Forbes: Πλεονέκτημα της ελληνικής αεροπορίας η απόκτηση Rafales
Την αναβάθμιση της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας με την απόκτηση Rafales 4.5 γενιάς, τον εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων F-16 τα οποία θα είναι τα πλέον προηγμένα στην Ευρώπη αλλά και των Mirage 2000-5, σχολίασε ως μεγάλο πλεονέκτημα κατά της Τουρκίας, ο Πωλ Ιντον, συντάκτης αμυντικών και αεροδιαστημικών θεμάτων στην ιστοσελίδα του περιοδικού Forbes.
«H απόκτηση των Rafales, θα προσδώσει σημαντικό πλεονέκτημα στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία που ήδη χρησιμοποιεί και τα γαλλικά Mirage 2000-5. Σύμφωνα με αναφορές ελληνικών ΜΜΕ, Ελλάδα και Γαλλία συμφώνησαν ήδη για την προμήθεια 18 Rafales, αν και η πληροφορία αυτή δεν επιβεβαιώνεται.
Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά φέτος που η Ελλάδα έχει επιδείξει την πρόθεση της για ουσιαστικό εκσυγχρονισμό των πολεμικών της αεροσκαφών, καθώς ο Έλληνας Υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος δήλωσε τον περασμένο Ιανουάριο-έπειτα από το ταξίδι του Έλληνα Π/Θ στην Ουάσιγκτον-ότι η Ελλάδα σχεδιάζει να αποκτήσει από τις ΗΠΑ 24 αεροσκάφη F-35 5ης γενιάς με τεχνολογία Stealth, έναντι $3 δις με την μακρόχρονη διαδικασία παραλαβής να ξεκινά έπειτα από το 2024», γράφει ο Ίντον.
«Ο Έλληνας Υπουργός Άμυνας δήλωσε μάλιστα ότι η απόκτηση των F-35 θα προσδώσει στην Ελλάδα αεροπορική υπεροχή έναντι της Τουρκίας στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον. Το ίδιο ισχυρίζεται και ο τούρκος δημοσιογράφος Haluk Özdalga, τονίζοντας ότι η απόκτηση F-35 από την Ελλάδα, θα μετατρέψει το Αιγαίο σε “ελληνική λίμνη” και θα ανατρέψει τις ισορροπίες σε Ανατολική Μεσόγειο, Κύπρο και Μέση Ανατολή.
Η Ελλάδα που διαθέτει λίγο περισσότερα από 150 F-16 (έναντι 245 της Τουρκίας), προσανατολίζεται και στον εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος στόλου των πολεμικών αεροσκαφών της.
Ο Έλληνας Υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος δήλωσε τον περασμένο Δεκέμβριο ότι μέχρι το 2027, θα προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός 84 F-16 στην έκδοση “Viper”, έπειτα από την συμφωνία ύψους $1,5 δισ. με την Lockheed Martin.
Έπειτα από την ολοκλήρωση και του εκσυγχρονισμού αυτού, η Ελλάδα θα διαθέτει αναμφισβήτητα ποιοτικό πλεονέκτημα έναντι του ποσοτικού πλεονεκτήματος της Τουρκίας που χρησιμοποιεί τις εκδόσεις F-16, Block 30, 40, και 50», συμπληρώνει ο συντάκτης. ο
Σύμφωνα με το άρθρο «Όλα τα παραπάνω, συμβαίνουν τη στιγμή που η Τουρκία αντιμετωπίζει προβλήματα την προμήθεια νέων αεροσκαφών και τον εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων της.
Οι ΗΠΑ απέβαλαν την Τουρκία από το πρόγραμμα των F-35 λόγω της προμήθειας από την Άγκυρα του ρωσικού αντιαεροπορικού συστήματος S-400. Δεν υπάρχει περίπτωση να παραλάβει η Τουρκία F-35 αν δεν απομακρύνει όλο το σύστημα των S-400 από το έδαφός της και δεν φαίνεται πιθανό να το πράξει αυτό. Επίσης δε φαίνεται πιθανό να ολοκληρώσει μέχρι το 2030, το πρόγραμμα των 5ης γενιάς αεροσκαφών TAI TF-X με τεχνολογία stealth ούτε αναμένεται να προμηθευτεί 5ης γενιάς αεροσκάφη από άλλες χώρες όπως η Ρωσία την ίδια περίοδο.
Επίσης θα είναι δύσκολο να προβεί και στον εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος στόλου πολεμικών αεροσκαφών της καθώς αποκαλύφθηκε πρόσφατα ότι το Κογκρέσο από το 2018 μυστικά έχει μπλοκάρει τις αμυντικές συμφωνίες με την Τουρκία στις οποίες συμπεριλαμβάνεται συμφωνία με την Lockheed Martin για τον εκσυγχρονισμό 35 F-16 -Block 30. Την ίδια περίοδο, η Τουρκία ξεκίνησε να αποθηκεύει ανταλλακτικά για τα F-16 υπό το φόβο Αμερικανικών κυρώσεων λόγω της αγοράς των S-400.
Συνεπώς μπορεί να προκύψει μια κατάσταση όπου θα καθίσταται ολοένα και δυσκολότερο για την Τουρκία να συντηρεί τα 4ης γενιάς αεροσκάφη της, τη στιγμή που η Ελλάδα θα ολοκληρώνει επιτυχώς τον εκσυγχρονισμό του στόλου της και θα παραλαμβάνει πιο εξελιγμένα αεροσκάφη.
Σε αυτό το σενάριο, η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία θα υπολείπεται κατά πολύ της Ελληνικής και έτσι, θα είναι ολοένα και πιο δύσκολο για την Άγκυρα να διευθετήσει στρατιωτικά με την Ελλάδα τις διάφορες αντιδικίες οριοθέτησης επί των θαλασσίων ζωνών».