση που κινείται στην ίδια κατεύθυνση με αυτήν του ΣΥΡΙΖΑ».
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ
Σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου ο ΣΥΡΙΖΑ παρουσίασε τις βασικές θέσεις του κόμματος για την Αναθεώρηση και την πρόταση νόμου για τους αποδήμους που κατατέθηκε στη Βουλή. Ειδικότερα, στη συνέντευξη παρουσιάστηκε αναλυτικά η πρόταση νόμου που είχε συνταχθεί από την ειδική επιτροπή που συγκροτήθηκε στο ΥΠΕΣ επί υπουργίας Αλ. Χαρίτση, και η οποία κινείτο στις ίδιες πολιτικές αποδοχές στις οποίες στηρίχθηκε και η πρόταση αναθεώρησης της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ. Στην τελευταία είχε προταθεί η συμπερίληψη στο άρθρο 54 του ισχύοντος Συντάγματος προσθήκης νέας, τέταρτης παραγράφου, «προς την κατεύθυνση της δυνατότητας ορισμού από ενιαίο ψηφοδέλτιο έως πέντε βουλευτών απόδημου Ελληνισμού».
Κοινό στοιχείο της πρότασης αναθεώρησης και της πρότασης νόμου του ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί η αναγνώριση της ανάγκης συγκεκριμένης, «κλειστής» κοινοβουλευτικής εκπροσώπησης των Ελλήνων του εξωτερικού, χωρίς να ενσωματώνεται δηλαδή το αποτέλεσμα της σχετικής ψηφοφορίας στον γενικό οριστικό πίνακα των αποτελεσμάτων του εκλογικού σώματος εντός της Ελληνικής Επικράτειας. Αυτή - σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ - είναι η λύση που προκρίνει το Συμβούλιο της Βενετίας, το αρμόδιο για τους θεσμούς δηλαδή όργανο του Συμβουλίου της Ευρώπης και ακολουθείται και από κράτη που έχουν, όπως το δικό μας, μεγάλο αριθμό ομογενών. Στη συνέντευξη χαρακτηρίστηκαν «παραπλανητικά» τα «όσα διαρρέονται από το τπουργείο Εσωτερικών ότι δηλαδή το όλο θέμα αφορά μόνο 300.000 Έλληνες του εξωτερικού που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους». Σύμφωνα με την Κουμουνδούρου, «παρόμοια στοιχεία δεν υπάρχουν» ενώ «όλοι όσοι έχουν ελληνική ιθαγένεια έχουν δικαίωμα ψήφου.
Όπως επισημάνθηκε στη συνέντευξη Τύπου «επειδή οι πολίτες που βρίσκονται στο εξωτερικό ούτε την ίδια πληροφόρηση έχουν, ούτε συμμετέχουν με τον ίδιο τρόπο στον κοινό δημόσιο χώρο με όσους βρίσκονται εντός επικράτειας, είναι πολιτικά αναγκαίο η ψήφος τους να σταθμίζεται με διαφορετικό τρόπο από ότι η ψήφος των τελευταίων».
Στην πρόταση αναθεώρησης είχε υιοθετηθεί το μοντέλο Γαλλίας, Ιταλίας και Ισπανίας, για εκλογή σε κάθε μεγάλη γεωγραφική περιφέρεια του εξωτερικού βουλευτή που θα εκπροσωπεί όσους διαμένουν σε αυτή, π.χ. ένας βουλευτής θα εκπροσωπούσε στην Ελληνική Βουλή τους Έλληνες στην Αμερική, μέσω εκλογής με ενιαίο και όχι κομματικό ψηφοδέλτιο. Στην τροποποιημένη πρόταση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ στην διαδικασία της αναθεώρησης για την εξειδίκευση του περιεχομένου της διάταξης της νέας παραγράφου 4 του άρθρου 54 θα διατηρηθεί η δυνατότητα αυτή ως συνταγματικά ανεκτή επιλογή, σε συνδυασμό με την εναλλακτική περί εκλογής σε ενιαία λίστα εξωτερικού, που περιλαμβάνει η πρόταση νόμου που κατατέθηκε.
Επίσης, ρητά θα προβλέπεται η μη συμπερίληψη στο οριστικό εκλογικό αποτέλεσμα της ψηφοφορίας της επικράτειας της ψηφοφορίας δυνάμει της τελευταίας αυτής εναλλακτικής. Αυτό - σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ - «θα γίνει καθαρά για λόγους ασφάλειας δικαίου, δεδομένου ότι, όπως ορθά υποστήριξε η πλειοψηφία της Επιτροπής, και χωρίς συνταγματική τροποποίηση η αρχή της ισότητας της ψήφου δεν κωλύει την δυνατότητα διαφορετικής αντιμετώπισης, ως προς τη συμπερίληψη στο εκλογικό αποτέλεσμα, των εκλογέων εσωτερικού και εξωτερικού, εν όψει των ουσιωδώς διαφορετικών κατηγοριών, από πλευράς πραγματικού, στις οποίες ανήκουν».
Ειδικότερα, η πρόταση νόμου που κατατέθηκε προβλέπει ότι, στις γενικές βουλευτικές εκλογές, οι εκτός Επικρατείας εκλογείς δεν θα επιλέγουν τους εκπροσώπους τους μόνον από την γεωγραφική περιφέρεια στην οποία διαμένουν, αλλά θα επιλέγουν μεταξύ του νέου θεσμού των ψηφοδελτίων επικρατείας «εξωτερικού» των κομμάτων. Και περαιτέρω, προκειμένου να δημιουργηθεί επαρκής «χώρος» για την κατά το δυνατόν ισότιμη εκπροσώπηση των εκτός Ελλάδας εκλογέων, αυξάνεται ο αριθμός των βουλευτών Επικρατείας στο ανώτατο επιτρεπτό από το Σύνταγμα όριο, ήτοι σε 15. Προβλέπεται δε στη συνέχεια η διαφοροποίηση του αριθμού των εδρών που θα κατανέμονται βάσει των αποτελεσμάτων των εκλογικών τμημάτων του εξωτερικού, ανάλογα με τον αριθμό των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού, με κατώτατο όριο τις τρεις έδρες και ανώτατο τις 12. Εάν ο αριθμός όσων ψηφίσουν είναι μέχρι 180.000 ψήφοι θα εκλέγονται τρεις βουλευτές. Για κάθε 60.000 βουλευτές πέρα από τον αριθμό αυτό θα εκλέγεται ένας ακόμη, που θα αφαιρείται από τον αντίστοιχο αριθμό βουλευτών Επικρατείας «εσωτερικού», οι οποίες, κατά τα λοιπά, θα κατανέμονται με βάση το γενικό αποτέλεσμα της Επικράτειας.