ΣΕΒ: Eπενδυτικό κενό 100 δισ., με 15% πρέπει να «τρέχουν» οι επενδύσεις
Για σημαντικό επενδυτικό κενό που ανέρχεται σε 100 δισ. ευρώ κάνει λόγο ο Σύνδεσμος Ελλήνων Βιομηχάνων (ΣΕΒ), αναφερόμενος στις επιπτώσεις της πολυετούς ύφεσης στην ελληνική οικονομία.
Σε special report με τίτλο «14 + 1 πρακτικές και εφαρμόσιμες φιλοεπενδυτικές μεταρρυθμίσεις», ο ΣΕΒ τονίζει πως οι επενδύσεις σήμερα στην Ελλάδα αντιστοιχούν στο 12,6%, από 26% το 2007.
Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι αρκετά μεγαλύτερος, στο 20%, ενώ η διαφορά είναι τεράστια σε σύγκριση με χώρες, όπως η Τσεχία και η Ιρλανδία, που «τρέχουν» με ποσοστά επενδύσεων 26% και 33%, αντίστοιχα, επί του ΑΕΠ τους.
«Το σενάριο αύξησης των επενδύσεων με ετήσιο ρυθμό της τάξης του 15% είναι πλέον μονόδρομος για να καταφέρουμε σε 4 χρόνια να προσεγγίσουμε τα ευρωπαϊκά επίπεδα επενδύσεων και να επανέλθει η οικονομία στην επιθυμητή κανονικότητα. Δυστυχώς, η επενδυτική και επιχειρηματική ανταγωνιστικότητα της χώρας παραμένει μακριά από εκείνη της Ε.Ε. Παρά την μεταρρυθμιστική προσπάθεια των τελευταίων ετών, απέχουμε σε όλους εκείνους τους δείκτες που ενθαρρύνουν τις παραγωγικές επενδύσεις. Το επιχειρηματικό περιβάλλον και η άρση των εμποδίων που αντιμετωπίζουν οι επενδυτές συνεχίζουν να αποτελούν ένα σημαντικό ζητούμενο» τονίζει ο ΣΕΒ.
Όπως εξηγεί, μετά το τέλος των μνημονίων η Ελλάδα θα πρέπει να έχει το δικό της σχέδιο. «Όμως στο εθνικό αναπτυξιακό σχέδιο απουσιάζει ένα πρόγραμμα επενδυτικών μεταρρυθμίσεων με ποσοτικούς στόχους και μετρήσιμες δράσεις» τονίζει ο ΣΕΒ, προκρίνοντας 15 μεταρρυθμίσεις που θα απελευθερώσουν την οικονομία.
Καθώς προέρχονται ως αιτήματα απευθείας από τις επιχειρήσεις, μπορούν να δώσουν πρακτικές λύσεις στα συσσωρευμένα επενδυτικά αντικίνητρα στους τομείς της αδειοδότησης, φορολογίας επενδύσεων, διοικητικών βαρών, ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, καινοτομίας - τεχνολογίας και εργασιακών σχέσεων.
Όπως αναφέρει ο ΣΕΒ στην ειδική ανάλυσή του οι προτάσεις που κατατίθενται στο παρόν δελτίο έχουν δοκιμαστεί με επιτυχία στην Ε.Ε. και μπορούν να μεταφερθούν στην Ελλάδα.
Αναλυτικά:
-Ισχυρό υποστηρικτή (τον Πρωθυπουργό), ικανό να επιβάλλει την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων και με δέσμευση να το επιτύχει.
-Φορολογική προβλεψιμότητα και η έγκαιρη πραγματοποίηση ελέγχων δημιουργούν ασφάλεια και σαφήνεια ανεξαρτήτως κλάδου.
-Η δημιουργία ενιαίου tax portfolio μειώνει τη γραφειοκρατία και διευκολύνει τις ταμειακές ροές της επιχείρησης.
-Η άρση της υπερ-φορολόγησης παραμένει ισχυρό αίτημα όλων των κλάδων.
-Κίνητρα που συνδέονται με capex ενδιαφέρουν όλους παραγωγικούς κλάδους.
-Αδειοδότηση ενός βήματος με συγκέντρωση όλων των εγκρίσεων σε μια άδεια (one permit).
-Εξυπηρέτηση από δημόσιες δομές μίας στάσης (one-stop).
-Απλοποίηση και κωδικοποίηση της νομοθεσίας, κάτι που μειώνει τα κόστη συμμόρφωσης, βελτιώνει τη σαφήνεια των ρυθμίσεων αλλά και την ασφάλεια δικαίου.
-Πρωτόκολλα αυτοδέσμευσης- Κανόνας «€1 in -€ 2 out».
-Ψηφιακές λύσεις που μειώνουν τα διοικητικά κόστη προκρίνονται από όλους τους κλάδους.
-Η ταχύτερη υιοθέτηση ηλεκτρονικών συναλλαγών και τιμολόγησης σε όλο το μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας
-Ειδικοί φορολογικοί και ασφαλιστικοί χειρισμοί που πέρα από την ταμειακή διευκόλυνση μειώνουν το διοικητικό κόστος και τη γραφειοκρατία.
-Η διαθεσιμότητα ισχυρών κινήτρων προσέλκυσης μεγάλων εταιρειών σε ζώνες καινοτομίας
-Μείωση της φορολογίας και των ασφαλιστικών εισφορών
-Καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας και κίνητρα στις νομοταγείς επιχειρήσεις