Ακρίβεια: Στοχευμένες παρεμβάσεις για στήριξη χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων
Μόνο με στοχευμένες παρεμβάσεις, οι οποίες δεν θα επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό και δεν θα αυξήσουν το πρωτογενές έλλειμμα και το δημόσιο χρέος, θα προχωρήσει εφεξής το οικονομικό επιτελείο για να στηρίξει χαμηλά και μεσαία εισοδήματα που πλήττονται από το συνεχιζόμενο κύμα της ακρίβειας.
Κεντρική απόφαση, καθώς τα επιτόκια δανεισμού αυξάνονται σχεδόν καθημερινά το τελευταίο διάστημα, είναι ότι δεν πρέπει να υπάρξει η οποιαδήποτε ριψοκίνδυνη κίνηση δημοσιονομικής χαλάρωσης με τη μορφή παροχών, που μπορεί να πυροδοτήσει ανεξέλεγκτες καταστάσεις.
Στο συγκεκριμένο πλαίσιο, τα μέτρα που εξετάζονται είναι:
-Η άμεση εισοδηματική ενίσχυση των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού που δοκιμάζονται περισσότερο από τις συνεχείς ανατιμήσεις των τροφίμων και την ενεργειακή ακρίβεια. Η πρόταση που συζητείται στο υπουργείο Οικονομικών προβλέπει τη χορήγηση έκτακτου επιδόματος με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, με τον αριθμό των δικαιούχων και το ποσό που θα λάβουν να διαμορφώνεται ανάλογα με τον δημοσιονομικό χώρο που θα εξασφαλιστεί.
Έτσι, ποσοτικοποιούνται διάφορα εναλλακτικά σχέδια για τα ευάλωτα νοικοκυριά που θα ωφεληθούν, τα οποία περιλαμβάνουν 250.000 πολίτες που λαμβάνουν το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, περίπου 450.000 χαμηλοσυνταξιούχους, καθώς και 700.000 άτομα που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό.
-Η ενίσχυση και από τον κρατικό προϋπολογισμό των επιδοτήσεων στο ρεύμα και το φυσικό αέριο, καθώς εκτιμάται ότι η ενεργειακή κρίση θα παραταθεί επί μακρόν και δεν θα επαρκεί για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων το ποσό από τις δημοπρασίες ρύπων. Εκτιμάται, επί του παρόντος, ότι θα υπάρξει κρατική επιδότηση για τουλάχιστον δύο μήνες ακόμη.
-Οι πρόσθετες παρεμβάσεις στην «επιστρεπτέα προκαταβολή», όπως το «κούρεμα» κατά 100% της «επιστρεπτέας προκαταβολής» στις επιχειρήσεις της εστίασης, ή η μεγαλύτερη μείωση των ποσών που θα πρέπει να επιστρέψουν οι υπόλοιπες επιχειρήσεις. Πρόκειται για ένα μέτρο που δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, διότι δεν έχουν εγγραφεί προσδοκώμενα έσοδα από τις δόσεις της «επιστρεπτέας». Από τα 8,3 δισ. ευρώ των κρατικών δανείων που χορηγήθηκαν στις επιχειρήσεις, η κυβέρνηση έχει χαρίσει τα 5,3 δισ. ευρώ. Από τα 3 δισ. ευρώ στα οποία ανέρχεται το βεβαιωθέν ποσό της «επιστρεπτέας», εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν 2,3 δισ. ευρώ.
-Η ακόμη μεγαλύτερη αύξηση του κατώτατου μισθού από την 1η Μαΐου, όπως συμβαίνει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ώστε αυτός να διαμορφωθεί κοντά στα 725 ευρώ. Εάν η ανάπτυξη διαμορφωθεί στο 9% το 2021, τότε η νέα αύξηση θα μπορούσε να φτάσει έως και το 12%, αναφέρουν από το οικονομικό επιτελείο, και να αντισταθμίσει τις απώλειες που έχουν στο εισόδημά τους οι αμειβόμενοι με τον κατώτατο μισθό.
Εν κατακλείδι, η πορεία του ΑΕΠ και των εσόδων θα κρίνουν την έκταση, αλλά και τον χρόνο εφαρμογής των μέτρων. Βασικό κριτήριο είναι να υπάρξουν απτά δείγματα γραφής ότι η πορεία των εσόδων τους πρώτους μήνες του έτους εξελίσσεται σύμφωνα ή ακόμη καλύτερα από τους στόχους. Αν και, τα δεδομένα δεν είναι ευνοϊκά και τα στοιχεία για τα δημόσια έσοδα του Ιανουαρίου δείχνουν ότι οι εισπράξεις κινούνται μακριά από τον στόχο των 4,5 δισ. ευρώ που προβλέπει ο προϋπολογισμός. Ωστόσο, στελέχη του Γενικού Λογιστηρίου θέλουν να πιστεύουν πως το γεγονός αυτό είναι συγκυριακό, λόγω και της μετάθεσης χρονικά αρκετών πληρωμών, όπως με τα τέλη κυκλοφορίας. Όσον αφορά στον χρόνο λήψης των αποφάσεων για τα ανοικτά μέτωπα του πληθωρισμού και της ενεργειακής κρίσης, κυβερνητικοί αξιωματούχοι παραπέμπουν στα οριστικά στοιχεία για το ΑΕΠ το 2021, που πρόκειται να δημοσιοποιηθούν από την ΕΛΣΤΑΤ στις αρχές Μαρτίου.