Ηρωες εν καιρώ ειρήνης: Νεκροί οι δύο χειριστές του Canadair που συνετρίβη στην Κάρυστο
Νεκροί είναι οι δύο χειριστές ηλικίας 27 και 34 ετών του αεροσκάφους Canadair που συνετρίβη στην Κάρυστο, κατά τη διάρκεια της μεγάλης προσπάθειας για την κατάσβεση της πυρκαγιάς που κατακαίει από τη Δευτέρα (24/7) στην Εύβοια.
Την επίσημη ανακοίνωση έκανε το ΥΠΕΘΑ / ΓΕΑ, βάζοντας τον τραγικό επίλογο στη μοιραία πτήση του Καναντέρ. Αμέσως μετά την ανακοίνωση για τον θάνατο των δύο χειριστών, υπήρξε και ενημέρωση για τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις.
Αναλυτικά η ανακοίνωση έχει ως εξής:
«Την Τρίτη 25 Ιουλίου 2023 και ώρα 14:52 αεροσκάφος τύπου CL-215 της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών της 112 Πτέρυγας Μάχης, κατέπεσε, κατά τη διάρκεια αεροπυρόσβεσης, στον Πλατανιστό Ευβοίας με συνέπεια τον θανάσιμο τραυματισμό του κυβερνήτη, Σμηναγού (Ι) Χρήστου Μουλά, 34 ετών και του συγκυβερνήτη, Ανθυποσμηναγού (Ι) Περικλή Στεφανίδη, 27 ετών.
Mε απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια, κηρύσσεται τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις (από 25 έως 27 Ιουλίου 2023) για την απώλεια της ζωής, εν ώρα καθήκοντος, των Αξιωματικών της Πολεμικής Αεροπορίας και χειριστών του πυροσβεστικού αεροσκάφους CL-215, το οποίο επιχειρούσε στην Εύβοια».
Η μοιραία πτήση
Το αεροσκάφος, τύπου CL 215, κατέπεσε σε ρεματιά, καθώς προσπαθούσε να πραγματοποιήσει ανύψωση, βρήκε ο πλωτήρας σε δέντρο και αποκολλήθηκε από το δεξί φτερό.
Το αεροσκάφος είχε απογειωθεί από την Νέα Αγχίαλο Βόλου λίγο πριν από τις 12:00 και επιχειρούσε στην πυρκαγιά της Καρύστου και συγκεκριμένα στην περιοχή Πλατανιστός.
Το αεροπλάνο από την απώλεια στήριξης πήρε κλίση δεξιά, καρφώθηκε σε ρέμα και ανεφλέγη. Τη στιγμή τη συντριβής του Καναντέρ αποτύπωσε ο φακός της ΕΡΤ.
Από την πρώτη στιγμή στήθηκε μεγάλη επιχείρηση έρευνας και διάσωσης από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας.
«Δεν είχαν ούτε χώρο, ούτε χρόνο για ελιγμούς»
Μια πρώτη απόπειρα ερμηνείας της συντριβής του Καναντέρ στην Κάρυστο έκανε ο βετεράνος αεροναυπηγός και εκδότης του περιοδικού ΠΤΗΣΗ Φαίδων Καραϊωσηφίδης. Σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ νωρίτερα σήμερα ο κ. Καραϊωσηφίδης τόνισε κατ’ αρχάς ότι τα συγκεκριμένα αεροπλάνα CL-215 δεν διαθέτουν σύστημα εκτίναξης ή διαφυγής.
«Η καλύτερη ελπίδα που έχουν οι χειριστές σε περίπτωση που συμβεί κάτι, είναι να επιχειρήσουν αναγκαστική προσγείωση έστω και σε ανώμαλο έδαφος, όπως συνέβη το 2015 στη Λακωνία και το 2016 στα Δερβενοχώρια και δε θρηνήσαμε θύματα» συμπλήρωσε ο αεροναυπηγός.
Ο κ. Καραϊωσηφίδης τόνισε πως είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε τι συνέβη προηγουμένως ώστε η τροχιά του αεροπλάνου να το οδηγήσει μέσα στο «εδαφικό ανάγλυφο».
«Από κει και ύστερα δεν υπήρχε ούτε χρόνος αλλά κυρίως ούτε χώρος ελιγμών […] Και αμέσως μετά τη ρίψη νερού, το αεροπλάνο ελαφρώνει και εκτινάσσεται στον αέρα – πρέπει να ληφθεί κι αυτό υπόψη για το πώς μπορεί να διαμορφωθεί η τροχιά του» τόνισε.
Όσον αφορά το πώς αποφασίζεται το ύψος από το οποίο θα γίνει η ρίψη ο κ. Καραϊωσηφίδης απάντησε ότι η εκπαίδευση των πιλότων γίνεται με βάση προδιαγραφές για το πότε θα πρέπει να πέσει το νερό.
«Δηλαδή υπάρχει ένα σημείο εισόδου στην περιοχή της φωτιάς και ένα υπολογιζόμενο σημείο εξόδου. Πριν γίνει η ρίψη, τα αεροπλάνα περνάνε από πάνω και κάνουν επιθεώρηση του χώρου, ιδιαίτερα αν είναι η πρώτη φορά η πρώτη ρίψη της ημέρας μετά την υδροληψία […]
Είναι θέμα εκπαίδευσης, εμπειρίας, είναι θέμα συνθηκών και βέβαια όλα γίνονται με γνώμονα την ασφάλεια. Είναι απόφαση του πιλότου μέχρι τι βάθος θα κατέβει για να κάνει τη ρίψη, χωρίς να υπάρχει κάποιο σύστημα ή κάποιο άλλο βοήθημα, δυστυχώς» κατέληξε.
Η άμεση κινητοποίηση για τον εντοπισμό
Από την πρώτη στιγμή ξεκίνησε επιχείρηση έρευνας και διάσωσης από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, ενώ στο σημείο βρέθηκαν και πυροσβεστικές δυνάμεις που επιχειρούσαν στη δύσβατη περιοχή. Παράλληλα, έσπευσαν ελικόπτερο Super Puma και ελικόπτερο ΑΒ-205 της Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς και ένα ελικόπτερο S-70 του Πολεμικού Ναυτικού.
Νωρίτερα, κατά την επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, ελικόπτερο αποβίβασε από αέρος με γάντζο, διασώστη στο σημείο, όπου υπήρχε μεγάλη επικινδυνότητα λόγω των καυσίμων (κηροζίνης) του αεροσκάφους που κατέπεσε. Μαζί με τα πυροσβεστικά οχήματα, είχαν σπεύσει και ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ τα οποία βρίσκονταν σε αναμονή.