«Ανάσα» για την ελληνική παραγωγή από την ανανεωμένη αισιοδοξία των κατασκευαστών
Τα τελευταία στοιχεία της έρευνας PMI υπέδειξαν οριακή επιδείνωση των λειτουργικών συνθηκών του ελληνικού μεταποιητικού τομέα τον Ιούνιο, καθώς η μείωση της παραγωγής και των νέων παραγγελιών εξασθένησε σημαντικά.
Σύμφωνα με αναφορές, παρότι η ζήτηση των πελατών παρέμεινε σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, η επανέναρξη των εργασιών των πελατών και των βασικών αγορών εξαγωγών μετά την ελάφρυνση των περιορισμών που επιβλήθηκαν λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού 2019 (COVID-19) συνέβαλε στον όγκο των πωλήσεων.
Σύμφωνα με την Markit, παρότι οι εταιρείες υπέδειξαν βραδύτερη μείωση της απασχόλησης, ορισμένες ανέφεραν ότι οι προσπάθειες μείωσης κόστους και η μειωμένη εισροή νέων παραγγελιών οδήγησαν σε
περαιτέρω μείωση των θέσεων εργασίας. Ωστόσο, η επανεκκίνηση της οικονομίας τόνωσε την αισιοδοξία των κατασκευαστών.
Εν τω μεταξύ, οι εταιρείες εξακολούθησαν να μειώνουν τις τιμές χρέωσης, λόγω των προσπαθειών ενίσχυσης της ζήτησης δεδομένης της χαμηλότερης επιβάρυνσης κόστους. Ο εποχικά προσαρμοσμένος Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών της IHS Markit για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα (Purchasing Managers’ Index – PMI) –ένας σύνθετος δείκτης που έχει σχεδιαστεί για να μετρά την απόδοση της μεταποιητικής οικονομίας– έκλεισε στις 49.4 μονάδες τον Ιούνιο, τιμή υψηλότερη από τις 41.1 μονάδες του Μαΐου και υπέδειξε σημαντικά βραδύτερη συρρίκνωση των συνολικών συνθηκών του μεταποιητικού τομέα σε σύγκριση με το ναδίρ του Απριλίου.
Η ασθενέστερη επιδείνωση των λειτουργικών συνθηκών ήταν εν μέρει αποτέλεσμα της βραδύτερης μείωσης της παραγωγής. Ο ρυθμός συρρίκνωσης ήταν οριακός και ο ασθενέστερος που έχει καταγραφεί από τον Φεβρουάριο, πριν ενταθεί η επιδημία COVID-19. Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες οι εταιρείες ανέφεραν αύξηση της παραγωγής, η αύξηση συνδέθηκε γενικότερα με την επαναλειτουργία των εργοστασίων και των πελατών. Ωστόσο, οι προοπτικές για εξασθενημένη ζήτηση των πελατών οδήγησαν σε περαιτέρω γενικότερη μείωση.
Η ασθενέστερη μείωση των νέων παραγγελιών συνδέθηκε σε μεγάλο βαθμό με την αύξηση της ζήτησης, καθώς ορισμένοι ερωτηθέντες στην έρευνα ανέφεραν ότι απέκτησαν νέους πελάτες. Ωστόσο, η μικρή μείωση ήταν σε πλήρη αντίθεση με την έντονη αύξηση που παρατηρήθηκε στην αρχή του έτους, πριν κλιμακωθεί η επιδημία. Οι νέες παραγγελίες εξαγωγών μειώθηκαν επίσης οριακά τον Ιούνιο, με τον ρυθμό μείωσης να εξασθενεί καθώς, όπως αναφέρθηκε, οι πελάτες από το εξωτερικό άνοιξαν και πάλι.
Η ασθενέστερη ζήτηση των πελατών και το πολύμηνο κλείσιμο των εταιρειών οδήγησαν πολλές εταιρείες στη συνεχόμενη μείωση των θέσεων εργασίας, σε μια προσπάθεια μείωσης του κόστους λόγω της ύπαρξης πλεονάζοντος εργατικού δυναμικού. Παρότι τα εργοστάσια άνοιξαν και πάλι, πολλές εταιρείες ανέφεραν ότι
η αύξηση της παραγωγής συνδέθηκε, εν μέρει, με την κάλυψη των εργασιών σε εκκρεμότητα. Ο όγκος των αδιεκπεραίωτων εργασιών μειώθηκε έντονα, μολονότι με ασθενέστερο ρυθμό.
Οι ελπίδες για επιστροφή των νέων παραγγελιών σε προ-πανδημίας επίπεδα, η επανεκκίνηση της οικονομίας και η απόκτηση νέων πελατών αύξησαν τα επίπεδα αισιοδοξίας μεταξύ των Ελλήνων κατασκευαστών, η πρώτη ένδειξη θετικού κλίματος μετά τον Φεβρουάριο. Ο βαθμός εμπιστοσύνης ήταν ελαφρά κάτω από το μέσο όρο που επί μακρόν καταγράφεται στην ιστορία της έρευνας, ωστόσο παρέμεινε αισθητά κάτω από τα επίπεδα που
παρατηρήθηκαν νωρίτερα μέσα στο 2020. Η χαμηλότερη ζήτηση για εισροές και η εξασθενημένη αγοραστική
δραστηριότητα μεταξύ των κατασκευαστών επέφερε περαιτέρω μείωση της επιβάρυνσης κόστους. Η έντονη υποχώρηση των τιμών εισροών ήταν αποτέλεσμα της μείωσης των τιμών πώλησης για τέταρτο συνεχή μήνα. Οι εταιρείες έκαναν εκπτώσεις με σκοπό να προσελκύσουν νέους πελάτες και να ενισχύσουν τις πωλήσεις τους.
Τέλος, τα αποθέματα προμηθειών και ετοίμων προϊόντων εξακολούθησαν να μειώνονται τον Ιούνιο, καθώς οι εταιρείες τα χρησιμοποίησαν για να καλύψουν τις ανάγκες των παραγγελιών.
Η Siân Jones, οικονομολόγος στην IHS Markit, η οποία καταρτίζει την έρευνα του ελληνικού Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών PMI, είπε:
«Ο ελληνικός μεταποιητικός τομέας άρχισε να βγαίνει από το χάος της πανδημίας τον Ιούνιο, καθώς η συρρίκνωση της παραγωγής επιβραδύνθηκε με οριακό ρυθμό. Το άνοιγμα και πάλι των εργοστασίων, των πελατών και της ευρύτερης οικονομίας συνεισέφεραν στη σημαντική επιβράδυνση της ύφεσης. Ωστόσο,
οι εταιρείες εξακολούθησαν να αναφέρουν γενικά εξασθενημένη ζήτηση, ενώ η παραγωγή υποστηρίχθηκε εν μέρει από τη διεκπεραίωση των ανεκτέλεστων εργασιών.
»Τον τελευταίο μήνα του δεύτερου τριμήνου παρατηρήθηκε επίσης περαιτέρω μείωση του αριθμού των εργαζομένων, καθώς πολλές εταιρείες προσπάθησαν να μειώσουν το κόστος λόγω της ιστορικά υποτονικής εισροής νέων παραγγελιών. Παρότι οι τιμές εισροών μειώθηκαν και πάλι τον Ιούνιο, οι εταιρείες μείωσαν τις
τιμές χρέωσης για τέταρτο συνεχή μήνα, στην προσπάθειά τους να τονώσουν τις πωλήσεις.
»Μολονότι ιδιαίτερα ασθενέστερη από ό,τι στο ξεκίνημα του 2020, η επιχειρηματική εμπιστοσύνη μεταξύ των Ελλήνων κατασκευαστών βελτιώθηκε σημαντικά τον Ιούνιο. Η αισιοδοξία επέστρεψε, καθώς οι εταιρείες αναμένουν αύξηση της παραγωγής μέσα στο επόμενο έτος. Παρόλ’ αυτά, οι συνθήκες το 2020 θα παραμείνουν δύσκολες, καθώς η βιομηχανική παραγωγή αναμένεται να μειωθεί κατά περίπου 8% μέσα στο έτος»