Χαμηλότερα «κλείδωσε» το πλεόνασμα του 2017 - Πτωτική αναθεώρηση και για το 2016
Οριακά χαμηλότερα «κλείδωσε» το πρωτογενές πλεόνασμα για το 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, που είδαν το φως της δημοσιότητας τη Δευτέρα.
Ειδικότερα, το πλεόνασμα διαμορφώθηκε στο 3,9% του ΑΕΠ έναντι προηγούμενης πρόβλεψης για 4% του ΑΕΠ.
Την ίδια ώρα, πτωτικά κατά 0,2% αναθεωρήθηκε και το πρωτογενές πλεόνασμα του 2016 και συγκεκριμένα στο 3,7% του ΑΕΠ από 3,9% προηγουμένως.
Πρόκειται για τη δεύτερη επί τα χείρω αναθεώρηση του 2016.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, «οι αναθεωρήσεις στο αποτέλεσμα των ετών 2015 - 2017 οφείλονται κυρίως σε επικαιροποιημένα στοιχεία, σε μεθοδολογικές αλλαγές στην ταξινόμηση κάποιων ειδικών συναλλαγών και στην αναθεώρηση του ΑΕΠ».
Επίσης, από τα σημερινά στοιχεία προκύπτει ότι το ΑΕΠ ανήλθε πέρυσι σε 180,218 δισ. ευρώ, ενώ το δημόσιο χρέος εκτιμάται σε 317,4 δισ. ευρώ (176,1% του ΑΕΠ). Πρόκειται για το υψηλότερο δημόσιο χρέος στην ευρωζώνη (δεύτερη η Ιταλία με 131,2% του ΑΕΠ και τρίτη η Πορτογαλία με 124,8%). Σε σύγκριση με την 1η κοινοποίηση (Απρίλιος 2018), το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ εμφανίζεται μειωμένο κατά 2,5 ποσοστιαίες μονάδες το 2017.
Επίσης, συγκριτικά με τον Απρίλιο, καταγράφεται μείωση της τάξεως των 2,3 ποσοστιαίων μονάδων για το χρέος του 2016 (178,5% του ΑΕΠ από 180,8%), ενώ μειωμένο κατά 0,9 ποσοστιαίες μονάδες εμφανίζεται και το χρέος του 2015 (175,9% του ΑΕΠ από 176,8%). Οριακές έως μηδενικές είναι οι μεταβολές στο ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης των ετών 2014-2017, σε σχέση με την 1η κοινοποίηση.
Το 2017 το πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται στα 1,391 δισ. ευρώ (0,8% του ΑΕΠ), έναντι πλεονάσματος 932 εκατ. ευρώ (0,5% του ΑΕΠ) το 2016, ελλείμματος 9,941 δισ. ευρώ (5,6% του ΑΕΠ) το 2015 και ελλείμματος 6,355 δισ. ευρώ (3,6% του ΑΕΠ) το 2014. Την περυσινή χρονιά οι δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης εμφανίζονται περιορισμένες σε σχέση με το 2016 (85,277 δισ. ευρώ ή 52,62% του ΑΕΠ το 2017, έναντι 86,344 δισ. ευρώ ή 53,74% του ΑΕΠ το 2016), αλλά πτώση καταγράφεται και στα έσοδα (86,668 δισ. ευρώ ή 48,09% του ΑΕΠ πέρυσι, έναντι 87,276 δισ. ευρώ ή 49,45% του ΑΕΠ το 2016).
Όπως διευκρινίζει η Στατιστική Αρχή αναφορικά με το πρωτογενές πλεόνασμα, «κατά τη μέτρηση του πρωτογενούς ισοζυγίου στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής, μια σειρά από δαπάνες και έσοδα αντιμετωπίζονται διαφορετικά από ό,τι αντιμετωπίζονται κατά την κατάρτιση των δημοσιονομικών στοιχείων για τους σκοπούς της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος (ΔΥΕ). Πιο συγκεκριμένα τα στοιχεία που αντιμετωπίζονται διαφορετικά στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής περιλαμβάνουν τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων, συναλλαγές για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τα έσοδα από μεταφορές ποσών που συνδέονται με εισοδήματα των εθνικών κεντρικών τραπεζών της ευρωζώνης, τα οποία προέρχονται από την κατοχή Ελληνικών κρατικών ομολόγων στα επενδυτικά τους χαρτοφυλάκια».
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ, το 2017 η υποστήριξη των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων είχε θετική επίπτωση ύψους 51 εκατ. ευρώ στο ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης. «Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι δεδουλευμένες αμοιβές που προκύπτουν από τις εγγυήσεις του διατραπεζικού δανεισμού και του συστήματος ομολογιακών δανείων, καθώς και τα έσοδα από τις προνομιούχες μετοχές των τραπεζών, ήταν υψηλότερα από τις δεδουλευμένες δαπάνες», σημειώνεται στην ανακοίνωση.
Τα σημερινά στοιχεία θα τεθούν στο τραπέζι των διαβουλεύσεων με τα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών για τα δημοσιονομικά μεγέθη την προσεχή Πέμπτη και Παρασκευή.