Κορκίδης: Η Αττική στο «κόκκινο», η αγορά στα «μαύρα» - Ερωτήσεις κι απαντήσεις για εμπόρους και καταναλωτές
Με 11 ερωτήσεις – απαντήσεις το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Αττικής απαντά στις απορίες εμπόρων και καταναλωτών για τη μέθοδο πωλήσεων του «click inside» ή «click in shop» και δίνει οδηγίες με τις λεπτομέρειες των περιορισμών, που θα ισχύουν για τα εμπορικά καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και βιβλιοχαρτοπωλεία, καθώς επίσης τον τρόπο με τον οποίο θα εξυπηρετούνται οι καταναλωτές με ραντεβού εντός καταστήματος.
1. Ποιο είναι το βασικό χαρακτηριστικό του click inside;
Πρόκειται για αγορές εντός του καταστήματος με ραντεβού. Οι “αγορές εντός" θα επιτρέπουν στον πελάτη να μπαίνει κανονικά εντός του καταστήματος κατόπιν ραντεβού και να αγοράζει το είδος ρούχου ή υποδήματος που έχει επιλέξει. Ο πελάτης ζητά ραντεβού από την επιχείρηση, η οποία εν συνεχεία καταχωρεί, είτε ηλεκτρονικά, είτε σε έγγραφο, το αίτημά του και αποστέλλει στον πελάτη, μήνυμα (SMS ή email), που θα φέρει τα εξής στοιχεία: α) Επωνυμία, β) Διεύθυνση, γ) ΑΦΜ. Η επιλογή μετακίνησης παραμένει 2 στο 13033.
2. Θα μπορεί να διαλέγει όποιο προϊόν θέλει ο πελάτης;
Ο καταναλωτής θα μπορεί να επιλέγει το προϊόν που θέλει να αγοράσει και θα μπορεί να το έχει "δεσμεύσει", είτε τηλεφωνικά, είτε μέσω διαδικτύου, ενώ θα μπορεί, ότι άλλο διαλέξει, να το δοκιμάσει προ αγοράς, περιορίζοντας όμως την παραμονή του στο κατάστημα στον προβλεπόμενο χρόνο.
3. Επιτρέπεται η δοκιμή των προϊόντων με το click inside;
Ναι, θα επιτρέπεται η δοκιμή προ αγοράς, ελαχιστοποιώντας έτσι το πρόβλημα αλλαγής του. Η έλλειψη δοκιμής είναι από τους λόγους που οι καταναλωτές αποφεύγουν να αγοράσουν ρούχα και παπούτσια με το click away ή e-shop, έναντι άλλων αγορών προϊόντων, που δεν απαιτείται δοκιμή.
4. Θα μπορεί να αλλάξει ο καταναλωτής το προϊόν;
Ναι, αλλά και πάλι αυστηρά με ραντεβού. Ο καταναλωτής θα μπορεί να αλλάξει το προϊόν και να παραλάβει ένα άλλο. Όλα τα δικαιώματα επιστροφής που έχει ο καταναλωτής, εξακολουθούν να ισχύουν κανονικά.
5. Θα μπορεί να πληρώσει με μετρητά;
Ναι, στο όριο μετρητών των 500 ευρώ, που επιτρέπεται. Είναι ένα επιπρόσθετο πλεονέκτημα του click inside σε σχέση με το click away το οποίο λειτουργεί σχεδόν αποκλειστικά με κάρτα και e-banking. Σημειώνεται ότι το click inside διευκολύνει τη διαδικασία συναλλαγής, αφού ο καταναλωτής, εφόσον μπαίνει στο κατάστημα, θα μπορεί να πληρώνει με την παραδοσιακή μέθοδο στο ταμείο.
6. Θα υπάρχουν περιορισμοί;
Ασφαλώς, ανάλογα με την επιφάνεια του καταστήματος και τον αριθμό των εργαζομένων θα πρέπει να προγραμματίζονται τα ραντεβού ώστε να αποφεύγεται συνωστισμός. Η αναμονή πελατών εντός του καταστήματος, πέραν αυτών που θα έχουν προγραμματισμένο ραντεβού, θα απαγορεύεται. Σχετικά με τον μέγιστο επιτρεπόμενο αριθμό ατόμων ανά κατάστημα απαιτείται ένδειξη στην είσοδο και προβλέπονται τα εξής:
• Σε καταστήματα έως 100 τετραγωνικά μέτρα επιτρέπονται 4 άτομα συνολικά.
• Σε καταστήματα άνω των 100 τ.μ. επιτρέπονται 4 άτομα, συν 1 άτομο ανά επιπλέον 25 τ.μ.
• Η ουρά αναμονής στους εξωτερικούς χώρους επιτρέπεται έως 9 άτομα.
7. Θα υπάρχουν χρονικοί περιορισμοί;
Ναι, αφενός το 2ωρο για το συνολικό χρόνο μετακίνησης και αφετέρου στόχος της κάθε επιχείρησης είναι η ταχύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του πελάτη στο δυνατόν συντομότερο χρόνο που θα περιλαμβάνει την είσοδο, τη δοκιμή του προϊόντος, την πληρωμή και την έξοδο από το κατάστημα.
8. Θα εφαρμοστεί η νέα μέθοδος αγορών σε όλη τη διάρκεια των εκπτώσεων;
H διάρκεια εφαρμογής της νέας μεθόδου θα εξαρτηθεί από τα υγειονομικά δεδομένα. Ο εμπορικός κόσμος προσδοκά στις χειμερινές εκπτώσεις για να ξεπουλήσει το χειμερινό εμπόρευμα και θα προσπαθήσει να διασφαλίσει όλα τα απαραίτητα μέτρα και τους κανόνες λειτουργίας του click inside.
9. Θα επιτραπεί το click inside σε όλα τα εμπορικά καταστήματα;
Όχι, έχει αποσαφηνιστεί πως, αρχικά, θα επιτραπεί στα καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και βιβλιοχαρτοπωλεία, που έχουν πληγεί περισσότερο το διάστημα της πανδημίας. Όλα τα υπόλοιπα εμπορικά καταστήματα θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους στις εκπτώσεις με το click away.
10. Θα επιτραπεί το click inside και στα μεγάλα εμπορικά κέντρα;
Ναι, το click inside μπορεί να εφαρμοστεί στα εμπορικά κέντρα, μόνο για τα καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και βιβλιοχαρτοπωλεία με την προϋπόθεση ελέγχου των ραντεβού στην είσοδο και χρόνο παραμονής στο εμπορικό κέντρο.
11. Οι επιχειρήσεις που θα λειτουργήσουν με το click inside θα εξακολουθούν να θεωρούνται πληττόμενες;
Ναι, σαφέστατα. Ειδικά για το δίμηνο Ιανουαρίου, Φεβρουαρίου έχει γίνει σαφές πως ισχύουν οι ρυθμίσεις για τα ενοίκια, τις αναστολές συμβάσεων εργασίας, επιταγές, επιστρεπτέα προκαταβολή, ενώ θα επιδοτηθούν και οι πάγιες δαπάνες.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και του ΠΕΣΑ, Βασίλης Κορκίδης, δήλωσε πως «Οι φόβοι μας δυστυχώς επαληθεύτηκαν, αφού ο κίνδυνος της πανδημίας εξακολουθεί να είναι εδώ και συνεχίζει να μας απειλεί. Η Αττική είναι ξανά στο “κόκκινο”, επιδημιολογικά, και η αγορά στα “μαύρα”, οικονομικά. Παρά το προσεκτικό άνοιγμα του λιανεμπορίου για δύο μόλις εβδομάδες εντός των καταστημάτων, η κινητικότητα και ο συνωστισμός εκτός αυτών, μας αναγκάζει σε “click back”. Για τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης, το ραντεβού με τον πελάτη εντός καταστήματος, δίνει τη δυνατότητα να δουλέψουν έστω με “click inside”, αφού, στις εκπτώσεις, το ενδιαφέρον των καταναλωτών επικεντρώνεται σε αυτές τις δύο δραστηριότητες.
Δίχως αμφιβολία, η περίοδος των εκπτώσεων χωρίς ανοικτά καταστήματα στο κοινό δυσχεραίνει την προσπάθεια όλων, αφού πολλά είδη, εάν δεν δοκιμαστούν, δύσκολα πωλούνται και αγοράζονται. Οι έμποροι, είμαστε αναγκασμένοι να σεβαστούμε και να τηρήσουμε κάθε αναγκαίο μέτρο εντός καταστήματος, κάτι που όμως δεν μπορούμε να ελέγξουμε εκτός. Οι εικόνες συνωστισμού στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους απαιτεί αυτοέλεγχο και δεν πρέπει να επαναληφθούν, ώστε να μας επιτρέψουν να ανοίξουμε ξανά εγκαίρως, πριν παρέλθει η περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων και πριν καταλήξουμε οριστικά στις παράπλευρες απώλειες της πανδημίας. Παρά την εναλλαγή των συνθηκών λειτουργίας της αγοράς, επί τα χείρω, εμείς θα συνεχίσουμε να παλεύουμε».