Πάει 1 μήνα πίσω το κλείσιμο της δ' αξιολόγησης, λένε οι Βρυξέλλες
Προς καθυστέρηση οδεύει η ολοκλήρωση της δ' αξιολόγησης μεταξύ κυβέρνησης και δανειστών και κατά συνέπεια η αρχή για τις συνομιλίες αναφορικά με το ποιο θα είναι το μέλλον της ελληνικής οικονομίας μετά το μνημόνιο, όπως τονίζουν εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκή Επιτροπής από τις Βρυξέλλες.
Πλέον, ο στόχος που έχει θέσει το Μέγαρο Μαξίμου για ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων στο Eurogroup της 21ης Ιουνίου φαίνεται πως απομακρύνεται καθώς σύμφωνα με τους θεσμούς παραμένουν προβλήματα στην υλοποίηση των 88 προαπαιτούμενων, με τις σημαντικότερες καθυστερήσεις να εντοπίζονται στο θέμα των ενεργειακών και στα ζητήματα που άπτονται του χαρτοφυλακίου του Γιώργου Σταθάκη.
Σύμφωνα με την «Καθημερινή», ο κ. Σταθάκης δεσμεύτηκε για την ολοκλήρωση του προγράμματος ενεργειακών αποκρατικοποιήσεων εντός του συμφωνηθέντος χρονοδιαγράμματος και ανέλαβε την υποχρέωση να ενημερώνει τους θεσμούς για τα βήματα που γίνονται προς αυτήν την κατεύθυνση σε εβδομαδιαία βάση, όπως και οι άλλοι υπουργοί που έχουν προαπαιτούμενα.
Το δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα προβλέπει εκκίνηση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης των ΕΛΠΕ και της ΔΕΠΑ τον Μάρτιο του 2018 και διάθεσης του 17% της ΔΕΗ τον Ιούνιο του 2018. Μέχρι το τέλος Μαρτίου θα πρέπει να έχει κατατεθεί στη Βουλή και το νομοσχέδιο για την αποεπένδυση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, προκειμένου να ξεκινήσει ο σχετικός διαγωνισμός εντός του Ιουνίου, ενώ μέχρι το τέλος του 2018 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το σύνολο των ενεργειακών ιδιωτικοποιήσεων.
Οι λιγνίτες και η ΔΕΠΑ
Το υπουργείο Ενέργειας, αφού σπατάλησε πολύ χρόνο εξετάζοντας διάφορα εναλλακτικά σενάρια, βρίσκεται πλέον στη δυσάρεστη θέση να δίνει κυριολεκτικά μάχη με τον χρόνο, ώστε να ανταποκριθεί στις δεσμεύσεις και να αποφευχθεί περαιτέρω καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της τέταρτης αξιολόγησης. Το βάρος σε αυτήν τη φάση δίνεται αφενός στην ολοκλήρωση του νομοσχεδίου για την αποεπένδυση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, το οποίο σύμφωνα με χθεσινές δηλώσεις του κ. Σταθάκη ολοκληρώνεται αυτήν την εβδομάδα, και αφετέρου στην ολοκλήρωση του σχεδιασμού για τη νέα θέση της ΔΕΠΑ στη λιανική αγορά φυσικού αερίου, δεδομένου ότι στην πράξη αποτελεί προαπαιτούμενο για την εκκίνηση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης τόσο των ΕΛΠΕ όσο και της ΔΕΠΑ. Ο σχεδιασμός αυτός προβλέπει την εξαγορά από τη ΔΕΠΑ του ποσοστού που κατέχει η Shell στην ΕΠΑ Αττικής και την πώληση στην ΕΝΙ του ποσοστού που κατέχει η ίδια στη Ζeniθ (πρώην ΕΠΑ Θεσσαλίας-Θεσσαλονίκης).
Παρά το γεγονός ότι το θέμα της αποτίμησης των δύο ΕΠΑ παραμένει ανοιχτό, οι σύμβουλοι των τριών εταιρειών επεξεργάζονται αντίστοιχα τα κείμενα των συμβάσεων αγοραπωλησίας, με στόχο να ολοκληρωθούν εντός της εβδομάδας.
Οσον αφορά τη Zeniθ, καταρτίζεται και κείμενο συμφωνίας μετόχων στην περίπτωση που οι θεσμοί τελικά εγκρίνουν την πρόταση Σταθάκη για παραμονή της ΔΕΠΑ στην εταιρεία με ποσοστό κάτω του 20%.
Η ολοκλήρωση των συμφωνιών ΔΕΠΑ-Shell και ΔΕΠΑ-ΕΝΙ θα ξεκαθαρίσει το θολό τοπίο γύρω από το ακριβές χαρτοφυλάκιο της ΔΕΠΑ τόσο για τους επενδυτές που θα ενδιαφερθούν για το 65% της εταιρείας, όσο και για αυτούς που θα κληθούν να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό για τη διάθεση του 51% των ΕΛΠΕ, όπως έχει συμφωνηθεί μεταξύ των δύο βασικών μετόχων (Δημόσιο και όμιλος Λάτση), αφού τα ΕΛΠΕ ελέγχουν το 35% της ΔΕΠΑ. Οι θεσμοί φέρονται να έχουν ασκήσει πιέσεις στον κ. Σταθάκη και για το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών του ΔΕΣΦΑ, που καθυστερεί πάνω από ένα μήνα.
Εχουν, τέλος, θέσει «εκτός» προαπαιτουμένων την έναρξη λειτουργίας του targed model στην αγορά ηλεκτρισμού τον Αύγουστο του 2018, καθώς διαπιστώθηκε ότι δεν είναι εφικτή η λειτουργία του ενεργειακού χρηματιστηρίου πριν από το 2019.
Βλέποντας ότι υπάρχει πλέον η περίπτωση να μην έχει καταφέρει η Αθήνα να ολοκληρώσει όλα τα προαπαιτούμενα μέχρι τη λήξη του προγράμματος τον Αύγουστο, στις Βρυξέλλες έχουν αρχίσει να προετοιμάζουν τα πιθανά ενδεχόμενα που θα είχε μία τέτοια εξέλιξη.
Πρώτον, αν παραμείνουν πολλά προαπαιτούμενα ανολοκλήρωτα μέχρι το τέλος του προγράμματος από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης, τότε η αξιολόγηση θα χαρακτηριστεί μη ολοκληρωμένη και η Ελλάδα θα βγει από το πρόγραμμα, χωρίς να λάβει την τελευταία εκταμίευση που είναι ιδιαίτερα σημαντική για την επάρκεια του μαξιλαριού ρευστότητας, που θα χρειαστεί η χώρα για να βγει στις αγορές. Δεύτερο ενδεχόμενο είναι η ελληνική κυβέρνηση να έχει ολοκληρώσει την πλειονότητα των δύσκολων μεταρρυθμίσεων μέχρι τον Αύγουστο, αλλά να παραμένουν μερικά προαπαιτούμενα ανολοκλήρωτα. Τότε, οι θεσμοί εξετάζουν το ενδεχόμενο οι μεταρρυθμίσεις που παραμένουν ημιτελείς να μεταφερθούν στις δράσεις που θα κληθεί να κάνει η ελληνική κυβέρνηση μετά τη λήξη του προγράμματος.