Έρχεται ο «Μεγάλος Αδελφός» για τα ληξιπρόθεσμα χρέη
Ένα νέο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ) για την παρακολούθηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών φυσικών και νομικών προσώπων προς τους δημόσιους φορείς, με έμφαση στις οφειλές προς την εφορία, προωθεί το οικονομικό επιτελείο.
Μέσω του ΟΠΣ, το υπουργείο Οικονομικών επιδιώκει να επιταχύνει την αυτοματοποίηση των διαδικασιών παρακολούθησης και είσπραξης των ληξιπρόθεσμων χρεών από το Δημόσιο, με κύριο στόχο την αύξηση των κρατικών εσόδων.
Το συγκεκριμένο Σύστημα θα λειτουργεί παράλληλα και συμπληρωματικά με το νέο ηλεκτρονικό «όπλο», με την επωνυμία «EISPRAXIS», που επιστρατεύει η ΑΑΔΕ. Θα πρόκειται ουσιαστικά για τον «Μεγάλο αδελφό» για τα ληξιπρόθεσμα χρέη, καθώς θα παρακολουθεί τις οφειλές και τους οφειλέτες, θα τους ενημερώνει για τα χρέη και τις ρυθμίσεις που μπορούν να κάνουν, θα τους προειδοποιεί για την επιβολή αναγκαστικών μέτρων είσπραξης- όπως δεσμεύσεις και κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών- και παράλληλα θα προχωρά σε αυτόματη είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Με δεδομένο ότι το α’ πεντάμηνο εφέτος το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο ανήλθε σε 2,901 δισ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση15% σε σχέση με το 2020, το οικονομικό επιτελείο προσδοκά με επιτύχει με το ΟΠΣ:
1. Άμεση παροχή κεντρικής πληροφορίας σε επίπεδο οφειλής (προφίλ οφειλέτη), συνδυάζοντας τις πληροφορίες από ηλεκτρονικές εφαρμογές και υποσυστήματα όπως εισόδημα, περιουσιολόγιο, καταστάσεις πελατών/προμηθευτών, Σύστημα αυτοματοποιημένης επεξεργασίας, Σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών με κράτη- μέλη της ΕΕ και πληροφορίες από τρίτους (όπως Κτηματολόγιο ΑΕ, ΓΕΜΗ, ΣΑΤ κ.ά.).
2. Αυτοματοποίηση διαδικασιών πίστωσης, συμψηφισμού και συστήματος ρυθμίσεων.
3. Άμεση αυτοματοποίηση διαδικασιών με στόχο ένα πλήρες και ενιαίο μοντέλο διαχείρισης οφειλών. Εισαγωγή νέων μεθόδων και τεχνολογιών στο πλαίσιο της αναγκαστικής είσπραξης.
4. Εφαρμογή διαχείρισης και παρακολούθησης ταυτότητας οφειλέτη και οφειλών.
5. Εφαρμογή διαχείρισης, παρακολούθησης και αυτοματοποίησης συμψηφισμών.
6. Εφαρμογή αποστολής και διαχείρισης ηλεκτρονικών κοινοποιήσεων, ειδοποιήσεων και επιδόσεων.
7. Εφαρμογή διαχείρισης, παρακολούθησης και αυτοματοποίησης λήψης μέτρων είσπραξης.
8. Εφαρμογή ενημέρωσης των φορολογούμενων για θέματα οφειλών.
Όσον αφορά στο EISPRAXIS, αυτό θα σκιαγραφεί το προφίλ του κάθε οφειλέτη, καθώς θα αντλεί πληροφορίες για τα εισοδήματα και την περιουσιακή εικόνα του από όλα τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ- το Taxis, το Taxisnet, το Icisnet και το Elenxis- καθώς και από τρίτους (Κτηματολόγιο, ΓΕΜΗ). Για κάθε οφειλή θα δημιουργείται ηλεκτρονικός φάκελος, ο οποίος θα ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για τις ενέργειες και τα μέτρα που έχουν ληφθεί. Παράλληλα θα «τρέχει» ένα νέο αυτοματοποιημένο σύστημα ενημέρωσης των οφειλετών για την τήρηση των ρυθμίσεών τους.