Στοιχειωμένη από το 2014 η σύμβαση «717» για τη σηματοδότηση των γραμμών
Η σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών με τους 57 νεκρούς και του 56 αγνοούμενους αποτελεί μια από τις πλέον μαύρες σελίδες των μεταφορών στην Ελλάδα.
Σοκαρισμένη η κοινωνία παρακολουθεί το γαϊτανάκι των αποκαλύψεων και των δηλώσεων, και περιμένει πειστικές απαντήσεις σε μια αλυσίδα ερωτημάτων για την αδιανόητη τραγωδία.
Το πιο σημαντικό ίσως ερώτημα είναι το γιατί δεν υπήρχε, εν έτει 2023, με την τεχνολογία να καλπάζει και την ψηφιακή αναβάθμιση του κράτους, η απαραίτητη τεχνολογία ώστε να μπορεί το τρένο να ταξιδεύει με ασφάλεια και να μην εξαρτάται αποκλειστικά από την ανθρώπινη παρέμβαση.
Η σύμβαση που συζητείται περισσότερο από όλες είναι η «717» που ξεκίνησε το 2014 από την ΕΡΓΟΣΕ αλλά μέχρι και σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί πλήρως. Πρόκειται για τη σύμβαση που αφορά τη σηματοδότηση των γραμμών, που λειτουργεί όπως τα φανάρια στους δρόμους. Όμως δεν λειτουργεί και τα τραγικά αποτελέσματα είναι πλέον ορατά..
Μέχρι και πριν από την οικονομική κρίση είχε εγκατασταθεί σύστημα αμφίδρομης σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση από το Κιάτο ως τον Προμαχώνα. Κατά τη διάρκεια της πολυετούς κρίσης με τα μνημόνια και τις αιματηρές περικοπές, ο σιδηρόδρομος σταδιακά απαξιώθηκε, σημειώθηκαν κλοπές και φθορές, που κατέστησαν το όλο σύστημα μη λειτουργικό.
Αυτό οδήγησε και στη σύμβαση «Ανάταξη και Αναβάθμιση του συστήματος Σηματοδότησης- Τηλεδιοίκησης και Αντικατάστασης 70 Αλλαγών Τροχιάς Σε Εντοπισμένα Τμήματα του Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας» (πλην τμήματος Τιθορέα – Δομοκός), το 2014 από την ΕΡΓΟΣΕ. Πηγές με άριστη γνώση της σιδηροδρομικής πραγματικότητας αναφέρουν πως η λειτουργία της θα απέτρεπε την τραγική κατάληξη της περασμένης, μαύρης για τη χώρα, Τρίτης.
Το έργο ανέλαβε η κοινοπραξία ΤΟΜΗ-Alstom με αρχικό ορίζοντα εκτέλεσής του τα δύο έτη. Η στοιχειωμένη σύμβαση δεν προχώρησε επαρκώς και ουσιαστικά ήταν ανενεργή για τρία χρόνια. Αυτό συνέβη διότι ο σχεδιασμός του έργου ήταν προβληματικός και επιπλέον διότι η Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου της Γενικής Διεύθυνσης Ελέγχων Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων είχε ενστάσεις.
Το 2021 η παραιτηθείσα σήμερα διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε συμπληρωματική σύμβαση για την ολοκλήρωση του «αιώνιου» έργου προκειμένου να κλείσει αυτή η μεγάλη εκκρεμότητα. Δυστυχώς, η σύμβαση δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί, καθώς έχει ορίζοντα τον Σεπτέμβριο...
Το αντικείμενο των έργων
Το φυσικό αντικείμενο του έργου, όπως τροποποιήθηκε το 2018, περιλαμβάνει:
-Την ανάταξη και αναβάθμιση του υφιστάμενου συστήματος συμβατικής σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης, σε εντοπισμένα τμήματα του άξονα Αθήνα -Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας (πλην του τμήματος Τιθορέα – Δομοκός) μήκους 519 χλμ. και αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς επί του ίδιου άξονα
-Την εγκατάσταση και προσωρινή παραλαβή του συστήματος ελέγχου – χειρισμού σηματοδότησης ETCS level 1 σε 402 χλμ του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα: Εγκατάσταση της καλωδίωσης και προσωρινή παραλαβή στο τμήμα Α5) Λάρισα (μη περ/νου) – Πλατύ (περ/νου) Εγκατάσταση και προσωρινή παραλαβή ETCS-level I στα τμήματα: Α3) ΣΣ Οινόης (μη περ/νου) – ΣΣ Τιθορέας (μη περ/νου) Β1) ΣΣ Πλατέως (περ/νου)– ΤΧ 1 (μη περ/νου) Β3)ΤΧ 1 (μη περ/νου) – Στρ – Προμαχώνας (περ/νου) Εκπαίδευση, ανταλλακτικά, συντήρηση μετά άρσης βλαβών και η τεκμηρίωση του συστήματος ETCS για όλα τα τμήματα του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνα (πλήν Τιθορέα – Δομοκός) και του τμήματος Οινόη – Χαλκίδα, συνολικού μήκους 541 χλμ.
-Τις επιμερισμένες στο παρόν έργο, λειτουργικές δαπάνες της ΕΡΓΟΣΕ για την περίοδο υλοποίησης του έργου και
-Την αναβάθμιση των απαραίτητων συσκευών τηλεμετρίας για την επικοινωνία του συστήματος σηματοδότησης, των τηλεδιοίκησεων της σηματοδότησης Αθηνών, Λάρισας και Θεσσαλονίκης, της τηλεδιοίκησης ηλεκτροκίνησης της Θεσσαλονίκης και των τοπικών σταθμών εργασίας του τμήματος Πλατύ – Προμαχώνας. Επίσης, περιλαμβάνεται η αποκατάσταση της σηματοδότησης του ΣΣ Κατερίνης.
Με πληροφορίες από Imerisia.gr