«Επιστρέφουν» οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί
Εκκινούν εκ νέου, μετά το «πάγωμα» λόγω της υγειονομικής κρίσης, οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί για χρέη προς την εφορία, και η ΑΑΔΕ πρόκειται να ασκήσει έντονη πίεση στους οφειλέτες είτε για να εξοφλήσουν τα χρέη τους είτε για να τα ρυθμίσουν.
Στην ιστοσελίδα της Ανεξάρτητης Αρχής αναρτήθηκαν ήδη επτά αναγγελίες πλειστηριασμών, με τους δυο πρώτους να διεξάγονται στις 23 Μαρτίου. Αφορούν σε ένα διαμέρισμα 50 τ.μ. στο κέντρο της Αθήνας (με τιμή πρώτης προσφοράς τις 26.000 ευρώ) και σε μια μεζονέτα στην Κηφισιά (με τιμή πρώτης προσφοράς τις 469.000 ευρώ). Οι άλλοι πέντε πλειστηριασμοί αφορούν σε μία μεζονέτα στην Ερυθραία Αττικής, μία διώροφη κατοικία στην Κασσάνδρα, ένα οικόπεδο στη Λέσβο και σε δύο κατοικίες στη Σιθωνία Χαλκιδικής και στον δήμο Θέρμου. Από αυτούς, οι τρεις πρώτοι είναι προγραμματισμένοι να πραγματοποιηθούν στις 23 Απριλίου και οι άλλοι δύο στις 18 Μαΐου.
Η επιλογή της ημερομηνίας επανέναρξης των πλειστηριασμών δεν είναι τυχαία, διότι αυτοί θα πραγματοποιηθούν μετά την ολοκλήρωση της προθεσμίας για ρύθμιση των κορονοχρεών σε 36 έως 72 δόσεις, η οποία πραγματοποιεί πολύ «χαμηλές πτήσεις». Έως στιγμής μόνον 43.000 φορολογούμενοι με χρέη στην εφορία και άλλοι 31.000 με χρέη προς τα ασφαλιστικά ταμεία έχουν υποβάλει αιτήσεις ένταξης. Έτσι, από τον Μάρτιο η πίεση της εφορίας θα γίνει ασφυκτική για περισσότερους από τέσσερα εκατομμύρια φορολογούμενους με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο και όσοι δεν έχουν τα χρέη τους σε ρύθμιση θα κινδυνεύουν άμεσα με μέτρα αναγκαστικής είσπραξης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, στο τέλος του 2021 ανέρχονταν σε 3.996.871 οι φορολογούμενοι που χρωστούσαν στο Δημόσιο. Από αυτούς, σε 1.332.050 έχουν επιβληθεί μέτρα αναγκαστικής είσπραξης και άλλοι 1.951.507 κινδυνεύουν να βρεθούν υπό την επιβολή των μέτρων αυτών. Μάλιστα, τον περασμένο Δεκέμβριο τα ληξιπρόθεσμα χρέη αυξήθηκαν κατά 682 εκ. ευρώ, με το σύνολο των νέων οφειλών να ανέρχεται σε 6,33 δισ. ευρώ τον τελευταίο μήνα του 2021. Εάν στις νέες οφειλές προστεθούν οι παλαιές, το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο εκτινάσσεται στα 111,398 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο 2021 από 110,171 δισ. ευρώ έναν μήνα νωρίτερα, καταγράφοντας αύξηση 1,227 δισ. ευρώ.
Για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο άνω των 500 ευρώ, και τα οποία δεν έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση, μπορεί να ληφθούν- κατά την κρίση του προϊσταμένου της αρμόδιας εφορίας- τα εξής μέτρα: α) Κατάσχεση κινητών, είτε στα χέρια του οφειλέτη είτε κινητών και απαιτήσεων, γενικώς, του οφειλέτη που βρίσκονται στα χέρια τρίτου, και β) Κατάσχεση ακινήτων.
Εκτός αυτών, είναι δυνατή και η λήψη σε βάρος του οφειλέτη διοικητικών, ασφαλιστικών και δικαστικών μέτρων. Η διαδικασία είναι η ακόλουθη:
1.Πριν από τη λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης είναι υποχρεωτική η κοινοποίηση από τη φορολογική διοίκηση ατομικής ειδοποίησης καταβολής οφειλής/υπερημερίας, με εξαίρεση την κατάσχεση χρηματικών απαιτήσεων στα χέρια του φορολογουμένου ή τρίτου.
2.Από την ημέρα επίδοσης στον οφειλέτη αντιγράφου της έκθεσης κατάσχεσης, αυτός στερείται του δικαιώματος ελεύθερης διάθεσης του ακινήτου και των συστατικών στοιχείων αυτού, ακόμη και εάν αυτά δεν περιγράφονται στην έκθεση κατάσχεσης, ή εάν ήταν παρών ο οφειλέτης κατά την κατάσχεση, από τότε.
- Εφόσον ο οφειλέτης δεν έχει εντάξει τις οφειλές σε πρόγραμμα ρύθμισης, μετά την παρέλευση σαράντα ημερών και το αργότερο σε τέσσερις μήνες από την κατάσχεση, ορίζεται ημερομηνία πλειστηριασμού το αργότερο σε πέντε μήνες από την ημερομηνία έκδοσης του προγράμματος. Εάν δεν διενεργηθεί ο πλειστηριασμός την ορισθείσα με το πρόγραμμα ημέρα, εκδίδεται νέο πρόγραμμα το αργότερο εντός έτους από την ημέρα που ο πλειστηριασμός δεν διενεργήθηκε ή ανεστάλη και ορίζεται νέα ημερομηνία. Οι προθεσμίες αυτές δεν τηρούνται εφόσον συντρέχει σπουδαίος λόγος που αναφέρεται σε αιτιολογημένη έκθεση του προϊσταμένου της ΔΟΥ.
- Στην περίπτωση που ο οφειλέτης εντάξει τα χρέη του σε πρόγραμμα ρύθμισης και για όσο χρονικό διάστημα τηρούνται οι όροι της, επιτυγχάνεται η αναστολή εκτέλεσης του προγράμματος πλειστηριασμού που έχει ανακοινωθεί, έως την εξόφληση της οφειλής για την οποία εκδόθηκε η καταδικαστική απόφαση.
Ωστόσο, μπορούν να γίνουν και απροειδοποίητα κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών ή ποσών εις χείρας τρίτων. Σύμφωνα με τη νομολογία, τόσο του Συμβουλίου της Επικρατείας όσο και πρόσφατα του Αρείου Πάγου, η μη ειδοποίηση του οφειλέτη πριν από την επιβολή της κατάσχεσης, δεν αντίκειται σε υπέρτερης ισχύος κανόνες δικαίου, καθώς και το σκεπτικό των αποφάσεων αυτών.