«Ολιστικό» σχέδιο Τσακαλώτου: Αοριστολογίες, γενικόλογα κι... αντιφάσεις
Με αοριστολογίες, αντιφάσεις και γενικόλογα επιχειρεί η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ να πείσει δανειστές κι αγορές ότι έχει στην «ιδιοκτησία» της το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης για τη μεταμνημονιακή εποχή.
Όπως προκύπτει από τα βασικά σημεία του σχεδίου αυτό, 110 σελίδων, το οποίο φέρνει στο φως την Τρίτη η «Καθημερινή», πρόκειται για μία έκθεση ιδεών, οπότε γίνεται εύκολα αντιληπτό, γιατί οι θεσμοί το επέστρεψαν πίσω στον Ευκλείδη Τσακαλώτο με τις διορθώσεις τους, όπως διαρρέουν οι Βρυξέλλες, αλλά δεν επιβεβαιώνει το Μέγαρο Μαξίμου.
Εντυπωσιακό είναι το γεγονός δε πως ενώ επισημαίνεται πως η μείωση της φορολογίας είναι απαραίτητη και δίκαιη, εντούτοις η κυβέρνηση διευκρινίζει στο σχέδιο πως θα εφαρμοστεί, μόνο εάν κι εφόσον υπάρχουν τα δημοσιονομικά περιθώρια.
«Η μεγαλύτερη πρόκληση κατά τα προσεχή έτη είναι να δημιουργηθεί ένα φορολογικό σύστημα σταθερό, φιλικό προς την ανάπτυξη και τις επενδύσεις, το οποίο θα είναι δίκαιο, απλό και αποτελεσματικό» αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση για να προστεθεί: «Θα πρέπει να εξασφαλίσει τη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης για τις επιχειρήσεις και τους πολίτες, η οποία αυξήθηκε τα τελευταία χρόνια ως αποτέλεσμα της μεγάλης δημοσιονομικής προσαρμογής, υπό τον όρο ότι τα δημοσιονομικά περιθώρια είναι επαρκή για τη χρηματοδότηση τέτοιων μέτρων».
Παρόλα αυτά, τονίζεται ότι «ο συνολικός φορολογικός συντελεστής στην Ελλάδα είναι σχετικά υψηλός, αλλά όχι τόσο υψηλός σε ευρωπαϊκή κλίμακα».
Το 110σέλιδο σχέδιο της ελληνικής κυβέρνησης, με τίτλο «Ελλάδα: Σχέδιο ανάπτυξης για το μέλλον», αφήνει... θολό το μέλλον του ΕΝΦΙΑ και περιγράφει χωρίς χρονοδιάγραμμα και ποσά τη χαλάρωση των κεφαλαιακών ελέγχων.
Ανά πεδίο, σύμφωνα με την Καθημερινή αναφέρεται:
-ΕΝΦΙΑ. Όσον αφορά τον ΕΝΦΙΑ, στο σχέδιο αναφέρεται ότι μακροπρόθεσμα αναμένεται να αποδίδει έσοδα 2,65 δισ., ενώ στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας μόνιμος μηχανισμός που θα προχωρεί σε τακτική αναπροσαρμογή των φορολογικών αξιών και σε περαιτέρω βελτιώσεις στο σύστημα φόρων ακίνητης περιουσίας, "ώστε οι τιμές να προσεγγίσουν τις πραγματικές αξίες της αγοράς των μεμονωμένων ακινήτων".
-Εργασιακά. Στον κατώτατο μισθό, το σχέδιο αναφέρει πως "εξαιτίας των βελτιωτικών συνθηκών της ελληνικής οικονομίας και της αγοράς εργασίας, μπορεί να εξεταστεί προσεκτικά η αύξηση του κατώτατου μισθού". Ο νέος κατώτατος μισθός θα προκύψει από ένα βελτιωμένο σύστημα και από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, "ύστερα από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και τους αρμόδιους φορείς εφαρμογής".
-Συλλογικές συμβάσεις. Όσον αφορά τις συλλογικές συμβάσεις, το σχέδιο αναφέρει ότι θα γίνει η επαναφορά της αρχής της επεκτασιμότητας και της αρχής της ευνοϊκότερης μεταχείρισης, με τις ευνοϊκότερες ρυθμίσεις να υπερισχύουν έναντι των δυσμενέστερων.
-Χαλάρωση capital controls. Παρουσιάζεται ένας οδικός χάρτης χωρίς αναφορά σε συγκεκριμένα νούμερα, αλλά μόνο σε βήματα. "Άρση των περιορισμών σχετικά με την πρόωρη λήξη των προθεσμιακών καταθέσεων και την πρόωρη εξόφληση των δανείων. Αύξηση του ορίου αναλήψεων των μεταφορών σε διεθνείς λογαριασμούς και του ποσοστού απόσυρσης του κεφαλαίου που μεταφέρεται από το εξωτερικό και κατάργηση των περιορισμών όσον αφορά το άνοιγμα επιχειρηματικών και ατομικών λογαριασμών", αναφέρει χαρακτηριστικά το σχέδιο ανάπτυξης. Συγχρόνως, προσθέτει ότι τα επόμενα βήματα που πρέπει να γίνουν για την πλήρη απελευθέρωση των τραπεζικών περιορισμών είναι "να καταργηθούν οι περιορισμοί των αναλήψεων μετρητών". Επίσης, το σχέδιο αναφέρει ότι, σε συνδυασμό με την κατάργηση των περιορισμών στο άνοιγμα νέων λογαριασμών, θα ολοκληρωθεί η κίνηση των εγχώριων συναλλαγών, ενώ συγχρόνως θα γίνει "αύξηση των ορίων μεταφοράς κεφαλαίων στο εξωτερικό για επιχειρήσεις και ιδιώτες και αύξηση του τρέχοντος ορίου έγκρισης των συναλλαγών, με σκοπό την ανάθεση της αρμοδιότητας αυτής στις υποεπιτροπές των τραπεζών".
-Αναπτυξιακή τράπεζα. Αναφέρεται ότι η δημιουργία μιας αναπτυξιακής τράπεζας "αναμένεται να προωθήσει μακροπρόθεσμες επενδύσεις και οικονομική ανάπτυξη, υποστηρίζοντας την επιχειρηματικότητα". Θα προσφέρει ρευστότητα και συμβουλευτικές υπηρεσίες για την αναπτυξιακή πολιτική της χώρας, και για να στηρίξει αυτές τις δραστηριότητες, θα εκδίδει τίτλους και θα συγκεντρώνει κεφάλαια. "Η αναπτυξιακή τράπεζα δεν θα δέχεται καταθέσεις και θα επιδιώξει αρχικά την έμμεση χρηματοδότηση". Επισημαίνεται ότι η αναπτυξιακή τράπεζα θα αποτελέσει εξέλιξη του ETEAN, το οποίο θα αναδιαρθρωθεί και θα ενισχυθεί η διοικητική του ικανότητα. Η αναπτυξιακή τράπεζα θα χρησιμοποιήσει αποτελεσματικά τα κεφάλαια που διαχειρίζεται μέχρι σήμερα και θα χρησιμοποιήσει επίσης υπάρχοντα κονδύλια από άλλους οργανισμούς όπως (π.χ. TANEO). Δεν θα επικεντρωθεί στη λιανική τραπεζική, αλλά θα επιδιώξει να ενισχύει τις εμπορικές τράπεζες, τους ιδιώτες επενδυτές και άλλους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς.
-Κτηματολόγιο, χωροταξικό. Ένα συγκεκριμένο και απαιτητικό χρονοδιάγραμμα ορίζεται από το σχέδιο ανάπτυξης για την ολοκλήρωση των χωροταξικών σχεδίων και του κτηματολογίου μέχρι το 2021. Είναι από τις λίγες μεταρρυθμίσεις που έχουν συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης και από τις μεταρρυθμίσεις που οι εκπρόσωποι των θεσμών θεωρούν από τις πιο σημαντικές για να επιστρέψει η ανάπτυξη στη χώρα. Σύμφωνα με το σχέδιο ανάπτυξης, αυτές οι μεταρρυθμίσεις περιλαμβάνουν τη δευτερογενή νομοθεσία για το νέο θεσμικό πλαίσιο του χωροταξικού (Δεκ. 2018), την επανεξέταση των περιφερειακών χωροταξικών σχεδίων (Σεπ. 2018), τον σχεδιασμό τοπικών χωροταξικών σχεδίων σε όλη τη χώρα, που θα γίνει σε διαφορετικές φάσεις (Σεπ. 2018), και τη δημιουργία ενός χωροταξικού σχεδίου για τις βασικές επενδύσεις: τουρισμός (2019), βιομηχανία (2020), ορυκτοί πόροι (2020) και ιχθυοκαλλιέργειες (2021). Όσον αφορά το κτηματολόγιο, το σχέδιο ανάπτυξης είναι πιο ασαφές. Αναφέρει ότι έχει υιοθετηθεί ένας οδικός χάρτης για την ολοκλήρωση των δασικών χαρτών και της ακτογραμμής (αρχές του 2019).
-Ανάπτυξη. Την περίοδο 2018-2022 η πραγματική ανάπτυξη του ΑΕΠ αναμένεται να φτάσει το 2,3%, κυρίως λόγω των επενδύσεων (+13,1% σε ετήσια βάση), της σταδιακής συγκέντρωσης της ιδιωτικής κατανάλωσης (+0,5% σε ετήσια βάση), της ενίσχυσης των εξαγωγών (+4,5% σε ετήσια βάση), εξαιτίας της "έντονης ανάπτυξης" στους τομείς της μεταποίησης και του τουρισμού. Το 2019, ο ρυθμός αύξησης της παραγωγής θα ανέλθει στο 2,5%, με την εγχώρια ζήτηση να αυξάνεται (ιδιωτική κατανάλωση: +1,4%, δημόσια κατανάλωση: +0,4%, επενδύσεις: +10,5), "τη στιγμή που το οικονομικό κλίμα βελτιώνεται και η χρηματοδότηση μέσω των κεφαλαιαγορών εξομαλύνεται μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος τον Αύγουστο του 2018". Μεσοπρόθεσμα (2020-2022), η ανάπτυξη αναμένεται να κινηθεί στο +2,1%, καθώς η ιδιωτική κατανάλωση θα βρίσκεται στο 1,2% και θα υποστηρίζεται από την αύξηση της αγοράς εργασίας (0,4% σε ετήσια βάση), ενώ οι επενδύσεις εξακολουθούν να αυξάνονται (+7,6%).