BBG: Γιατί η Ελλάδα ποντάρει στις ιδιωτικοποιήσεις λιμανιών
Η Ελλάδα ποντάρει στην ιδιωτικοποίηση περιφερειακών λιμανιών προκειμένου να ενισχύσει το ρόλο της ως κέντρου μεταφορών και να οδηγήσει την οικονομία της στην ανάκαμψη ύστερα από την δεκαετή κρίση χρέους και τον αντίκτυπο του νέου κορωνοϊού, επισημαίνει το Bloomberg, στο οποίο παραχώρησε συνέντευξη ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Ριχάρδος Λαμπίρης.
Ο κ. Λαμπίρης αναφέρει στο Bloomberg ότι το ΤΑΙΠΕΔ σχεδιάζει να εκκινήσει στις αρχές του 2021 τον διαγωνισμό για τα λιμάνια του Ηρακλείου και του Βόλου, ύστερα από τους πρόσφατους διαγωνισμούς για τους λιμένες Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας.
Το λιμάνι του Πειραιά έχει καταστεί το κορυφαίο της Μεσογείου στη διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων και το τέταρτο μεγαλύτερο στην Ευρώπη από τότε που η κινεζική Cosco απέκτησε πλειοψηφικό μερίδιο το 2014, υπενθυμίζει το Bloomberg και προσθέτει ότι η Ελλάδα ολοκλήρωσε επίσης την πώληση μεριδίου 67% στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το δεύτερο μεγαλύτερο της χώρας, το 2018.
«Με την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών λιμανιών, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη των λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης, η Ελλάδα αναδεικνύεται σε διακομετακομιστικό κέντρο και κέντρο logistics για την περιοχή» τονίζει ο κ. Λαμπίρης. «Η ανάπτυξη των λιμανιών θα φέρει και οικονομική ανάπτυξη, καθώς έχουν σημαντικές επιχειρησιακές δυνατότητες» συμπληρώνει.
Στο δημοσίευμα υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα έχασε το 1/4 του ΑΕΠ της κατά την κρίση χρέους, ενώ φέτος αναμένεται να δει την οικονομία της να συρριικνώνεται κατά 8% εξαιτίας της πανδημίας του νέου κορωνοϊού. Το ποσοστό της ανεργίας εξακολουθεί να είναι το υψηλότερο στην Ευρώπη. Η ενίσχυση της δραστηριότητας των μεταφορών θα μπορούσε να οδηγήσει την ανάκαμψη, παρατηρεί το Bloomberg. Tα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Αλεξανδρούπολης βρίσκονται κοντά στην Εγνατία Οδό, που διαπερνά την Ελλάδα και συνδέει την Ιταλία με την Τουρκία. Της Αλεξανδροπούλης προσφέρει επίσης εύκολη πρόσβαση στα Βαλκάνια.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ σημειώνει ότι η αύξηση των εισαγωγών φυσικού αερίου και της δυνατότητας αποθήκευσης είναι ακόμη μία σημαντική πηγή ανάπτυξης. Η Gastrade SA αναπτύσσει πλωτό σταθμό LNG κοντά στην Αλεξανδρούπολη, ενώ το λιμάνι της Καβάλας είναι επίσης κοντά σε σχεδιαζόμενη υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου.
Όσον αφορά στον διαγωνισμό για το 30% στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, η διαδικασία σύμφωνα με τον κ. Λαμπίρη θα αρχίσει μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2021. Μέσα στο 2020 από την άλλη προχωρούν οι πωλήσεις των «ΔΕΠΑ Εμπορική» και «ΔΕΠΑ Υποδομών». Σύμφωνα με τον κ. Λαμπίρη στόχος είναι στο τέταρτο τρίμηνο να ολοκληρωθεί η διαδικασία.
Κληθείς να σχολιάσει το πώς επηρεάζονται τα σχέδια της Αθήνας από την πανδημία, υπογραμμίζει: «Ο Covid-19 έχει αυξ΄σει την αποφασιστικότητά μας στο να προωθήσουμε το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων για το κοινό καλό... Υπάρχει μεγάλος αριθμός project, που αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα στο 2021».