Τόσκας: Υπέβαλα παραίτηση, ο Τσίπρας δεν την έκανε δεκτή
Για «εγκληματικό εμπρησμό» που οδήγησε στις φονικές πυρκαγιές που προκάλεσαν δεκάδες νεκρούς στην Ανατολική Αττική την περασμένη Δευτέρα έκανε λόγο ο Νίκος Τόσκας, μιλώντας σε έκτακτη συνέντευξη Τύπου παρουσία του κυβερνητικού εκπροσώπου Δημήτρη Τζανακόπουλου και των αρχηγών της αστυνομίας και της Πυροσβεστικής.
Ειδικότερα, ο αναπληρωτής υπουργός Προστασίας του Πολίτη ανέφερε χαρακτηριστικά πως διεξάγονται «έρευνες για αίτια της πυρκαγιές από το το ανακριτικό τμήμα της πυροσβεστικής. Υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις και ίχνη για εμπρησμό για την πυρκαγιά στην Κινέτα, σύμφωνα με τα στοιχεία. Για τη φωτιά που ξεκίνησε από Νταου Πεντέλης υπάρχει σοβαρό εύρημα που μας οδήγησε σε έρευνες» σημείωσε ο κ. Τόσκας.
Ο κ. Τόσκας ανέφερε πως έθεσε την παραίτηση του στον Αλέξη Τσίπρα, αλλά ο πρωθυπουργός δεν την έκανε δεκτή.
«Οι πολιτικές ευθύνες αφορούν εμένα. Προσπαθώ να βρω ποια είναι τα λάθη και ποιοι έχουν την ευθύνη, σας λέω ότι δεν μπορώ να βρω μεγάλα λάθη επιχειρησιακά σε όλη αυτήν την κατεύθυνση των επιχειρήσεων. Φυσικά οι απώλειες είναι μεγάλες και μας έχουν συγκλονίσει όλους, πάνω απ' όλους εμάς που διαχειριστήκαμε αυτήν την κατάσταση. Την επομένη μέρα της τραγωδίας, ζήτησα, για λόγους συνειδησιακούς, την παραίτησή μου από τον πρωθυπουργό και εκείνος μου είπε ότι είναι η ώρα της πάλης. Εγώ έθεσα την παραίτησή μου στον κ. πρωθυπουργό και δεν την έκανε δεκτή».
Απαντώντας σε άλλη ερώτηση, είπε: «Έχουμε μιλήσει για διάφορα συμφέροντα σε άλλες περιοχές που έχουμε υπόπτους που έκαναν παράνομες πράξεις. Για τη συγκεκριμένη περίπτωση δεν ξέρω τη στόχευση, αλλά έχουμε συγκεκριμένα στοιχεία που μας δείχνουν εγκληματική ενέργεια».
Σε ερώτηση προς τον αρχηγό της Πυροσβεστικής για το αν υπήρξε εντολή για εκκένωση της περιοχής, απάντησε: Στο κρίσιμο διάστημα ήταν 40 οχήματα. Η λέξη ικανοποιημένος με τόσα θύματα δεν ταιριάζει. Είμαι δυστυχισμένος. Βάσει της διεθνούς βιβλιογραφίας, με φλόγες τριών μέτρων, πάει μόνο το όχημα. Εδώ είχαμε 30 και 40 μέτρα φλόγες. Όλα αυτά καθιστούσαν αδύνατη την αντιμετώπιση της φωτιάς. Δεν μπορούσαμε. Ο επικεφαλής της πυρκαγιάς με διαβεβαίωσε ότι εισηγήθηκε την εκκένωση. Ερευνούμε το πότε. Όταν ειπώθηκε στον δήμαρχο, το μέτωπο ήταν στον Νέο Βουτζά. Το ζήτημα είναι απλό. Όλη η διάρκεια του φαινομένου ήταν 1,5 ώρα. Η οδηγία μιλάει για εκκένωση εγκαίρως. Δεν υπάρχει προηγούμενο εκκένωσης σε πολεοδομικά συγκροτήματα με τόσο πληθυσμό.
«Μπαλάκι» οι ευθύνες για την εκκένωση
Τότε παρενέβη ο Δημήτρης Τζανακόπουλος, λέγοντας πως «ότι το ζήτημα της εκκένωσης είναι κρίσιμο» και παρέδωσε τη σκυτάλη στον Δημοσθένη Αναγνωστάκη, υπεύθυνο για τη διαχείριση ανθρώπινου υλικού της Πυροσβεστικής, ο οποίος είπε ότι «η αστυνομία έκανε εξαιρετική δουλειά, αφήνοντας ελεύθερη την έξοδο προς τη Ραφήνα και την Αθήνα και εμπόδισε την είσοδο. Τα αυτοκίνητα που κάηκαν ήταν στις παράλληλες οδούς, στο Μάτι. Εκεί υπήρχε μεγάλος αριθμός οχημάτων και ανθρώπων. Αν είχαν φύγει 30 λεπτά νωρίτερα, θα επιτάχυναν τη διαφυγή τους. Το θερμικό κύμα ήταν τέτοιο, που οι ζάντες των οχημάτων έλιωσαν. Το αλουμίνιο λιώνει 1600 βαθμούς κελσίου. Το τιτάνιο λιώνει στους 1666 βαθμούς Κελσίου. Αυταπάτη το κλίμα ασφάλειας ότι η Μαραθώνος θα μπορούσε να σταματήσει τη φωτιά και δεν το καλλιέργησε κανένας επίσημος φορέας. Κάθε σχέδιο εκκένωσης απαιτεί χρόνο. Βεβαίως και έγιναν οι προσπάθειες. Μπορούσε όμως να το υλοποιήσει; Σε 30 λεπτά μπορείτε να προλάβετε μία απόσταση 4 χιλιομέτρων; Η περιφέρεια έστειλε 11 λεωφορεία. Μία και είκοσι το βράδυ, έδωσα εντολή να απομακρυνθούν, διότι κανείς πολίτης δεν δήλωσε συμμετοχή.
Σε παρέμβασή του ο κ. Τζανακόπουλος, τόνισε ότι δεν έχει ευθύνη η Πυροσβεστική για την εκκένωση, αλλά η τοπική αυτοδιοίκηση και πρόσθεσε ότι «το συγκεκριμένο φαινόμενο που ολοκληρώθηκε σε 1,5 ώρα και προξένησε τους τραγικούς θανάτους, ήταν τόσο γρήγορο που σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσε να γίνει εκκένωση ενός οικισμού 15-20 χιλιάδες κατοίκους. Χρειάζεται 5-6 ώρες ίσως και μία ημέρα για να εκκενωθεί η πόλη. Ούτε καν να αρχίσει ένα τέτοιο σχέδιο δεν θα μπορούσε. Δεν ήταν ανθρωπίνως δυνατόν να γίνει εκκένωση σε 1,5 ώρα. Οι κατασκηνώσεις έχουν διαφορετικό σχεδιασμό. Άστοχο και άτοπο να κάνουμε συγκρίσεις».
Σε ερώτηση για τις καταγγελίες των κατοίκων περί χάους και έλλειψη συντονισμού, ο κ. Τόσκας απάντησε: «Είναι δυνατόν να είναι έτοιμα τα πλοιαράκια για να μεταφέρουν τον κόσμο. Χρειάζεται χρόνος. Με αυτόματο τρόπο, μακάρι να γινόταν, αλλά δεν γίνεται». Ο αρχηγός της αστυνομίας πήρε τη σκυτάλη, δηλώνοντας περήφανος για τη δουλειά της αστυνομίας: «Στις 6:12 δόθηκε εντολή να κλείσει η Λεωφόρος Μαραθώνος, μόνο στα στόμια εισόδου. Τα στόμια εξόδου παρέμειναν πάντα ανοιχτά. Κια αυτό για να ελευθερωθεί ο δρόμος σε όσους ήταν στον δρόμο και να διευκολυνθεί η κίνηση των πυροσβεστικών, των βυτιοφόρων και της αστυνομίας. Στις 6 και 18 και 22 και 25 περίπου, έχουμε το πρώτο πέρασμα στην άλλη πλευρά της Μαραθώνος. Νωρίτερα, διεκόπη μόνο για 10 λεπτά, ώστε να αδειάσει ένας δρόμος 2-3 χιλιομέτρων. Εάν η τροχαία δεν έκανε αυτήν την ενέργεια, σήμερα θα είχαμε την εικόνα ενός δρόμους με καμένα 500 με χίλια αυτοκίνητα. Είμαι περήφανος για τη δουλειά που έκανε η αστυνομία. Αν δεν είχε αδειάσει ο δρόμος, σήμερα θα αναζητούσαν ευθύνες για τα καμένα αυτοκίνητα στη λεωφόρο Μαραθώνος. Έφυγαν αν όχι χιλιάδες, εκατοντάδες αυτοκίνητα από την περιοχή. Απο τη θάλασσα διασώθηκαν 1.500 άτομα. Οι υπόλοιποι πώς έφυγαν; Από τους δρόμους. Όσοι επέλεξαν έγκαιρα να κινηθούν προς τη λεωφόρο Μαραθώνος, κινήθηκαν χωρίς πρόβλημα. Από τις 5:45 έως τις 6:13, που έκλεισε ο δρόμος, μόνο για την είσοδο, ο δρόμος ήταν ανοιχτός».
Φταίνε οι άνεμοι
Ο κ. Τζανακόπουλος πρόσθεσε ότι «οι άνεμοι που έπνεαν στην περιοχή, ήταν οι ισχυρότεροι των τελευταίων οκτώ χρόνων», ενώ ο κ. Τόσκας τόνισε πως το σύστημα με το 199 δούλεψε και απέδωσε. «Σε ότι αφορά τα σημεία που έπρεπε να συγκεντρωθούν οι άνθρωποι στις παραλίες... έχετε σχεδιάσει τη μεταφορά με βάρκα έστω και δύο ανθρώπων; Μιλάμε για χιλιάδες, εκατοντάδες. Οι αυτοματισμοί είναι ωραία πράγματα. Βάλτε το μυαλό σας να δουλέψει και λάβετε υπόψιν σας την προσπάθεια και τους ανθρώπους που σώθηκαν. Όταν έγινε φανερή η κατεύθυνση της φωτιάς, εκείνη την ώρα έγινε ο σχεδιασμός με ότι πλοιάρια υπήρχαν».
Ο κ. Τζανακόπουλος παρενέβη και είπε ότι τα πολεμικά πλοία δεν μπορούσαν να βγουν στην παραλία και ότι διασώθηκαν εκείνη τη βραδιά από τη θάλασσα 815 άνθρωποι. «Όσον αφορά στις παρεμβάσεις στην περιοχή, είπαμε ότι η ανοικοδόμηση της περιοχής θα γίνουν στη βάση ενός νέου χωροταξικού, οικιστικού και αντιπυρικού σχεδιασμού, λαμβάνοντας υπόψιν όλες τις μελέτες. Το Μετσόβειο έχει προσφερθεί να κάνει δωρεάν τη μελέτη. Η αποκατάσταση των ζημιών θα γίνει λαμβάνοντας υπόψιν το χωροταξικό και οικιστικό πρόβλημα», πρόσθεσε.
Ο κ. Τόσκας αποκάλυψε ότι είχαν κλείσει τα αεροδρόμια της Τανάγρας και της Ελευσίνας και ότι σκέφτονταν τη χρησιμοποίηση του Ελ. Βενιζέλος, πριν ξανανοίξουν, με ανέμους 11 μποφόρ.
Ο αρχηγός της Πυροσβεστικής επανέλαβε, δύο φορές μάλιστα, ότι είναι υπερήφανος για την προσπάθεια των ανθρώπων του.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Τόσκας είπε ότι «η φωτιά της Κινέτας δεν ήταν η ίδια με εκείνη στο Μάτι. Οι πτήσεις των αεροσκαφών δεν αμφισβητούνται, καθώς καταγράφονται. Φέτος ήμασταν καλύτερα, λόγω της καλύτερης συντήρησης. Υπάρχει εισαγγελική διαδικασία για τους εμπλεκόμενους φορείς».