Νέα πτώση των τιμών του φυσικού αερίου
Οι ΗΠΑ εξάγουν περισσότερο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) στην Ευρώπη από όσο μπορούν να αντέξουν οι «φτωχές» ευρωπαϊκές υποδομές για την επαναεριοποίηση του, με αποτέλεσμα πολλά από τα ειδικά πλοία για τη μεταφορά του να... συνωστίζονται στα λιμάνια της Γηραιάς Ηπείρου.
Συγκεκριμένα, εξήντα δεξαμενόπλοια LNG έχουν τις μηχανές τους στο ρελαντί ή πλέουν αργά στη βορειοδυτική Ευρώπη, τη Μεσόγειο και την Ιβηρική Χερσόνησο, σύμφωνα με την εταιρεία MarineTraffic. Ενα είναι αγκυροβολημένο στη Διώρυγα του Σουέζ, ενώ οκτώ πλοία βρίσκονται σε πορεία για το λιμάνι της Ουέλβα στην ισπανία.
«Το κύμα των δεξαμενόπλοιων LNG έχει ξεπεράσει τη δυνατότητα των ευρωπαϊκών σταθμών επαναεριοποίησης να διεκπεραιώνουν τα φορτία εγκαίρως», δήλωσε ο Άντριου Λίποου, πρόεδρος της Lipow Oil Associates.
Λόγω της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί καθυστερεί η επιστροφή των δεξαμενόπλοιων στις ακτές των ΗΠΑ για την παραλαβή των επόμενων φορτίων, σύμφωνα με τον κ. Λίποου, με αποτέλεσμα τα αποθέματα φυσικού αερίου να αυξάνονται περισσότερο από ό, τι περίμενε η αγορά.
Το βασικό πρόβλημα είναι η περιορισμένη δυναμικότητα της Ευρώπης για επαναεριοποίηση λόγω έλλειψης των ανάλογων κόμβων και αγωγών που να συνδέουν χώρες που διαθέτουν εγκαταστάσεις επαναεριοποίησης.
Η τιμή του TTF
Ως αποτέλεσμα, αυξάνονται τα φορτία του LNG στη θάλασσα και μειώνεται η τιμή του φυσικού αερίου. Οι ευρωπαϊκές τιμές φυσικού αερίου είχαν εκτιναχθεί πάνω από τα 340 ευρώ (332,6 δολάρια) ανά μεγαβατώρα στα τέλη Αυγούστου, αλλά αυτή την εβδομάδα υποχώρησαν κάτω από τα 100 ευρώ για πρώτη φορά από τον Ιούνιο.
Σήμερα, η τιμή των συμβολαίων για παράδοση τον Νοέμβριο (TTF) αυξήθηκε πρόσκαιρα λίγο πάνω από τα 100 ευρώ για να υποχωρήσει στη συνέχεια στα 98,5 ευρώ.
«Η αποθήκευση φυσικού αερίου στην Ευρώπη συνεχίζει να αυξάνεται και τώρα υπερβαίνει το 93%», δήλωσε ο Ζακ Ρουσό, διευθύνων σύμβουλος της ClearView Energy Partners LLC.
Ο Ρουσό είπε ότι η αύξηση των πλωτών δεξαμενών, με τα πλοία να είναι δεσμευμένα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, συνέβαλε στον περίπου διπλασιασμό των ναύλων των δεξαμενόπλοιων LNG σε ετήσια βάση.
Ειδικοί σε θέματα ενέργειας ανέφεραν στο CNBC ότι παρακολουθούν τη συζήτηση στην ΕΕ σχετικά με το πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου. «Το ανώτατο όριο τιμών ενδέχεται να ωθήσει τους traders εκτός της αγοράς, γεγονός που θα επηρεάσει τη μελλοντική προσφορά που θα φτάσει στην Ευρώπη», δήλωσε ο Ρουσό.