Σε νέο πακέτο μέτρων με ...σύνεση προχωρά το οικονομικό επιτελείο
Σε ένα «σφιχτό» δημοσιονομικά πακέτο μέτρων, με επίκεντρο τα καύσιμα, θα προχωρήσει την τρέχουσα περίοδο το οικονομικό επιτελείο, επιδιώκοντας να κρατήσει εφεδρείες για μελλοντικές κινήσεις. Δεδομένου ότι, όπως αναφέρουν και οι αναλυτές, τα δύσκολα είναι μπροστά και οι ανάγκες για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων θα παραμείνουν μεγάλες.
Σύμφωνα με στελέχη του οικονομικού επιτελείου, υπάρχει πίεση από πολλά μέτωπα, ενώ ταυτόχρονα επικρατεί αβεβαιότητα στη διεθνή οικονομία. Παράλληλα, προσθέτουν οι εν λόγω παράγοντες, πρέπει να υπάρξει αυτοσυγκράτηση και να μην προκληθούν οι αγορές ενόψει της συνεχιζόμενης αύξησης των επιτοκίων και της εξόδου από το καθεστώς της ενισχυμένης εποπτείας. Πλέον χαρακτηριστικό της αβεβαιότητας που επικρατεί, είναι το γεγονός ότι οι τιμές του φυσικού αερίου πραγματοποίησαν χθες άλμα για δεύτερη διαδοχική ημέρα, με την τιμή να ανέρχεται στα 119 ευρώ ανά μεγαβατώρα, λόγω της μείωσης των ροών από τη Ρωσία. Για την ελληνική οικονομία, κάθε 10 ευρώ ανόδου της τιμής πέραν των 100 ευρώ συνεπάγεται κόστος 500 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ σε ορίζοντα ενός έτους, όπως ανέφεραν χθες αρμόδιες πηγές.
Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που ο ωφέλιμος και αξιοποιήσιμος δημοσιονομικός χώρος από την υπεραπόδοση των φορολογικών εσόδων τον Μάιο, ο οποίος υπολογίζεται σε 362 εκατ. ευρώ, δεν θα δαπανηθεί στο σύνολό του, καθώς στο υπουργείο Οικονομικών επιθυμούν να κρατήσουν «καύσιμα» και για τους επόμενους μήνες.
Τα «καύσιμα» αυτά θα χρειαστούν για την αύξηση στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης το φθινόπωρο, για μία πιθανώς «επιταγή ακρίβειας» εάν συνεχιστεί το ράλι των ανατιμήσεων σε τρόφιμα και υπηρεσίες, αλλά και για τα μέτρα ενίσχυσης των εισοδημάτων το 2023. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η αύξηση στις συντάξεις και η επέκταση της κατάργησης της εισφοράς αλληλεγγύης στους δημοσίους υπαλλήλους και στους συνταξιούχους. Το κόστος για μία αύξηση της τάξης του 4,5% (ενδεχομένως να κυμανθεί και σε υψηλότερα επίπεδα λόγω του πληθωρισμού) σε όσους συνταξιούχους τη δικαιούνται υπερβαίνει τα 400 εκατ. ευρώ. Ενώ, άνω των 450 εκατ. ευρώ είναι το κόστος για την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης στο Δημόσιο και στους συνταξιούχους.
Έτσι, επί του παρόντος αναμένεται να ανακοινωθεί η παράταση στην επιδότηση της βενζίνης και του ντίζελ για τον Ιούλιο, με τη διεύρυνση του κύκλου των δικαιούχων και την αύξηση του ποσού της επιδότησης. Στον προηγούμενο κύκλο, το εισοδηματικό όριο είχε τεθεί στις 30.000 ευρώ (οικογενειακό εισόδημα), ενώ τώρα αναμένεται αύξηση στις 40.000- 45.000 ευρώ, όπως το όριο του εισοδήματος για την επιδότηση του ρεύματος. Αυξημένο αναμένεται να είναι και το ποσό της επιδότησης. Καθώς, η βενζίνη τον Απρίλιο κατά τον πρώτο κύκλο του fuel pass είχε 2 ευρώ το λίτρο και πλέον η τιμή της έχει υπερβεί τα 2,4 ευρώ μεσοσταθμικά. Το ύψος της ενίσχυσης δεν αποκλείεται να φτάνει στα 60- 70 ευρώ, με τους δικαιούχους να προσεγγίζουν αυτήν τη φορά ακόμη και τα τρία εκατομμύρια άτομα.
Στον πρώτο κύκλο, το ποσό ενίσχυσης ήταν 40 ευρώ για ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και 30 ευρώ για ιδιοκτήτες μοτοσικλετών με κύρια κατοικία στην ηπειρωτική Ελλάδα και 50 ευρώ για ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και 35 ευρώ για ιδιοκτήτες μοτοσικλετών με κύρια κατοικία σε νησιωτικές περιοχές. Οι δικαιούχοι που εισέπραξαν την επιδότηση ανήλθαν σε 2,3 εκατομμύρια πολίτες, με το 80% εξ αυτών να επιλέγουν την πίστωση της επιδότησης στον τραπεζικό λογαριασμό τους.
Ταυτόχρονα, θα επαναληφθεί η παρέμβαση στο πετρέλαιο κίνησης, το οποίο ξεπέρασε τα 2 ευρώ το λίτρο πανελλαδικά- παρά την επιδότηση των 15 λεπτών στην αντλία- ενώ εξετάζεται και η ενίσχυση με επιπλέον πόρους των άγονων γραμμών.