Τα μεγάλα προβλήματα για τη λαϊκιστική κυβέρνηση της Ιταλίας
Στο σχηματισμό κυβέρνησης στην Ιταλία μέχρι το τέλος της τρέχουσας εβδομάδας προσβλέπουν οι επικεφαλής του Κινήματος Πέντε Αστέρων (M5S) Λουίτζι Ντι Μάιο και της ακροδεξιάς Λέγκας Ματέο Σαλβίνι.
Παρά το γεγονός πως τα δύο κόμματα έχουν συμφωνήσει για το σχηματισμό ενός σχήματος, που θα θέσει τέλος στην ακυβερνησία που επικρατεί στη Ρώμη από τις εκλογές της 4ης Μαρτίου, το deal θα μπορούσε να «σπάσει» ακόμα και λίγο πριν την ορκομωσία του νέου υπουργικού συμβουλίου εξαιτίας των διττών μηνυμάτων των εκπροσώπων των δύο μεγάλων κομμάτων κατά τη διάρκεια των τελευταίων 10 ημερών.
Αλλά ακόμα και εάν αυτό το σενάριο δεν επικρατήσει και το M5S μαζί με τη Λέγκα συμφωνήσουν να πάνε μαζί ως κυβερνητικοί εταίροι, η Ιταλία έχει να αντιμετωπίσει μια σειρά μεγάλων προβλημάτων που μπορούν να θέσουν υπό δοκιμασία τη συνεργασία της νέας κυβέρνησης.
Εν αρχή η οικονομία
Έχοντας το τρίτο μεγαλύτερο ΑΕΠ της Ευρωζώνης για το 2017 (όπως προκύπτει και επίσημα από τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Eurostat την περασμένη εβδομάδα), η Ιταλία είναι ήδη μια από τις χώρες του ευρώ που εμφανίζει κάμψη στην ανάπτυξη της, σύμφωνα με τα μάκρο στοιχεία για το α' τρίμηνο του 2018.
Τόσο το M5S όσο και η Λέγκα έχουν ασκήσει σδοφρή κριτική στην απερχόμενη κυβέρνηση για τις δημοσιονομικές πολιτικές που ακολούθησε, τονίζοντας πως η Ρώμη πρέπει να αυξήσει τις εισφορές της σε τομείς όπως η δημόσια δαπάνη για τα επιδόματα και η μείωση των φόρων, τουλάχιστον για τους μικρομεσαία κοινωνικά στρώματα. Τηρουμένων των πιέσεων που έχουν απευθύνει οι Βρυξέλλες προς την Ιταλία για καλύτερη απόδοση στα δημοσιονομικά, θα κριθεί και θα δοκιμαστεί το κατά πόσο τα δύο κόμματα μπορούν να τηρήσουν τα όσα ανέφεραν προεκλογικά και το κατά πόσο αυτή η κόντρα με την Ευρωπαϊκή Ένωση θα οδηγήσει σε ρήξη με την νέα κυβέρνηση στη Ρώμη.
Το τέλος της ποσοτικής χαλάρωσης
Η Ιταλία θεωρείται μια από τις χώρες της ΕΕ που έχει επωφεληθεί περισσότερο από το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης (QE) της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Όμως, με δεδομένη της ΕΚΤ και του διοικητή της ευρωτράπεζας Μάριο Ντράγκι να προχωρήσει σε περιορισμό του QE μέχρι το τέλος του 2018. Η πρόκληση για τους Ντι Μάιο και Σαλβίνι θα είναι να δείξουν το κατά πόσο μπορούν να ανταποκριθούν στις πιέσεις των αγορών μετά από το πέρας του προγράμματος, ειδικότερα λαμβάνοντας υπόψιν τις ανησυχίες που υπάρχουν στην ΕΚΤ για την πορεία των ιταλικών τραπεζών, που έχουν το μεγαλύτερο ποσοστό επισφαλών δανείων απ' όλες τις χώρες της Ευρωζώνης στα χαρτοφυλάκια τους.
Η υπόθεση της Ίλβα
Η κυβέρνηση Ντι Μάιο - Σαλβίνι θα κληθεί από την πρώτη μέρα να αντιμετωπίσει το ζήτημα με την βιοηχανική επιχείρηση Ίλβα, που απασχολεί χιλιάδες εργαζόμενους στο λιμάνι του Ταράντο στα νότια της χώρας, η οποία μέχρι πρότινος ήταν υπό το ιταλικό Δημόσιο και πρόσφατα πωλήθηκε προς την πολυεθνική ArcelorMital. Οι εργαζόμενοι της Ίλβα αντιδρούν έντονα σε κάποιες από τις απολύσεις που έχει πραγματοποιήσει η νέα διοίκηση και οι οποίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε «ναυάγιο» το deal μέσα στο καλοκαίρι.
Η Λέγκα έχει τονίσει σε όλους τους τόνους πως το κλείσιμο της Ίλβα πρέπει να αποφευχθεί με κάθε κόστος, αλλά το M5S έχει αναφέρει πως πρέπει να εξατάσσονται όλα τα ενδεχόμενα, με τη διαφωνία των δύο -οσονούπω- κυβερνητικών εταίρων να μένει να λυθεί την ώρα που χιλιάδες θέσεις εργασίας μένουν στον «αέρα».
Πέρα από την Ίλβα, το φθινόπωρο κρίνεται και το μέλλον της μεγαλύτερς αεροπορικής εταιρίας της χώρας, Alitalia, που είναι επίσης υπό κρατική διαχείριση. Υπάρχουν προσφορές εξαγοράς από μεγαθήρια στον κλάδο των αερομεταφορών (Lufthansa, EasyJet και Wizz Air) και M5S - Λέγκα καλούνται να αποφασίσουν εάν η Alitalia θα οδηγηθεί στην ιδιωτικοποίηση ή ε΄να θα προκριθεί η λύση της εθνικοποίησης.