«Βαφτίζουν» τις Πανελλήνιες και τις διπλασιάζουν
Το χθεσινό Υπουργικό Συμβούλιο σηματοδότησε τη λήξη της θερινής ραστώνης για τη μαξιμινή ομάδα και την έναρξη μίας πολιτικής σαιζόν, κατά την οποία, όπως ήδη φάνηκε, δεν θα λείπουν οι «εκπλήξεις» και οι «ταραχές». Οι προτεραιότητες που έθεσαν πρωθυπουργός και υπουργοί κυρίως για τον Σεπτέμβριο-μήνα βαρόμετρο για πολλά πεδία-βάζουν «μπουρλότο» στην εγχώρια πολιτική σκηνή και οδηγούν σε κοινωνικές «θύελλες».
Ενόψει της ΔΕΘ και με τον πρωθυπουργό να ετοιμάζεται να ανέβει προς Θεσσαλονίκη με άδειο το «καλάθι» παροχών, στο Μαξίμου «έστησαν» την αριστερή ατζέντα, η οποία προβλέπει τρία νομοσχέδια επικοινωνιακού τύπου: Εργασίας, για την προστασία των εργαζομένων από την αδήλωτη εργασία, Παιδείας, για τις αλλαγές του τρόπου εισαγωγής των υποψηφίων στα ΑΕΙ και του υπουργείου Ναυτιλίας, που «ενισχύει την κοινωνική συμμετοχή στην ακτοπλοΐα». Σε μία συνεδρίαση, όπου για ακόμη μία φορά απουσίαζαν οι κάμερες, το μήνυμα του Υπουργικού ήταν το εξής: πιάνουμε δουλειά με στόχο τη δίκαιη και ίση «κοινωνική ανάπτυξη».
Τον περασμένο Μάιο, όταν ο πρωθυπουργός έκανε περιοδείες στα υπουργεία, έχοντας βγάλει τα κυβερνητικά σχέδια από το συρτάρι, είχε προαναγγείλει την κατάργηση των Πανελληνίων και την ενίσχυση του Λυκείου. Μέχρι την ώρα που ο υπουργός Παιδείας αποκάλυψε-μόλις χθες-ότι τελικά οι Πανελλαδικές απλώς θα αλλάξουν όνομα, η κυβέρνηση είχε πέσει σε απανωτές «παλινωδίες» σχετικά με τον τρόπο εισαγωγής των υποψηφίων στα ΑΕΙ. Ο κ. Γαβρόγλου τη μία έκανε λόγο για κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων σε βάθος τριετίας και την άλλη σε βάθος πενταετίας.
Εν τέλει, σχεδόν 15 μέρες πριν το πρώτο κουδούνι στο Λύκειο έδωσε την «γεύση» για το νέο Λύκειο επί Αριστεράς: «βαφτίζει» τις Πανελλήνιες και τις αυξάνει. Οι μαθητές θα δίνουν δύο φορές τον χρόνο εξετάσεις, τον Ιανουάριο και τον Ιούνιο. Το καινούριο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ θα προβλέπει πανελλαδικές εξετάσεις, ενδοσχολικές εξετάσεις, συντελεστές βαρύτητας, τέσσερα μαθήματα, εξωτερικούς αξιολογητές.
Το σχετικό νομοσχέδιο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μετά την ΔΕΘ. Ο λόγος; Γνωστός. Αφότου ο κ. Τσίπρας προχωρήσει στις δικές του εξαγγελίες για την Παιδεία από τη Θεσσαλονίκη. Το μόνο σίγουρο, πάντως, είναι πως λίγο πριν ξεκινήσουν τα σχολεία, γονείς και μαθητές έρχονται αντιμέτωποι με ένα περίπλοκο σύστημα εκπαίδευσης.
Πιο αναλυτικά, το Σχέδιο Νόμου περιλαμβάνει:
- Εξετάσεις πανελλαδικού ή περιφερειακού χαρακτήρα μέσα στο Λύκειο, οι οποίος δεν θα φέρουν τον τίτλο Πανελλαδικές αλλά άλλη ονομασία.
- Ενδοσχολικές Εξετάσεις και προφορική βαθμολογία.
Ο Γενικός Μέσος Ορος του Απολυτηρίου βάσει του οποίου οι υποψήφιοι θα εισάγονται στα ΑΕΙ θα υπολογίζεται κατά ένα μεγάλο μέρος από τις εξετάσεις πανελλαδικού χαρακτήρα και κατά ένα μικρό μέρος από τις ενδοσχολικές εξετάσεις και την προφορική βαθμολογία. Η αναλογία θα καθοριστεί μετά τη δημόσια διαβούλευση.
Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, ειδικά για τις πανελλαδικές εξετάσεις στο νομοσχέδιο προβλέπει:
- «Κεντρικά οργανωμένες εξεταστικές διαδικασίες πραγματοποιούνται δύο φορές τον χρόνο: τέλος Ιανουαρίου (διαγωνίσματα τετραμήνου) και τον Ιούνιο.
- Τα διαγωνίσματα του Ιανουαρίου θα συμμετέχουν στον βαθμό πρόσβασης με ένα ποσοστό μόνο για να βελτιώνουν τον βαθμό του Ιουνίου, αλλιώς δεν θα μετράνε. Αυτή η ευκαιρία για βελτίωση είναι ένα πολύ σημαντικό «μπόνους» για τους μαθητές και ταυτόχρονα «αποδραματοποιεί» τις τελικές εξετάσεις
- Ο βαθμός πρόσβασης προκύπτει από κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις και από τον βαθμό του απολυτηρίου. Την πρώτη χρονιά εφαρμογής η συμμετοχή του απολυτηρίου στον βαθμό πρόσβασης θα είναι περιορισμένη (μέγιστο 20%) και σταδιακά θα αυξάνεται, καθώς θα εμπεδώνεται η εμπιστοσύνη στην ενδοσχολική αξιολόγηση.
Με το νέο σύστημα, που δεν περιορίζεται στην επίδοση σε τρίωρες πανελλαδικές εξετάσεις αλλά συμπεριλαμβάνει και την αξιολόγηση της επίδοσης των υποψηφίων κατά τη διάρκεια της φοίτησης στη Γ΄ τάξη, η είσοδος στην τριτοβάθμια εκπαίδευση προσδένεται ισχυρότερα στην εντός του σχολείου εκπαιδευτική πράξη.
Οι κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις του Ιουνίου αφορούν τέσσερα (4) μαθήματα. Πλην της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, που είναι μάθημα κοινό για όλους, τα υπόλοιπα τρία είναι μαθήματα εμβάθυνσης που επιλέγει κάθε μαθητής/τρια. Εφόσον επιδιώκει την εισαγωγή του/της στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, επιλέγει ζεύγος μαθημάτων που δίνει πρόσβαση σε συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο.
Ως 3ο μάθημα εμβάθυνσης:
- είτε επιλέγει μάθημα που συνδυάζεται με κάποιο μάθημα του αρχικού ζεύγους δημιουργώντας νέο ζεύγος, που δίνει πρόσβαση και σε άλλο επιστημονικό πεδίο,
- είτε επιλέγει μάθημα που προαπαιτείται για συγκεκριμένα τμήματα (σε συνδυασμό με το ζεύγος που επέλεξε), δηλ. σχέδιο, ξένες γλώσσες, μουσική,
- είτε απλώς επιλέγει ένα μάθημα που τον ενδιαφέρει».