Συνεχίζεται το χάος με την έλλειψη διανομέων καυσίμων στη Μ.Βρετανία
Οι οδηγοί φορτηγών έστειλαν ένα προειδοποιητικό μήνυμα στον πρωθυπουργό Μπόρις Τζόνσον: η οξεία έλλειψη οδηγών οδηγεί σε αύξηση των μισθών τους και αυτό θα έχει αντίκτυπο στις τιμές τροφίμων και δώρων ενόψει των Χριστουγέννων.
Μια αίσθηση χάους επικρατεί τις τελευταίες ημέρες στην πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου καθώς η έλλειψη φορτηγών ‘στέγνωσε’ τις αντλίες βενζινάδικων σε όλη τη χώρα ενώ η αύξηση των ευρωπαϊκών τιμών χονδρικής για το φυσικό αέριο οδήγησε ενεργειακές εταιρίες σε χρεοκοπία. Από το Ηνωμένο Βασίλειο λείπουν περίπου 100.000 οδηγοί φορτηγών καθώς δεκάδες χιλιάδες επέστρεψαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέσα στη δίνη του Brexit ενώ ακυρώθηκαν οι εξετάσεις πιστοποίησης για δεκάδες χιλιάδες οδηγούς λόγω των περιοριστικών μέτρων της COVID-19. Στον σταθμό εξυπηρέτησης Κλάκετ Λέι στον αυτοκινητόδρομο M25, οδηγοί από τη Βρετανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Πολωνία, τη Λετονία, τη Λιθουανία, την Πορτογαλία, τη Ρουμανία, τη Ρωσία και την Τουρκία είχαν σταθμεύσει τα οχήματά τους για να ξεκουραστούν ύστερα από το ταξίδι τους από κάθε γωνιά της Ευρώπης. Με έντονη τη μυρωδιά υπονόμου, τσιγάρου και καυσαερίων, δεκάδες οδηγοί είπαν στο Reuters σε διαφορετικές γλώσσες ότι οι μισθοί πρέπει να αυξηθούν.
Μίλησαν για μια σκληρή και μοναχική ζωή στον δρόμο: βρώμικα ντους, υψηλά τέλη στάθμευσης, νυχτερινές επιθέσεις κλεφτών, παράτυποι μετανάστες που τους ζητούν να τους μεταφέρουν κρυφά και ο πόνος ενός διαζυγίου ύστερα από χρόνια μακριά από συζύγους και παιδιά. «Οι μισθοί θα πρέπει να αυξηθούν, άρα οι τιμές για ό,τι παραδίδουμε, οτιδήποτε αγοράζετε από τα ράφια, θα πρέπει να αυξηθούν επίσης», δήλωσε ο Κρεγκ Χόλνες, ένας 51χρονος Βρετανός φορτηγατζής με 27 χρόνια εμπειρίας, που είχε σταματήσει για ένα σύντομο διάλειμμα
. Οι εταιρίες μεγάλων φορτηγών και τα πρακτορεία εύρεσης εργασίας προσπαθούν να καλύψουν τις θέσεις: μία αγγελία διαφήμιζε θέση εργασίας για οδηγό μεγάλων φορτηγών με αποδοχές 75.000 λίρες (περίπου 87.000 ευρώ) ετησίως, το υψηλότερο επίπεδο που η εταιρία εύρεσης εργασίας έχει ακούσει να προσφέρεται πότε. Ο Χόλνες είπε ότι η έλλειψη των οδηγών δεν είναι κάτι που θα λυθεί σύντομα διότι οι συνθήκες είναι τόσο κακές που πολλοί νέοι αρνούνται να κάνουν τη δουλειά αυτή. «Ποιος θέλει να γίνει φορτηγατζής –καλύτερα να χτυπάς ένα πληκτρολόγιο, έτσι δεν είναι; Τα παιδιά σήμερα δεν ξέρουν τι θέλουν», είπε ο Χόλνες. Ο ίδιος πρότεινε ο Μπόρις Τζόνσον, που έχει φοιτήσει στο Ίτον και έχει σπουδάσει στην Οξφόρδη, να περάσει κάποιες ημέρες πίσω από το τιμόνι για να καταλάβει τα προβλήματα του κλάδου. «Βασικά, μας αντιμετωπίζουν σαν το απόβρασμα της γης», δήλωσε ο Φιλ, ένας 52χρονος Βρετανός οδηγός, ο οποίος μόλις είπε ότι συμφώνησε σε μια σημαντική αύξηση του μισθού του. «Οι τιμές θα αυξηθούν».
Ο ίδιος είπε ότι σε πολλούς χώρους στάθμευσης φορτηγών, η δυσοσμία από τα ούρα είναι ανυπόφορη –και ο χρόνος για να δει κανείς την οικογένειά του, περιορισμένος. «Σκοτώνει τον γάμο», είπε. Την Κυριακή, η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να εκδώσει προσωρινή βίζα για 5.000 ξένους οδηγούς. Κανείς από αυτούς με τους οποίους μίλησε το Reuters δεν πιστεύει ότι θα υπάρξουν αρκετοί που θα ανταποκριθούν στο σχέδιο της κυβέρνησης. «Είναι σκληρή δουλειά και δεν την θέλουν οι νεότεροι», δήλωσε ο Άντον Πογκόντιν, ένας 37 οδηγός φορτηγού, που κατάγεται από το Ομσκ της Σιβηρίας αλλά που τώρα ξεκινά τα δρομολόγιά του από την Πορτογαλία.
Βρετανοί υπουργοί έχουν κατ’ επανάληψη αρνηθεί ότι το Brexit προκάλεσε την έλλειψη οδηγών αλλά πολλοί φορτηγατζήδες από την Ευρώπη θεώρησαν ότι αυτό ακριβώς ήταν ο λόγος για τον οποίο πολλοί οδηγοί από την ανατολική Ευρώπη κινήθηκαν προς την έξοδο. «Κανένας άλλος δεν έχει τα προβλήματα που βρίσκεις εδώ», δήλωσε ο 65χρονος Βέλγος οδηγός Πατρίς Ρις. «Είναι εξαιτίας του Brexit». «Καλή τύχη μεσιέ Τζόνσον», πρόσθεσε. Ο Μιγκέλ Μπρουνέλ, ένας 41χρονος οδηγός από τη βόρεια Γαλλία, διερωτήθηκε κατά πόσο έχει νόημα η αντικατάσταση τόσων πολλών Βρετανών με συναδέλφους τους από την ανατολική Ευρώπη μόνο και μόνο για να οδηγηθούν στη συνέχεια οι οδηγοί αυτοί στην έξοδο. «Εάν είχαν διατηρήσει μια αγορά οδηγών από την Αγγλία αντί να τους αντικαθιστούν με οδηγούς από την ανατολική Ευρώπη, τότε δεν θα είχαν φθάσει σε αυτή την κατάσταση», είπε. «Αυτό είναι χάος», είπε.