ΑΑΔΕ: Απολύτως ψηφιακά η μεταβολή των στοιχείων μία επιχείρησης
Να ξεχάσουν τις ουρές στις εφορίες και τις χαμένες εργατοώρες καλούνται από την ΑΑΔΕ οι επιχειρήσεις, καθώς θα μπορούν απολύτως ψηφιακά να προχωρούν σε διακοπή των εργασιών ή σε μεταβολή των στοιχείων.
Και πλέον δεν απαιτείται οι υπόχρεοι να προστρέχουν στην εφορία και σε ορισμένες περιπτώσεις να συμπληρώνουν στοίβες αιτήσεων ή να λογομαχούν με τους υπαλλήλους.
Η Ανεξάρτητη Αρχή εξέδωσε και σχετική αναλυτική απόφαση, σύμφωνα με την οποία οι ενδιαφερόμενοι μπορούν μέσω ψηφιακής υπηρεσίας να προβούν στη μεταβολή των στοιχείων τής επιχείρησης που αφορούν:
-στην ταχυδρομική διεύθυνση της έδρας της άσκησης της δραστηριότητας της επιχείρησης
-στις δραστηριότητες
-στο καθεστώς ΦΠΑ, στις ενδοκοινοτικές συναλλαγές και στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης
-στην κατηγορία των τηρουμένων βιβλίων σύμφωνα με τα ΕΛΠ
-στην εγγραφή στο Επιμελητήριο
-στις εγκαταστάσεις εσωτερικού και εξωτερικού
-στην επιλογή φορολόγησης των ενδοκοινοτικών εξ αποστάσεως πωλήσεων αγαθών και παροχών τηλεπικοινωνιακών, ραδιοτηλεοπτικών και ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς άλλα κράτη μέλη, στο κράτος μέλος προορισμού.
-στη διακοπή των εργασιών της επιχείρησης.
Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται, αποστέλλονται με την υποβολή της αίτησης δήλωσης μέσω της Εφαρμογής Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων «Τα Αιτήματά μου» στην αρμόδια ΔΟΥ τής έδρας της επιχείρησης. Η μη αποστολή του συνόλου των απαιτούμενων δικαιολογητικών συνιστά λόγο απόρριψης της αίτησης.
Η διαδικασία αφορά σε υποβολή εμπροθέσμων αιτήσεων δηλώσεων μεταβολών ή διακοπής εργασιών, ήτοι εντός της προθεσμίας των 30 ημερών από τη μεταβολή ή τη διακοπή των εργασιών, σύμφωνα με την απόφαση του γενικού γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.
Ειδικότερα, για τις μεταβολές των στοιχείων της επιχείρησης:
Οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα με την ίδια αίτηση- δήλωση να μεταβάλλουν ένα ή περισσότερα στοιχεία της επιχείρησης, εφόσον οι μεταβολές συντρέχουν την ίδια ημερομηνία. Εάν η ημερομηνία μεταβολής για κάθε στοιχείο διαφέρει, υποβάλλεται χωριστή δήλωση για κάθε μία μεταβολή. Μεταβολή στα στοιχεία επιχείρησης συνιστά:
α) Η αλλαγή της έδρας τής άσκησης της δραστηριότητας, για την οποία συμπληρώνονται τα στοιχεία της μίσθωσης ή της δωρεάν παραχώρησης ή τα στοιχεία του ακινήτου από το Ε9. Τα στοιχεία του μισθωτηρίου και του Ε9 ελέγχονται από τη ΔΟΥ και δεν υποβάλλονται ως δικαιολογητικά, ενώ στην περίπτωση υπεύθυνης δήλωσης λόγω δωρεάν παραχώρησης, αυτή αποστέλλεται μέσω της Εφαρμογής Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων «Τα Αιτήματά μου», στην αρμόδια ΔΟΥ.
β) Η αλλαγή κατηγορίας βιβλίων σύμφωνα με τα ΕΛΠ.
γ) Η υπαγωγή στον ΦΠΑ ή η μετάταξη σε καθεστώς ΦΠΑ (ενδεικτικά καθεστώς απαλλασσόμενων μικρών επιχειρήσεων κ.λπ.), η άσκηση ενδοκοινοτικών συναλλαγών και η ένταξη στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης.
δ) Η δήλωση ή η μεταβολή εμπορικού τίτλου της επιχείρησης και των στοιχείων του Επιμελητηρίου.
ε) Η έναρξη ή η μεταβολή ή η διακοπή δραστηριότητας. Στην περίπτωση προσθήκης νέας δραστηριότητας υποβάλλεται, εφόσον απαιτείται σύμφωνα με τις διατάξεις, βεβαίωση εγγραφής ή απαλλαγής από τον ΕΦΚΑ, καθώς και προέγκριση ίδρυσης ή αντίγραφο βεβαίωσης κατάθεσης υποβολής αιτήματος και υπεύθυνη δήλωση για τις δραστηριότητες που εμπίπτουν στους ΚΑΔ.
στ) Η έναρξη ή η μεταβολή ή η διακοπή εγκατάστασης εξωτερικού.
ζ) Η έναρξη ή η διακοπή επιλογής φορολόγησης των ενδοκοινοτικών εξ αποστάσεως πωλήσεων αγαθών και παροχών τηλεπικοινωνιακών, ραδιοτηλεοπτικών και ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς άλλα κράτη- μέλη, στο κράτος μέλος προορισμού.
η) Η έναρξη ή η μεταβολή ή η διακοπή εγκατάστασης εσωτερικού.
Για τη διακοπή των εργασιών της επιχείρησης:
Τα φυσικά πρόσωπα, τα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες, εφόσον δεν έχουν στην κατοχή τους πάγια περιουσιακά στοιχεία ή εμπορεύσιμα, δύνανται να υποβάλλουν αίτηση δήλωση διακοπής εργασιών. Ευθύς αμέσως μετά την υποβολή της αίτησης, αποστέλλουν συνημμένα, μέσω της Εφαρμογής Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων «Τα Αιτήματά μου», τα δικαιολογητικά. Σε περίπτωση κατοχής επαγγελματικού αυτοκινήτου από φορολογούμενους φυσικά πρόσωπα συνυποβάλλεται και δήλωση ακινησίας και στοιχείο αυτοπαράδοσης.
Αποδοχή ή απόρριψη αίτησης δήλωσης και ολοκλήρωση διαδικασίας:
1. Με την επιτυχή ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής της αίτησης δήλωσης, η πληροφορία καθίσταται διαθέσιμη προς επεξεργασία στο Υποσύστημα Μητρώου TAXIS από την αρμόδια ΔΟΥ της έδρας της επιχείρησης.
2. Ο υπάλληλος της ΔΟΥ δεν μπορεί να τροποποιήσει τα στοιχεία τής αίτησης δήλωσης παρά μόνον να προβεί στη διόρθωση ορθογραφικού λάθους στην οδό και την αρμόδια ΔΟΥ στη περίπτωση που έχει επιλεγεί λανθασμένη ΔΟΥ.
3. Στην περίπτωση που η μεταβολή στη διεύθυνση της έδρας συνιστά ταυτόχρονα και αλλαγή της αρμόδιας ΔΟΥ, η διαδικασία μετεγγραφής στη νέα ΔΟΥ συντελείται αυτόματα με την αποδοχή της αίτησης δήλωσης
4. Η αίτηση του φορολογούμενου κατά τη διαδικασία επεξεργασίας απορρίπτεται στις παρακάτω περιπτώσεις:
4.1 Στην περίπτωση μη αποστολής του συνόλου των δικαιολογητικών, όπου απαιτούνται.
4.2 Στην περίπτωση συμπλήρωσης στην οδό μόνο ταχυδρομικής θυρίδας.
4.3 Στην περίπτωση που επιχείρηση μη υπαγόμενη σε ΦΠΑ, προσέθεσε νέα δραστηριότητα υπαγόμενη σε ΦΠΑ και δεν μετέβαλε τη σχετική ένδειξη περί υπαγωγής σε ΦΠΑ.
4.4 Στην περίπτωση που παρουσιάζεται σφάλμα στα δεδομένα του Μητρώου και πρέπει να διορθωθεί με αυτοπρόσωπη παρουσία στη ΔΟΥ.
Ο λόγος απόρριψης αναγράφεται και εμφανίζεται στο TAXISnet, ώστε ο φορολογούμενος να επαναλάβει την αίτηση θεραπεύοντας τον λόγο απόρριψης.
5. Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του ελέγχου της αίτησης- δήλωσης και των συνυποβαλλομένων δικαιολογητικών, ο υπάλληλος της ΔΟΥ αποδέχεται την αίτηση και η διαδικασία ολοκληρώνεται με την ενημέρωση του φορολογικού Μητρώου και τη δημιουργία της σχετικής βεβαίωσης. Η ως άνω βεβαίωση υπογράφεται ψηφιακά και αναρτάται, μέσω της εφαρμογής e-κοινοποιήσεις, στην ψηφιακή θυρίδα του λογαριασμού του φορολογούμενου.