Οι εκλογές φέρνουν παράταση προθεσμιών για δηλώσεις και 120 δόσεις
Η προεκλογική περίοδος δημιουργεί αβεβαιότητες για την εκτέλεση του προϋπολογισμού, καθώς θεωρείται δεδομένη η παράταση της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων και ενδεχομένως η πληρωμή των φόρων, η παράταση ένταξης στη ρύθμιση των 120 δόσεων και η καθυστέρηση βεβαίωσης του ΕΝΦΙΑ.
1. Φορολογικές δηλώσεις. Κατά πάσα πιθανότητα θα παραταθεί η διαδικασία υποβολής φορολογικών δηλώσεων, η οποία κανονικά λήγει στις 30 Ιουνίου. Αν και η ροή υποβολής των δηλώσεων είναι υψηλότερη συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, αναμένεται να μειωθεί και είναι εξαιρετικά πιθανόν η νέα προθεσμία να είναι η 15η Ιουλίου. Σε αυτήν την περίπτωση ο φόρος θα καταβληθεί κανονικά στις 31 Ιουλίου. Ωστόσο, εάν δοθεί δεύτερη παράταση έως τα τέλη Ιουλίου, ενδεχομένως να αλλάξει και η ημερομηνία πληρωμής του φόρου τόσο για τα φυσικά όσο και για τα νομικά πρόσωπα. Σημειώνεται ότι μέχρι στιγμής έχουν υποβληθεί 1.729.364 δηλώσεις (που αντιστοιχούν σε 2.386.616 εκκαθαριστικά σημειώματα), αριθμός υπερδιπλάσιος συγκριτικά με τις δηλώσεις που είχαν υποβληθεί το 2018.
2. Ρύθμιση 120 δόσεων. Η προθεσμία ένταξης στη ρύθμιση λήγει στις 28 Ιουνίου. Οι εκλογές όμως θα μεταθέσουν την καταληκτική ημερομηνία πολύ πιθανόν κατά ένα μήνα. Αυτό σημαίνει ότι θα καθυστερήσει σημαντικά η πληρωμή της πρώτης δόσης για όσους ενταχθούν στη ρύθμιση.
3. ΕΝΦΙΑ. Με βάση τον σχεδιασμό της φορολογικής διοίκησης, η βεβαίωση του φόρου θα γίνει στα τέλη Ιουλίου. Ωστόσο, η παράταση υποβολής των φορολογικών δηλώσεων θα αναγκάσει την ΑΑΔΕ να καθυστερήσει την ανάρτηση των νέων εκκαθαριστικών σημειωμάτων, η οποία σε αυτή την περίπτωση θα γίνει στα τέλη Αυγούστου. Η πρώτη δόση αναμένεται να καταβληθεί στα τέλη Σεπτεμβρίου και η τελευταία ενδεχομένως τον Ιανουάριο του 2020.
Οι έλεγχοι
Το πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου θα ανακοινωθεί το θερινό επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ. Από το σύνολο των 72.000 προγραμματισμένων προληπτικών ελέγχων, ο σχεδιασμός της ΑΑΔΕ, σε πρώτη φάση, προβλέπει τη διενέργεια τουλάχιστον 3.000 ελέγχων στο σύνολο της επικράτειας, ειδικά στις εξής περιπτώσεις:
• Σε επιχειρήσεις κλάδων που παρουσιάζουν μεγάλο φορολογικό κενό στον ΦΠΑ ή/και στο εισόδημα, σε υπότροπους και παραβάτες μερικών επιτόπιων ελέγχων πρόληψης, και σε επιχειρήσεις που έχουν αιτηθεί επιστροφή φόρων εισοδήματος, ΦΠΑ και ΕΦΚ.
• Το δεύτερο κύμα προβλέπει τη διενέργεια 11.500 μερικών επιτόπιων έλεγχων, σε στοχευμένες γεωγραφικές περιοχές ή κλάδους επιτηδευματιών, με την εμπειρία να δείχνει ότι αυτοί οι έλεγχοι αποκαλύπτουν παραβατικότητα που φτάνει ή ξεπερνάει το 60%.
• Το τρίτο κύμα προβλέπει τη διενέργεια τουλάχιστον 50.000 στοχευμένων μερικών επιτόπιων ελέγχων. Πρόκειται για τους κλασικούς ελέγχους που αφορούν την έκδοση των προβλεπόμενων φορολογικών στοιχείων, οι οποίοι αποκτούν ιδιαίτερο ελεγκτικό ενδιαφέρον λόγω της αλλαγής του ΦΠΑ και πολύ περισσότερο λόγω της διαφοράς ΦΠΑ μεταξύ φαγητού (13%) και ποτών (24%).