Οι κρίσιμες ημερομηνίες Απριλίου για χρέος και μεταμνημονιακή εποχή
Προπομπός εξελίξεων τόσο για το ελληνικό χρέος όσο και για τους ελέγχους αντοχής των εγχώριων τραπεζών θα αποτελέσει η εαρινή Σύνοδος του ΔΝΤ στις 20-22 Απριλίου, στην Ουάσιγκτον. Τότε, η κυβέρνηση Τσίπρα θα έχει ένα σαφές δείγμα των προθέσεων του Ταμείου και των Ευρωπαίων δανειστών, τόσο όσον αφορά τα περί ελάφρυνσης , όσο και τα περί ενεργοποίησης του προγράμματος.
Στην Ουάσιγκτον θα φανεί, αν η διοίκηση του ΔΝΤ θα προχωρήσει σε μία έκθεση βιωσιμότητας, ενώ παράλληλα θα εκπονείται η αντίστοιχη από την ΕΚΤ. Θα φανεί, επίσης, αν θα δρομολογηθεί η διαμόρφωση ενός πλαισίου αναδιάρθρωσης του μεσομακροπρόθεσμου μέρους του χρέους.
Στη συνέχεα, στο άτυπο Eurogroup της 27ης Απριλίου στη Σόφια της Βουλγαρίας, η Αθήνα θα παρουσιάσει το νέο αναπτυξιακό σχέδιο για την εποχή μετά το πρόγραμμα, το οποίο ωστόσο με βάση τα όσα έχουν διαρρεύσει μέχρι στιγμής αποτελεί μία… έκθεση ιδεών.
Το σχέδιο θα είναι «ελληνικής ιδιοκτησίας» και θα έχει ως αποδέκτες τους θεσμούς και κυρίως τις αγορές.
Αναφορικά με τη μεταμνημονιακή εποχή και την ελάφρυνση του χρέους, θα συζητηθούν σε τεχνικό επίπεδο στο EuroWorking Group του Απριλίου και θα παρουσιαστούν στην άτυπη συνεδρίαση του Eurogroup στη Σόφια.
Το μεγάλο «αγκάθι», πάντως, αποτελούν οι πληροφορίες για επίσπευση της μείωσης του αφορολόγητου από τις αρχές του 2019 και όχι από το 2020, όπως είχε αρχικά συμφωνηθεί, ζήτημα το οποίο ενδέχεται να ξεκαθαρίσει και στη Σύνοδο του ΔΝΤ. Πολλά θα εξαρτηθούν και από τα τελικά- επίσημα μακροοικονομικά στοιχεία, που θα επικυρώσει η Eurostat, κυρίως αυτά που αφορούν τα πρωτογενή πλεονάσματα.
Μπορεί ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος να ψέλλισε ότι η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να διαπραγματευτεί χαμηλότερα πλεονάσματα του 3,5% του ΑΕΠ, ωστόσο το αίτημα για ηπιότερη από την προβλεπόμενη δημοσιονομική προσαρμογή μετά το τέλος του προγράμματος, τουλάχιστον έως το 2022, δεν αναμένεται να βρει ανταπόκριση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΔΝΤ δεν προτίθεται να ζητήσει μείωση του στόχου για τα μεσοπρόθεσμα πρωτογενή πλεονάσματα, στον απόηχο των προειδοποιήσεων Ευρωπαίων αξιωματούχων ότι δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα. Ωστόσο, την ίδια στιγμή το Ταμείο φέρεται να αμφισβητεί τον στόχο για το επόμενο έτος, εξού και οι ανησυχίες για ενεργοποίηση του «κόφτη» στο αφορολόγητο το 2019, καθώς και το «πάγωμα» των αντιμέτρων, τα οποία η κυβέρνηση χρησιμοποίησε ως «άλλοθι» για την ψήφιση του πιο σκληρού μνημονίου κατά τα χρόνια λιτότητας.
Το ΔΝΤ μέχρι πρότινος επέμενε ότι πιο ρεαλιστικός θα ήταν ένας χαμηλότερος στόχος πρωτογενούς πλεονάσματος από το 3,5% του ΑΕΠ που προβλέπει η συμφωνία με τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης (ESM), αντιπροτείνοντας 1,5% του ΑΕΠ.