Ηλεκτρονική κάρτα: Πόλεμος Σπίρζτη-ΣΤΑΣΥ και ταλαιπωρία για τους επιβάτες
Την επομένη της απίστευτης ταλαιπωρίας των επιβατών για την αντικατάσταση των χάρτινων καρτών, κατόπιν αιφνίδιας… εντολής Σπίρτζη, οι εργαζόμενοι σε Μετρό, ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και τραμ κηρύττουν τρίωρη στάση εργασίας για την ερχόμενη Δευτέρα (12:00 - 15:00) στα παραπάνω μέσα μεταφοράς, ζητώντας από την ηγεσία του υπουργείου να σταματήσει τις «άθλιες απειλές».
Στη σχετική ανακοίνωση της ΣΤΑΣΥ, όπου καταγράφονται και τα επιχειρήματα της κήρυξης τρίωρης στάσης εργασίας, επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, ότι «δεν υπάρχει καμία προετοιμασία για την αντικατάσταση στο τέλος του μηνός εκατοντάδων χιλιάδων χάρτινων καρτών με ηλεκτρονικές στα 15 σημεία πώλησης».
Πιο αναλυτικά, οι εργαζόμενοι θέτουν πέντε ζητήματα για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, που υποστηρίζουν ότι θα γίνουν αιτία ταλαιπωρίας:
-Δεν υπάρχει καμία προετοιμασία για την αντικατάσταση στο τέλος του μηνός εκατοντάδων χιλιάδων χάρτινων καρτών με ηλεκτρονικές στα 15 σημεία πώλησης.
-Δεν έχουν γίνει από τα αρμόδια Υπουργεία οι αναγκαίες ενέργειες για την ελεύθερη μετακίνηση των δικαιούχων (ΑΜΕΑ, άνεργοι κ.α)
-Δεν έχει γίνει προμήθεια του αναγκαίου αριθμού ηλεκτρονικών εισιτηρίων για να καλυφθούν όλες οι ανάγκες της απλής διαδρομής. Έτσι, οι επιβάτες θα είναι αναγκασμένοι να αγοράσουν ημερήσιο εισιτήριο, που κοστίζει πολύ ακριβότερα.
-Δεν έχουν ενημερωθεί οι επιβάτες για τη λειτουργία του νέου συστήματος.
-Δεν έχει τοποθετηθεί σύστημα ηλεκτρονικών πληρωμών POS σε όλα τα εκδοτήρια.
«Πρεμιέρα» με «παρατράγουδα» για την ηλεκτρονική κάρτα
Στο μεταξύ, με… «παρατράγουδα» έκανε «πρεμιέρα» το «Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου» του ΟΑΣΑ την περασμένη Πέμπτη.
Αν και η διοίκηση του ΟΑΣΑ επιχείρησε να κάνει το «άσπρο μαύρο», τονίζοντας πως η σχετική διαδικασία κύλησε ομαλά, εντούτοις οι επιβάτες που ήθελαν να εκδώσουν ηλεκτρονική κάρτα, υπέστησαν μεγάλη ταλαιπωρία την περασμένη Πέμπτη.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει ο «Ελεύθερος Τύπος», από νωρίς το μεσημέρι, τα 8 από τα 9 σημεία έκδοσης ηλεκτρονικής κάρτας είχαν πρόβλημα, με αποτέλεσμα να αναγκάζονται οι επιβάτες, προκειμένου να ολοκληρώσουν τη διαδικασία, να μεταβαίνουν στο σταθμό Αττική, τον μόνο σταθμό όπου το εκδοτήριο για τις ηλεκτρονικές κάρτες λειτουργούσε κανονικά. Ωστόσο, λίγο μετά τις 2.30 το μεσημέρι παρουσιάστηκε πρόβλημα και σε αυτό το εκδοτήριο.
«Η έκδοση των ηλεκτρονικών εισιτηρίων και καρτών στο δίκτυο της ΣΤΑΣΥ κύλησε εύρυθμα», υποστήριξε ο Οργανισμός, και πρόσθεσε πως τα όποια μικροπροβλήματα που σημειώθηκαν σε επιμέρους σταθμούς, όπως η Ομόνοια, αντιμετωπίστηκαν στον προβλεπόμενο χρόνο.
Πάντως, σύμφωνα με τα όσα κατέγραψε η εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος», παρουσιάστηκαν τα ακόλουθα προβλήματα:
– Δεν λειτουργούσαν «ηλεκτρονικές» θύρες
– Όσες λειτουργούσαν, δεν δέχονταν όλες τις κάρτες
– Υπήρχε ανεπαρκής αριθμός εισιτηρίων μίας διαδρομής
– Πολλά μηχανήματα δεν είχαν ρέστα και εισιτήρια
– Τα μηχανήματα των ελεγκτών πολλές φορές δεν διάβαζαν τις πενθήμερες κάρτες
– Δεν έχει ολοκληρωθεί η εκπαίδευση εκδοτών
Επίσης, η απόφαση του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη να καταργήσει άμεσα την χάρτινη κάρτα ήταν τόσο ξαφνική που αιφνιδίασε και τους υπαλλήλους της ΣΤΑΣΥ. Στον «Ελεύθερο Τύπο» μίλησε σταθμάρχης κεντρικού σταθμού, ο οποίος ανέφερε ότι «εμάς απλά μας ήρθε ένα χαρτί που έλεγε ότι από σήμερα ξεκινάει το ηλεκτρονικό εισιτήριο, δεν ξέρουμε περισσότερες λεπτομέρειες, απλώς κάνουμε ό,τι μας είπαν».
Πάντως, τα εκδοτήρια βγάζουν μέχρι στιγμής εκτός από ηλεκτρονικά και χάρτινα εισιτήρια, τα οποία θα εκδίδονται ως το τέλος του μήνα.
Επίσης, σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, σε 200.000 ηλεκτρονικά εισιτήρια σημειώθηκε πρόβλημα σε μόλις 100, το οποίο επιλύθηκε. Σημειώνεται ότι για 10 συνεχόμενα χρόνια (σύμφωνα με τη σύμβαση του έργου, για το οποίο έγινε διεθνής διαγωνισμός) τα ανταλλακτικά και οι όποιες συντηρήσεις πληρώνονται από την Ανάδοχο Κοινοπραξία και όχι από τον ΟΑΣΑ.
«Το ηλεκτρονικό εισιτήριο έχει μπει στη ζωή των Αθηναίων και των επισκεπτών της πόλης και τα έσοδα βαίνουν αυξανόμενα. Ήδη έχουν ξεπεράσει το 10% των συνολικών πωλήσεων», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Ιωάννης Σκουμπούρης, σχολιάζοντας ότι «το ΑΣΣΚ είναι λειτουργικό σε όλη του την έκταση και τα όποια προβλήματα, σε ένα τόσο μεγάλο έργο, αντιμετωπίζονται», επισημαίνοντας παράλληλα ότι «τα κοινωνικά οφέλη από ένα τέτοιο εκτεταμένο και υψηλής τεχνολογίας έργο είναι προφανή και για το λόγο αυτό εργαζόμαστε όλοι για την καθημερινή λειτουργία του προς όφελος των επιβατών των δημόσιων συγκοινωνιών».
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ Τάσος Ταστάνης υπογράμμισε ότι «το επιβατικό κοινό ανταποκρίνεται με μεγάλη προθυμία και δείχνει εμπιστοσύνη στην προσπάθεια που καταβάλλουν η κυβέρνηση, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, οι διοικήσεις των συγκοινωνιακών φορέων και οι εργαζόμενοι για να φέρουν τη νέα εποχή στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας».
Μέσω του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, επιδίωξη του ΟΑΣΑ είναι η παροχή συνδυασμένων προσφορών κομίστρων σε επιβάτες, όπως αποδείχτηκε με την προσφορά του 10 + 1 εισιτηρίων (το 1 δίδεται δωρεάν, με αποτέλεσμα το ενιαίο εισιτήριο να μειωθεί στα 1,27 ευρώ από 1,4 ευρώ), η δικαιότερη τιμολογιακή πολιτική, η διευκόλυνση των επιβιβάσεων και μετεπιβιβάσεων και η αντιμετώπισης της εισιτηριοδιαφυγής.
Τα νέα «έξυπνα» εισιτήρια του ΟΑΣΑ αποτελούνται από το ηλεκτρονικό εισιτήριο (ΑΤΗ.ΕΝΑ Ticket) και την απρόσωπη και προσωποποιημένη ηλεκτρονική κάρτα.
Το ηλεκτρονικό εισιτήριο και η απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα τέθηκαν στη διάθεση του επιβατικού κοινού τον Φεβρουάριο. Αντίστοιχα, η προσωποποιημένη ηλεκτρονική κάρτα κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες, αφότου ξεπεράστηκαν τα εμπόδια με την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.
Η έκδοση της προσωποποιημένης ηλεκτρονικής κάρτας γίνεται ήδη σε ορισμένους σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού, όπως, στους σταθμούς Σύνταγμα, Αγ. Μαρίνα, Δ. Πλακεντίας, Ελληνικό, Ανθούπολη, Πειραιάς, Κηφισιά, Ομόνοια και Αττική, σε δυο σταθμούς του τραμ, Αγ. Φωτεινή και Σύνταγμα και στο εκδοτήριο της Ο.ΣΥ. στην Όθωνος (Πλ. Συντάγματος).
Το πολλαπλό ηλεκτρονικό εισιτήριο και η απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα απευθύνονται, κυρίως, στους μεμονωμένους και όχι στους συστηματικούς επιβάτες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
Η διάθεση του πολλαπλού «έξυπνου» εισιτηρίου και της απρόσωπης «έξυπνης» κάρτας γίνεται, προς το παρόν, με προϊόντα αξίας άνω των 4,5 ευρώ. Η κύρια διαφορά μεταξύ τους είναι ότι η απρόσωπη «έξυπνη» κάρτα αποθηκεύει και χρηματική αξία.
Αντίστοιχα, η προσωποποιημένη «έξυπνη» κάρτα (προσωποποιημένη ATH.ENA Card), η οποία απευθύνεται στους συστηματικούς χρήστες των ΜΜΜ, θα υποκαταστήσει, μεταξύ άλλων, τις υφιστάμενες μηνιαίες, τριμηνιαίες, εξαμηνιαίες και ετήσιες κάρτες του ΟΑΣΑ και τις κάρτες των ειδικών κατηγοριών επιβατών.
Για την έκδοση προσωποποιημένης κάρτας από Τερματικό Έκδοσης Καρτών (ΤΕΚ) απαιτείται o επιβάτης να προσκομίσει επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον αριθμό ΑΜΚΑ, την αστυνομική του ταυτότητα ή εναλλακτικά, για μη Έλληνες υπηκόους, απαιτείται διαβατήριο και η εισαγωγή ενός 8ψήφιου κωδικού.
Ο δικαιούχος μειωμένης ή δωρεάν μετακίνησης θα πρέπει να προσκομίζει και το σχετικό αποδεικτικό του δικαιώματος.
Μέσω του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, επιδίωξη του ΟΑΣΑ είναι η παροχή συνδυασμένων προσφορών κομίστρων σε επιβάτες, η δικαιότερη τιμολογιακή πολιτική (μελλοντικά εξετάζεται η εφαρμογή «ζωνικού» συστήματος), η διευκόλυνση των επιβιβάσεων και μετεπιβιβάσεων και η αντιμετώπισης της εισιτηριοδιαφυγής.
ΑΤΗ.ΕΝΑ Ticket και ATH.ENA Car
Στo ηλεκτρονικό εισιτήριο και στην ηλεκτρονική απρόσωπη κάρτα, ο επιβάτης μπορεί να προμηθευτεί προϊόντα, όπως:
Το πακέτο των 10 + 1 εισιτηρίων (το 1 εισιτήριο είναι δωρεάν), το ημερήσιο εισιτήριο των 4,5 ευρώ, το πενθήμερο εισιτήριο των 9 ευρώ, το τουριστικό εισιτήριο των 3 ημερών για όλα τα μέσα (περιλαμβάνει 1 διαδρομή από και προς το αεροδρόμιο) των 22 ευρώ, τα εισιτήρια προς το αεροδρόμιο, κτλ.
Η διάθεση του πολλαπλού «έξυπνου» εισιτηρίου και της απρόσωπης «έξυπνης» κάρτας γίνεται, προς το παρόν, με προϊόντα αξίας άνω των 4,5 ευρώ.
Δηλαδή, κάποιος δεν μπορεί να τα προμηθευτεί, την πρώτη φορά, με το ενιαίο εισιτήριο των 1,4 ευρώ. Ωστόσο, μετά μπορεί να κάνει επαναφόρτιση με 1,4 ευρώ.
Η κύρια διαφορά μεταξύ τους είναι ότι η απρόσωπη «έξυπνη» κάρτα αποθηκεύει και χρηματική αξία.
Προσωποποιημένη ATH.ENA Card
Η προσωποποιημένη ATH.ENA Card θα υποκαταστήσει τις υφιστάμενες μηνιαίες, τριμηνιαίες, εξαμηνιαίες και ετήσιες κάρτες του ΟΑΣΑ, τα μειωμένα και τα ελευθέρας.
Απευθύνεται δηλαδή, στους συστηματικούς χρήστες των ΜΜΜ. Η έκδοση της προσωποποιημένης ηλεκτρονικής κάρτας (προσωποποιημένη ATH.ENA Card) γίνεται ήδη σε ορισμένους σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού και ειδικότερα, στους σταθμούς Σύνταγμα, Αγ. Μαρίνα, Δ. Πλακεντίας, Ελληνικό, Ανθούπολη, Πειραιάς, Κηφισιά, Ομόνοια και Αττική και σε δυο σταθμούς του τραμ (Αγ. Φωτεινή και Σύνταγμα) στο εκδοτήριο της Ο.ΣΥ. στην Όθωνος (Πλ. Συντάγματος).
Έκδοση προσωποποιημένης κάρτας από ΤΕΚ
Για την έκδοση προσωποποιημένης κάρτας από Τερματικό Έκδοσης Καρτών (ΤΕΚ) απαιτείται o επιβάτης να προσκομίσει:
-επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον αριθμό ΑΜΚΑ,
-την αστυνομική του ταυτότητα ή εναλλακτικά, για μη Έλληνες υπηκόους, απαιτείται διαβατήριο,
-εισαγωγή 8ψήφιου κωδικού.
Ο εκδότης εισάγει στην εφαρμογή του ΤΕΚ τον ΑΜΚΑ, το όνομα, το επώνυμο καθώς και το μήνα και έτος γέννησης. Στη συνέχεια προχωρά σε επιβεβαίωση της ταυτότητας του επιβάτη, ο οποίος εισάγει τον 8ψήφιο κωδικό ασφαλείας.
Τέλος, ο εκδότης προχωρά σε λήψη φωτογραφίας του επιβάτη (μέσω της φωτογραφικής μηχανής που διαθέτει το ΤΕΚ ή μέσω σάρωσης προεκτυπωμένης φωτογραφίας) και εκδίδει την έξυπνη κάρτα.
Κατά τη διαδικασία έκδοσης της κάρτας το σύστημα παράγει και αποθηκεύει στη βάση δεδομένων το hashed value που προκύπτει από το συνδυασμό ΑΜΚΑ και κωδικού, καθώς και τον μήνα και έτος γέννησης.
Αντικατάσταση απολεσθείσας προσωποποιημένης κάρτας
Σε περίπτωση απώλειας προσωποποιημένης έξυπνης κάρτας, ο κάτοχος οφείλει να προσκομίσει στο εκδοτήριο ένα επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον ΑΜΚΑ του, καθώς και προσωπικό του κωδικό μαζί με την αστυνομική του ταυτότητα ή το διαβατήριο.
Ο εκδότης εισάγει στην εφαρμογή του ΤΕΚ τον ΑΜΚΑ και ζητά από τον επιβάτη να εισάγει τον κωδικό. Η εφαρμογή συνδυάζει τα δύο αυτά στοιχεία και παράγει ένα hashed value.
Στην περίπτωση ταύτισης με αποθηκευμένο στη βάση δεδομένων hashed value που συσχετίζεται με ενεργή έξυπνη κάρτα, ο εκδότης έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε έκδοση νέας κάρτας, με ταυτόχρονη μεταφορά του υπολοίπου και ακύρωση (blacklisting) της παλαιάς.
Κανένα επιπλέον στοιχείο του επιβάτη δεν απαιτείται και δεν αποθηκεύεται κατά τη διαδικασία αυτή.