Ενισχύεται η εμπιστοσύνη αγοράς και νοικοκυριών
Η ραγδαία βελτίωση του οικονομικού κλίματος σε συνδυασμό με τη σημαντική αποκλιμάκωση των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων αποτελούν δείγματα εμπιστοσύνης νοικοκυριών, επιχειρήσεων και αγορών στο οικονομικό σχέδιο της κυβέρνηση Μητσοτάκη, το οποίο ξετυλίγεται με γρήγορους ρυθμούς.
To 50% της οικονομίας είναι ψυχολογία, υποστηρίζουν οι οικονομολόγοι και ο δείκτης οικονομικού κλίματος αποτυπώνει τη θετική ματιά των αγορών, επενδυτών και καταναλωτών για τη συγκυρία που έχει δημιουργηθεί για την ελληνική οικονομία από την ημέρα ανάληψης της εξουσίας από τη ΝΔ και τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η άνοδος του οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα τους τελευταίους μήνες ακολουθεί αντίθετη πορεία από τη γενική τάση της Ευρωζώνης, ενώ ο σχετικός δείκτης επέστρεψε σε επίπεδα προ κρίσης, του 2007.
Υπενθυμίζεται ότι ο δείκτης οικονομικού κλίματος κατρακυλούσε. μετά την «έξοδο» από το μνημόνιο επί ΣΥΡΙΖΑ, τον Αύγουστο του 2018.
Τον Ιούλιο του 2018, λίγον πριν την « έξοδο» από το μνημόνιο ο σχετικός δείκτης βρισκόταν στις 105,3 μονάδες, για να υποχωρήσει τον Αύγουστο στις 105,2, να πέσει πολύ τον Σεπτέμβριο 2018 στις 101,3 μονάδες, και να υποχωρήσει περαιτέρω τον Οκτώβριο 2018 στις 101 μονάδες.
Ξεπερνώντας τον Ιούλιο 2019, για πρώτη φορά από το 2014, τον μέσο ευρωπαικό όρο και φθάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο από τον Μάρτιο του 2018 ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος για τον Ιούλιο, έρχεται να προστεθεί στις προσδοκίες που υπάρχουν για την ελληνική οικονομία, όπως αυτές άρχισαν να διαμορφώνονται πριν και μετά τις εθνικές εκλογές της 7ης Ιουλίου.
Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος κατέγραψε έντονα ανοδική πορεία τον Ιούλιο, στις 105,3 μονάδες από 101,0 μονάδες τον Ιούνιο, επίδοση που ήταν η υψηλότερη από τον Μάρτιο του 2008.
Ραγδαία βελτίωση του οικονομικού κλίματος καταγράφει η μηνιαία έρευνα του ΙΟΒΕ και για το Σεπτέμβριο, που δείχνει ότι ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ανέβηκε στο υψηλότερο επίπεδο από το… 2000, έχει δηλαδή κάνει ρεκόρ 19 ετών.
Για πρώτη φορά μάλιστα από το 2010, οι Έλληνες καταναλωτές δεν συγκαταλέγονται πλέον στην πεντάδα των περισσότερο απαισιόδοξων στην ΕΕ. Πλέον η Ελλάδα βρίσκεται στην 9η θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης.
Η θετική ψυχολογία των καταναλωτών, έχει συμπαρασύρει συνολικά προς τα πάνω και το Δείκτη Οικονομικού Κλίματος, που βρίσκεται στις 107,2 μονάδες. Η επίδοση αυτή κινείται σε επίπεδα προ κρίσης, καθώς είναι η υψηλότερη από τον Μάρτιο του 2008.
Το ενδιαφέρον είναι ότι τα στοιχεία του Σεπτεμβρίου δείχνουν συνέχεια των θετικών επιδόσεων που καταγράφονται από τον Ιούλιο και μετά, και συνδέονται άμεσα με την κυβερνητική αλλαγή, αλλά και τα πρώτα μέτρα που ακολούθησαν.
Υψηλό 10ετίας στις προσδοκίες των επιχειρήσεων
Την ίδια ώρα, ιστορικό υψηλό δεκαετίας καταγράφουν οι προσδοκίες σχετικά με την πορεία των επιχειρήσεων το επόμενο εξάμηνο, σύμφωνα με τα ευρήματα της εξαμηνιαίας έρευνας οικονομικού κλίματος στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις του Ινστιτούτου Μικρομεσαίων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ).
Επίσης, ως προς τις επενδυτικές προβλέψεις για το επόμενο εξάμηνο η έρευνα καταγράφει το μεγαλύτερο ποσοστό πρόθεσης αύξησης των επενδύσεων, καθώς το 15,4% των επιχειρήσεων δηλώνει πως θα πραγματοποιήσει επενδύσεις το επόμενο διάστημα.