Η Γερμανία ο απώτερος σκόπος των δασμών του Τραμπ στην ΕΕ
Συνεχίζονται οι οργισμένες αντιδράσεις από την πλευρά των Ευρωπαίων, την ώρα που όλα δείχνουν πως οι αμερικανικοί δασμοί δεν πρόκειται να μείνουν μόνο στο χάλυβα και στο αλουμίνιο.
Εδώ και λίγες ώρες έχουν τεθεί σε εφαρμογή οι δασμοί για την εισαγωγή ευρωπαϊκών προϊόντων στις ΗΠΑ (25% στο χάλυβα και 10% στο αλουμίνιο) και άπαντες στην Ευρώπη -αλλά και στον κόσμο- είναι ανάστατοι για τις επιπτώσεις, που θα φέρει στην οικονομία η εμβάθυνση του εμπορικού πολέμου, που έχει κηρύξει ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, κάνοντας πράξη τις εξαγγελίες τους για τον οικονομικό προστατευτισμό στις ΗΠΑ.
Οι κυρώσεις φαίνεται πως έχουν ως κύριο στόχο να αποδυναμώσουν την ηγεμονία της γερμανικής οικονομίας εντός της Ευρωζώνης και αυτό δεν προκύπτει μόνο από τη συνεργασία που φαίνεται πως έχει αποκτήσει ο Τραμπ με τον Γάλλο ομόλογο του Εμμανουέλ Μακρόν, εν αντιθέσει με την ψυχρότητα στις σχέσεις του Ρεπουμπλικανού προέδρου με την καγκελάριο Άγγελα Μέρκελ.
Η στοχοποίηση της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρωζώνης από τις ΗΠΑ προκύπτει και από δημοσίευμα του γερμανικού εβδομαδιαίου επιχειρηματικού περιοδικού WirtschaftsWoche (WiWo), που αναφέρει πως ο Τραμπ πρόκειται να προχωρήσει στην επιβολή δασμών για τις εισαγωγές πολυτελών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ από τη Γερμανία.
Το δημοσίευμα αναφέρει πως Αμερικανοί και Ευρωπαίοι διπλωμάτες επιβεβαιώνουν πως κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Μακρόν στο Λευκό Οίκο προ εβδομάδων, ο Τραμπ δήλωσε στον επικεφαλής του γαλλικού κράτους πως θα συνεχίζει την πολιτική των δασμών με στόχο να οδηγήσει σε πτώση των αριθμών των πολυτελών γερμανικών αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους αμερικανικούς δρόμους.
Σύμφωνα με το WiWο, η κόντρα του Τραμπ με τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία και ειδικότερα με την Mercedes-Benz δεν είναι καινούργια. Σε συνέντευξη που είχε παραχωρήσει τον Ιανουάριο του 2017 (προτού ορκιστεί στην προεδρία), ο Τραμπ είχε τονίσει πως (όταν περπατάς στην Fifth Avenue -δρόμος της Ν. Υόρκης- βλέπει πως υπάρχει ένα Mercedes Benz μπροστά από κάθε σπίτι. Αλλά αυτό δεν ανταποδοτικό. Πόσες Chevrolet βλέπει να κυκλοφορούν στη Γερμανία. Όχι πολλές, μπορεί και καμία» είχε σημειώσει ο Τραμπ, για να προσθέσει σε άλλο σημείο της ίδιας συνέντευξης πως «είμαι υπέρ του ελεύθερου εμπορίου αλλά όχι με κάθε κόστος. Πρέπει να είναι ένα έξυπνο εμπόριο, ώστε να μπορείς να το αποκαλείς δίκαιο».
Το δημοσίευμα του γερμανικού περιοδικού έρχεται δύο εβδομάδες μετά από την έρευνα που ξεκίνησε το υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ για τις εισαγωγές οχημάτων επί αμερικανικού εδάφους με αντικείμενο «το εάν η ασφάλεια των ΗΠΑ ενδέχεται να κινδυνέψει» από τις εν λόγω εισαγωγές. Υπενθυμίζεται πως το ίδιο σκεπτικό (επίκληση για την "εθνική ασφάλεια" της χώρας) ήταν που χρησιμοποιήσει η αμερικανική ηγεσία στην αιτιολόγηση για τους δασμούς που επέβαλε το Μάρτιο στην Κίνα...
Το WiWo τονίζει πως η επιβολή δασμών στο 25% θα σήμαινε σημαντικό πλήγμα για τα έσοδα των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Το οικονομικό ινστιτούτο Ifo υπολογίζει πως μια τέτοια εξέλιξη θα έφερνε απώλειες ύψους 5 δισ. ευρώ στις γερμανικές εταιρίες, ποσό που αντιστοιχεί με το 0,16% του συνολικού ΑΕΠ της μεγαλύτερης δύναμης της Ευρωζώνης.
Ο επικεφαλής Παγκόσμιου Εμπορίου του Ifo, Γκάμπριελ Φέλμπερμάϊερ, σχολίασε στο περιοδικό ότι «καμία χώρα δε φοβάται περισσότερο ένα τέτοιο μέτρο από τη Γερμανία».