Άνω των 5 δισ. ευρώ στις ελληνικές υποδομές και μεταφορές τα επόμενα χρόνια
Το ποσό των 5,2 δισ. ευρώ θα διοχετευτεί στις ελληνικές υποδομές και μεταφορές μέσα στα επόμενα χρόνια, όπως δήλωσε ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ Δημήτρης Σκάλκος μιλώντας στο συνέδριο του Economist με θέμα «EU recovery and resilience fund for Greece».
Σύμφωνα με τον κ. Σκάλκο, «από το νέο ΕΣΠΑ για την περίοδο 2021-2027 προγραμματίζουμε την ενίσχυση επενδύσεων σε έργα υποδομών μεταφορών της τάξης των 4 δισ. ευρώ. Ενώ από το μηχανισμό του CEF II (Connecting Europe Facility), οι διαθέσιμοι πόροι προσεγγίζουν τα 1,2 δισ. ευρώ. Και βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε τους συγκριτικά πολύ λιγότερους, όχι όμως και αμελητέους, εθνικούς πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ)».
Όπως είπε ο ίδιος σε αυτούς τους πόρους θα προστεθούν οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης.
Αναφερόμενους στους κύριους άξονες των σχεδιαζόμενων παρεμβάσεων στις υποδομές και μεταφαορές συνδιαστικά από τους πόρους του RRF, του CEF και του ΕΣΠΑ είπε πως πρόκειται για:
- την ολοκλήρωση των βασικών οδικών αξόνων (όπως ο Ε-65),
- την αναβάθμιση των ενδο-περιφερειακών δικτύων οδικών μεταφορών,
- την περαιτέρω ανάπτυξη των πολυτροπικών (multimodal) μεταφορών, τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό των περιφερειακών αεροδρομίων, τις λιμενικές υποδομές (και τη σύνδεσή τους με το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας), την ανάπτυξη του πολύπαθου σιδηροδρομικού δικτύου (το πλέον φιλικό προς το περιβάλλον μέσο και με σπουδαίες δυνατότητες για τη διακίνηση των εμπορευμάτων) με την ολοκλήρωση του άξονα του ΠΑΘΕΠ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας),
- ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα για την οδική ασφάλεια (ας μην ξεχνούμε πως οι μεταφορές αποτελούν ένα δημόσιο αγαθό),
- το "πρασίνισμα" (greening) των μεταφορών με τη χρηματοδότηση έργων ΣΒΑΚ (δηλαδή Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας) και την ανανέωση του γερασμένου στόλου με την προώθηση της ηλεκτροκίνησης.
Σε άλλο σημείο της τοποθέτησης του ο κ. Σκάλκος σημείωσε πως επειδή «οι προσφερόμενοι πόροι δεν θα είναι διαθέσιμοι εις το διηνεκές, αλλά θα πρέπει να χρηματοδοτήσουν έργα που θα ολοκληρωθούν εντός ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων, είναι σημαντικό να απλοποιήσουμε το πλαίσιο υλοποίησης τους (αδειοδοτήσεις, δημοπράτηση, ν. 4412/16), να ενισχύσουμε τη δεξαμενή ώριμων έργων με ένα μηχανισμό ωρίμανσης έργων (project preparation facility), να ενισχύσουμε το μηχανισμό παρακολούθησής τους».
Τονίζοντας με έμφαση «είναι ένα στοίχημα που μπορούμε και πρέπει να κερδίσουμε».