ΑΑΔΕ: Στο φως λαθρεμπορία με χημικούς διαλύτες
Μια σημαντική υπόθεση λαθρεμπορίας με χημικούς διαλύτες έφερε στο φως η ΑΑΔΕ, μέσω των τελωνειακών ελεγκτών της Ανεξάρτητης Αρχής.
Ειδικότερα, ανακάλυψαν βυτία που μεταφέρουν χημικούς διαλύτες και δηλώνονται ως πρώτη ύλη για την παραγωγή άλλων εμπορευμάτων. Οι παραλήπτριες εταιρίες τις περισσότερες φορές δεν έχουν καμία δυνατότητα παραγωγικής δραστηριότητας ή είναι γραφεία «βιτρίνες». Έτσι, οι οδηγοί των βυτίων καταφέρνουν να εμφανίζουν στους ελέγχους διακίνησης νομότυπα παραστατικά και να ξεπερνούν εύκολα το πρώτο φίλτρο ελέγχου.
Στη συνέχεια, αυτοί οι διαλύτες προωθούνται στο εσωτερικό δίκτυο, με τους συνεργούς των λαθρεμπόρων να τους τοποθετούν σε δεξαμενές για νόθευση του νόμιμου καυσίμου. Το κέρδος για τα κυκλώματα αυτά είναι πολύ σημαντικό, αφού οι διαλύτες προστίθενται στο νόμιμο προϊόν χωρίς την επιβάρυνση του ΕΦΚ. Ενδεικτικά, το κέρδος που μοιράζεται το κύκλωμα προσεγγίζει για κάθε χίλια λίτρα διαλύτη τα 1.200 ευρώ. Ήτοι, από κάθε φορτίο είκοσι τριών χιλιάδων λίτρων, το κέρδος είναι περίπου 27.000 ευρώ.
Σύμφωνα με τα στελέχη της ΑΑΔΕ, ο ελεγκτικός μηχανισμός αναπτύσσει σταδιακά δύο δίκτυα: Το ένα, αφορά στη συλλογή και διαχείριση των πληροφοριών και το άλλο στην επιχειρησιακή δράση για τον έλεγχο στο πεδίο (κατάσχεση, φύλαξη, εργαστηριακές αναλύσεις, έκδοση καταλογιστικών πράξεων και υποστήριξη στα δικαστήρια).
Έτσι, μόνο στο δεύτερο τρίμηνο εφέτος, οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ, χρησιμοποιώντας το δίκτυο πληροφοριών, κατάφεραν να αιφνιδιάσουν τα κυκλώματα λαθρεμπορίας τρεις φορές, εντοπίζοντας πέντε βυτία με χημικούς διαλύτες, συνολικής ποσότητας 135.000 λίτρων.
Όπως επίσης επισημαίνουν από την ΑΑΔΕ, η νέα στρατηγική που εφαρμόζει ο ελεγκτικός μηχανισμός είναι η πρόκληση άμεσης ζημιάς στους λαθρεμπόρους, με την αυτόματη δέσμευση και κατάσχεση των μέσων μεταφοράς.
Στο συγκεκριμένο πλαίσιο, τα πέντε βυτιοφόρα δεσμεύτηκαν και κατασχέθηκαν εντός της ίδιας ημέρας, προκαλώντας σημαντική οικονομική φθορά στο δίκτυο λαθρεμπορίας. Ενδεικτικά, ένα μεταχειρισμένο βυτιοφόρο κοστίζει περίπου 70.000 ευρώ, άρα η ζημιά, που προκλήθηκε στο δίκτυο από τα μέσα μεταφοράς ξεπερνά τις 350.000 ευρώ, ενώ από το κόστος εμπορεύματος είναι περίπου 54.000 ευρώ και από την απώλεια κερδών περίπου 162.000 ευρώ.
Σημειώνεται ότι, η πρώτη κατάσχεση θεωρήθηκε τυχαία από τα κυκλώματα, η δεύτερη δημιούργησε προβληματισμό και τα ανάγκασε να σταματήσουν για λίγες ημέρες τις αποστολές διαλυτών. Η τελευταία κατάσχεση φαίνεται να δημιουργεί εκνευρισμό, αφού, μετά την κατάσχεση, δρομολογημένες αποστολές προς την Ελλάδα ουδέποτε έφτασαν.