Τα «γιατί» της πτώσης των διεθνών τιμών του πετρελαίου
Νέα υποχώρηση παρουσιάζουν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου εν μέσω ανησυχιών για επιβράδυνση της παγκόσμιας ζήτησης καυσίμων, κυρίως από μεγάλες οικονομίες, όπως αυτή της Κίνας και το φάντασμα της ύφεσης να πλανάται απειλητικά πάνω από την Ευρωζώνη και τις ΗΠΑ.
Στην εγχώρια αγορά, οι καταναλωτές diesel κίνησης, του οποίου η τιμή σημείωσε ανεπαίσθητη υποχώρηση χθες, προσπαθούν να ανταποκριθούν στη νέα κατάσταση, με το σενάριο για μια νέα κρατική επιδότηση στην αντλία να φαίνεται πως μπαίνει προς το παρόν στον πάγο, προκειμένου να αποσαφηνιστεί πού θα πάνε οι διεθνείς τιμές.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης
Χθες τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του μπρεντ για τον Δεκέμβριο υποχώρησαν κατά 1,8%, και διαμορφώθηκαν στα 91,83 δολάρια το βαρέλι. Σήμερα, στις 12 το πρωί, η τιμή του πετρελαίου brent διαμορφώνεται κοντά στα 90,30 δολ./βαρέλι.
Ο ρόλος της Κίνας
Οι συνεχιζόμενες απώλειες στις τιμές του πετρελαίου φανερώνουν την επιφυλακτικότητα των αγορών, εν μέσω ενδείξεων αποδυνάμωσης της κινεζικής ζήτησης.
Οι τιμές του αργού σημείωσαν αδύναμο ξεκίνημα αυτή την εβδομάδα αφού τα στοιχεία δείχνουν ότι οι εισαγωγές αργού από την Κίνα -ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού στον κόσμο- μειώθηκαν κατά 2% τον Σεπτέμβριο.
Το κλίμα επιβαρύνθηκε από τους ασθενείς δείκτες επιχειρηματικής δραστηριότητας σε Ιαπωνία, Ευρωζώνη και ΗΠΑ που δείχνουν επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας στις μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου.
Οι τιμές του πετρελαίου κατέγραψαν ισχυρά κέρδη την περασμένη εβδομάδα εν μέσω ενδείξεων ότι η προσφορά είναι πιθανό να συρρικνωθεί τους επόμενους μήνες, λόγω των περικοπών του ΟΠΕΚ+ στην παραγωγή, αλλά και τους αυξημένους περιορισμούς στις ρωσικές εξαγωγές.
Παράλληλα, η ενίσχυση του δολαρίου επηρέασε επίσης τις τιμές του πετρελαίου τους τελευταίους μήνες, δεδομένου ότι κάνει τις εισαγωγές αργού λιγότερο ελκυστικές.
Τσουχτερές τιμές
Σε αυτό το κλίμα αβεβαιότητας, εντός των συνόρων οι καταναλωτές έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με τσουχτερές τιμές στα καύσιμα, με το πετρέλαιο κίνησης να οδηγεί την κούρσα της ακρίβειας στα πρατήρια υγρών καυσίμων.
Η εβδομάδα ξεκίνησε με μια ελαφρά πτώση στη μέση τιμή του diesel (2,139 ευρώ/λίτρο) και της αμόλυβδης (2,026 ευρώ/λίτρο), με την ψαλίδα μεταξύ των δύο καυσίμων να παραμένει.
Μία ημέρα πριν, την Κυριακή, η μέση τιμή στο diesel κίνησης ήταν στα 2,143 ευρώ/λίτρο και στην αμόλυβδη βενζίνη 2,028 ευρώ/λίτρο.
Φρένο στην επιδότηση κίνησης
Σε αυτό το κλίμα ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, έβαλε (προσωρινό) φρένο στη συζήτηση που γίνεται το τελευταίο διάστημα αναφορικά με την οριζόντια επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης.
Μιλώντας στον ΣΚΑΪ, τόσο για το Fuel Pass όσο και για νέα επιδότηση στην αντλία, τόνισε: «Ισχύει ό,τι έχει πει ο πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη, Δεν έχει πει ούτε το ένα ούτε το άλλο. Σήμερα που μιλάμε, ισχύουν τα μέτρα της Θεσσαλονίκης», είπε προσθέτοντας ωστόσο πως: «Εχουμε αποδείξει ότι έχουμε γρήγορα αντανακλαστικά για να βοηθήσουμε την κοινωνία όταν υπάρχει ανάγκη. Αρα, η οποιαδήποτε επιπλέον παρέμβαση θα εξαρτηθεί από την πορεία των τιμών στα καύσιμα, από τον δημοσιονομικό χώρο και από τις προτεραιότητες που θα θέσει η κυβέρνηση. Σήμερα που μιλάμε ισχύουν τα μέτρα της Θεσσαλονίκης, από τα οποία μόνο ένα έχει υλοποιηθεί».