Απεβίωσε ο σχεδιαστής μόδας Azzedine Alaïa
Γνωστός για τα αθάνατα φορέματά του που αναδεικνύουν το γυναικείο σώμα, ο Azzedine Alaïa εισήλθε στον κόσμο της μόδας τη δεκαετία του 1980. Παρουσίαζε τα ντεφιλέ του σύμφωνα με το δικό του χρονοδιάγραμμα, μακριά από τη φρενίτιδα των εβδομάδων μόδας και χωρίς εντυπωσιασμούς.
«Σήμερα έφυγε ένας πολύ ταλαντούχος σχεδιαστής μόδας. Τον ήξερα για τη δουλειά του. Είναι ένα πολύ θλιβερό νέο», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο σχεδιαστής μόδας Pierre Cardin.
Για τον πρώην υπουργό Πολιτισμού και πρόεδρο του Ινστιτούτου Αραβικής Μόδας (IMA) Jack Lang, «ο Azzedine ήξερε καλύτερα από τον καθένα να αναδεικνύει τις γυναίκες. Τις αγαπούσε και εκείνες, σε ανταπόδοση, τον σέβονταν απεριόριστα», έγραψε στον λογαριασμό του στο Facebook και πρόσθεσε: «Ήταν ένας μάγος του ψαλιδιού και της ραπτικής».
Η Ιταλίδα γκαλερίστα Carla Sozzani, στενή φίλη του μεγάλου μόδιστρου, επιβεβαίωσε κι εκείνη από την πλευρά της τον θάνατό του στο Women's Wear Daily, τη βίβλο των επαγγελματιών της μόδας.
Αλλεργικός στις μεθόδους προώθησης, αυτός ο μικροκαμωμένος διακριτικός άνδρας, απαράλλαχτα ντυμένος με ένα κινέζικο κοστούμι, είχε την πολυτέλεια να μην έχει ανάγκη τη δημοσιότητα. Τα σπάνια ντεφιλέ του πραγματοποιούνταν μπροστά σε μια μικρή επιτροπή στο ατελιέ του που ήταν παράλληλα και μπουτίκ στο Μαρέ.
Ο Alaïa επινοούσε τα ρούχα του σε τρεις διαστάσεις, χρησιμοποιώντας λίγο το σχέδιο. Έκανε πολλές υπερβάσεις, στην υψηλή ραπτική, αλλά επίσης στο πρετ-α-πορτέ, παρακάμπτοντας τις διαταγές της συστηματικής ανανέωσης κάθε σεζόν: συνέβαινε να προτείνει το ίδιο φόρεμα για δύο χρόνια στη σειρά.
Φοιτητής γλυπτικής στη Σχολή Καλών Τεχνών της Τύνιδας, γιος αγροτών, άρχισε να εργάζεται σε ένα συνοικιακό ραφτάδικο. Φθάνοντας στο Παρίσι στα τέλη της δεκαετίας του 1950 εργάζεται για λίγο στον οίκο Dior και στον Guy Laroche.
Πολύ νεαρός αρχίζει να ντύνει τις γυναίκες του κόσμου των οποίων γίνεται συχνά ο έμπιστός τους. Γνωρίζει την Arletty, που θα γίνει μία από τις μούσες του και την Greta Garbo.
Ο μόδιστρος συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό στον ορισμό της γυναικείας σιλουέτας τη δεκαετία του 1980, επινοώντας το σώμα, το χυτό μαύρο καλσόν, τη φούστα με φερμουάρ στην πλάτη, σχέδια που αντιγράφονται ακατάπαυστα. Τα φορέματά του, σαν δεύτερο δέρμα, είναι ταυτόχρονα προκλητικά και ξεχωριστά.
Οι διασημότητες τον τον λατρεύουν κυρίως η Grace Jones που ποζάρει φορώντας τις δημιουργίες του υπό τον φακό του Jean-Paul Goude. Το 1989 είναι εκείνος που παραγγέλνει στον Alaïa την τήβεννο-σημαία που φόρεσε η τραγουδίστρια Jessye Norman για το ντεφιλέ των 200 χρόνων της Γαλλικής Επανάστασης.
Το 2000 υπογράφει συμφωνία με την Prada, που θα του επιτρέψει να αναπτυχθεί, αλλά από την οποία θα αποδεσμευθεί επτά χρόνια αργότερα για να προσεγγίσει τον πολυτελή ελβετικό οίκο Richemont. Παρά την αλλαγή προσεταιρισμού, ο Alaïa δεν άλλαξε καθόλου τις συνήθειές του: εργαζόταν ακούραστα τη νύχτα υπό τον ήχο παλιών κινηματογραφικών ταινιών.