Κορκίδης: Το ελληνικό εμπόριο ανασυντάσσεται για την επόμενη μέρα
Του Βασίλη Κορκίδη
Πηγή: Reformer.gr
Η επόμενη μέρα για το ελληνικό εμπόριο σίγουρα δεν θα είναι μία ακόμα δύσκολη δοκιμασία, αλλά μια πρωτόγνωρη περίοδος που πρέπει να αντιμετωπίσουμε δυναμικά και όχι παθητικά.
Οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων «τρέχουν» ανεξαρτήτως και παρά τα όντως γενναία μέτρα που έχει λάβει προς ώρας η κυβέρνηση, ενώ θα πρέπει το τρίμηνο μεταξύ Ιουλίου-Αυγούστου να πληρωθούν. Η ιδιομορφία που έχει διαμορφώσει η πανδημία για το μέλλον του εμπορίου δεν έχει αποκρυσταλλωθεί, αλλά εκτιμώ ότι το κύριο συστατικό της «επανεκκίνησης», πέραν των όποιων μέτρων στήριξης της οικονομίας πρέπει να είναι το αίσθημα της αισιοδοξίας. Η αίσθηση υγειονομικής ασφάλειας και η ανάκτηση της εμπιστοσύνης στην αγορά θα είναι το μεγάλο στοίχημα των εμπόρων το πρώτο διάστημα λειτουργίας των ΜμΕ του εμπορίου.
Η σταδιακή και κυρίως προσεκτική άρση των μέτρων που επιβλήθηκαν υποστηρίζει το συγκεκριμένο αίσθημα δεδομένου ότι έχουμε μπροστά μας την θερινή περίοδο την οποία εκτιμώ ότι το λιανικό εμπόριο θα αξιοποιήσει. Δεδομένων και των διθυραμβικών σχολίων τους διεθνούς Τύπου για τη χώρα ως εκ των προτεινόμενων τουριστικών προορισμών η αξιοποίηση της όποιας φετινής τουριστικής κίνησης μπορεί να είναι ουσιαστικότερη σε σχέση με το παρελθόν.
Το ελληνικό εμπόριο ανασυντάσσεται για να αντιμετωπίσει την επόμενη μέρα. Ευελπιστώ ότι όλες οι εμπορικές επιχειρήσεις και οι περισσότεροι εργαζόμενοι θα επιστρέψουν στον τρόπο λειτουργίας και εργασίας τους. Ωστόσο στη μετά καραντίνα εποχή θα υπάρξουν κάποιες διαρκείς αλλαγές τις οποίες πρέπει να εντοπίσουμε και να αξιοποιήσουμε. Μία νέα φάση πραγμάτων διαμορφώνεται, που θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο αγοράς αλλά και διάθεσης αγαθών και υπηρεσιών με ένα υβριδικό και περισσότερο ψηφιακό τρόπο. Πρέπει όμως άμεσα να εκτιμήσουμε τη κατάσταση που θα αντιμετωπίσουμε την επόμενη μέρα, να εντοπίσουμε τα προβλήματα, τις απώλειες, τις δυσκολίες και τις αλλαγές που θα επέλθουν σε βασικούς κλάδους, που στηρίζουν την επιχειρηματικότητα. Ενδεχομένως να πρέπει να στραφούμε περισσότερο στην ελληνική βιοτεχνία και παραγωγή με μικρότερη εξάρτηση από εισαγόμενα είδη.
Η οικονομία είναι ένας αλυσιδωτός κύκλος και το λιανικό εμπόριο είναι ένας από αυτούς τους κρίκους που έχουν δεχθεί ένα ισχυρό σφυροκόπημα χάρη στο οποίο οι δεσμοί θα γίνουν ισχυρότεροι. Η κρίση όπως συνήθως λέγεται «γεννά ευκαιρίες» και το εμπόριο θα πρέπει να τις αξιοποιήσει. Η εξωστρέφεια που μπορεί να τονωθεί με ένα μικρό τρόπο διαδικτυακής και φυσικής διάθεσης των καταναλωτικών αγαθών και ίσως είναι μια νέα «διέξοδος» σε πρωτόγνωρη κατάσταση. Το αγοραστικό κοινό τις ημέρες του «αποκλεισμού» στην οικία του εξοικειώθηκε με τις ψηφιακές αγορές ακόμη και από τα σούπερ μάρκετ που ενώ καθ΄ όλο το διάστημα παρέμειναν ανοικτά οι διαδικτυακές πωλήσεις τους εκτινάχθηκαν κατά 304%. Οι τζίροι που καταγράφηκαν από τις ψηφιακές αγορές αυξήθηκαν κατά 134% δεν αφήνουν περιθώρια παρανόησης για την στρατηγική που θα πρέπει να επιλέξει το εμπόριο την «επόμενη» της πανδημίας, ώστε να έρθει εγγύτερα στις νέες καταναλωτικές συνήθειες και να παρουσιάσει ένα νέο «πρόσωπο».