Μόνο 1 στους 10 καταλαβαίνει πώς λειτουργούν τα κρυπτονομίσματα
Νέα έρευνα για τον «άγνωστο κόσμο» των κρυπτονομισμάτων και την περιορισμένη κατανόηση για αυτά, διεξήχθη από την Kaspersky.
Ειδικότερα, η έκθεση της Kaspersky, Αχαρτογράφητο έδαφος: Γιατί οι καταναλωτές είναι ακόμη επιφυλακτικοί με την «υιοθέτηση» κρυπτονομισμάτωμ» αποκαλύπτει πως ενώ το 29% των ανθρώπων έχει κάποια γνώση των κρυπτονομισμάτων και υπάρχει ζήτηση για τη χρήση της τεχνολογίας, μόνο ένας στους δέκα (10%) κατανοεί πλήρως τον τρόπο που λειτουργούν.
Ο ρυθμός με τον οποίο «υιοθετούνται» τα κρυπτονομίσματα από τους καταναλωτές παγκοσμίως επιβραδύνεται, παρά το γεγονός πως δημοσιότητες όπως o Johny Depp και YouTube influencers «αγκαλιάζουν» την τεχνολογία. Ακόμη, πολλοί καταναλωτές στερούνται μίας σωστής κατανόησης για τον τρόπο που λειτουργούν τα κρυπτονομίσματα και αυτό συνεχίζει να εμποδίζει την «υιοθέτησή» τους από μαζικότερο πληθυσμό. Μέχρι στιγμής, τέσσερις στους πέντε (81%) δεν έχουν αγοράσει ποτέ κρυπτονόμισμα, γεγονός που υπογραμμίζει το πόσο μακριά βρισκόμαστε από το να γίνει αποδεκτό ως μία συνηθισμένη μορφή πληρωμής ή επένδυσης.
Η έρευνα της Kaspersky βρήκε πως υπάρχει η επιθυμία μεταξύ πολλών καταναλωτών να χρησιμοποιήσουν κρυπτονόμισμα, αλλά ένα γνωσιακό κενό μπαίνει στη μέση ώστε να προβούν στο επόμενο βήμα. Επιπρόσθετα, πολλοί που νόμιζαν πως ήξεραν με τι έχουν να κάνουν, αργότερα αποφάσισαν ενάντια στη χρήση κρυπτονομίσματος. Σχεδόν το ένα πέμπτο (18%) σταμάτησε γιατί έγινε υπερβολικά περίπλοκο τεχνικά.
Αυτή η έλλειψη κατανόησης θα μπορούσε να οδηγήσει σε δυσπιστία απέναντι στην ικανότητα των κρυπτονομισμάτων να κρατήσουν ασφαλή τα χρήματα των καταναλωτών. Για παράδειγμα, σχεδόν το ένα τρίτο (31%) των ερωτηθέντων δήλωσαν πως πιστεύουν ότι τα κρυπτονομίσματα είναι αρκετά ρευστά και πρέπει να σταθεροποιηθούν πριν προετοιμαστούν για τη χρήση τους. Υπάρχει επίσης η συνήθης αντίληψη μεταξύ των καταναλωτών πως τα κρυπτονομίσματα δεν θα βρίσκονται στις ζωές μας για πάντα. Το ένα τρίτο (35%) πιστεύει πως τα κρυπτονομίσματα είναι μία μόδα με την οποία δεν αξίζει να ασχοληθούμε.
Ενώ το εκτεταμένο ενδιαφέρον για τα κρυπτονομίσματα μπορεί να έχει κορυφωθεί, υπάρχει ακόμη ζήτηση για τη χρήση της τεχνολογίας. Το ένα πέμπτο (20%) αυτών που ερωτήθηκαν δήλωσαν ότι ενώ δεν χρησιμοποιούν κρυπτονόμισμα τη δεδομένη περίοδο, θα ήθελαν να το κάνουν στο μέλλον. Ωστόσο, υπάρχει ακόμη η αμφιβολία ανάμεσα στους καταναλωτές – συχνά υποκινούμενη από τον φόβο πως υπάρχει ένα αληθινό ρίσκο για τα οικονομικά τους. Oι απατεώνες μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα κρυπτονομίσματα προς όφελός τους, με περίπου έναν στους πέντε (19%) από αυτούς που ερωτήθηκαν να σχολιάζουν πως έχουν βιώσει επιθέσεις από hackers κατά τη διάρκεια συναλλαγών. Οι εγκληματίες δημιουργούν επίσης ψεύτικα ηλεκτρονικά πορτοφόλια για να προσελκύσουν κόσμο ώστε να επενδύσει απερίσκεπτα τα χρήματά του και το 15% των καταναλωτών έχει υπάρξει θύμα απατών από κρυπτονόμισμα.
Η πρόσφατη κίνηση του Facebook θα ευαισθητοποιήσει τον κόσμο σχετικά με τα νομίσματα αυτά, αλλά αυτό που δεν είναι σαφές είναι οι συνέπειες, καλές ή κακές, που θα έχει αυτό στην ασφάλεια και την αξιοπιστία των κρυπτονομισμάτων, τα οποία βεβαίως δεν ελέγχονται ή ασφαλίζονται από τα έθνη-κράτη. Ποιος θα ρυθμίσει τον τρόπο που το Facebook χρησιμοποιεί αυτά τα νομίσματα και την πληροφορία που λαμβάνει ως συμβαλλόμενο μέρος σε αυτή τη χρήση; Η ασφάλεια τέτοιων νομισμάτων όπως και των δεδομένων των χρηστών τους είναι ζητήματα που πρέπει να διευθετηθούν εξ’ αρχής. To Facebook έχει δεχθεί πολλή πίεση τελευταία, και δικαιολογημένα, για το πως χρησιμοποιεί εμπιστευτικά δεδομένα. Οπότε είναι κατανοητό και ίσως συμβαίνει για καλό οι άνθρωποι να είναι καχύποπτοι με το Libra, μέχρι το Facebook να θέσει σε ισχύ τις απαραίτητες διασφαλίσεις.
Ωστόσο, υπάρχουν πράγματα που όλοι οι πάροχοι κρυπτονομισμάτων μπορούν να κάνουν για να αυξήσουν την εμπιστοσύνη – διασφαλίζοντας τις διαδικτυακές τους υπηρεσίες και συναλλαγές. Ομοίως, οι καταναλωτές πρέπει να καταλάβουν τα μέτρα που πρέπει να πάρουν έτσι ώστε να εμποδίζουν τους ψηφιακούς εγκληματίες από το να τους κλέψουν τα ψηφιακά τους περιουσιακά στοιχεία.
Οι συστάσεις της Kaspersky για την ασφαλή χρήση κρυπτονομισμάτων:
- Επιβεβαιώνετε πάντα τη διεύθυνση ενός ηλεκτρονικού πορτοφολιού και μην ακολουθείτε τα links σε μία διαδικτυακή τράπεζα ή σε ένα διαδικτυακό πορτοφόλι.
- Χρησιμοποιείτε hardware πορτοφόλια κρυπτονομισμάτων.
- Διπλοελέγχετε τις διευθύνσεις παραληπτών, την ποσότητα που στέλνετε και το ύψος της συσχετιζόμενης χρέωσης πριν στείλετε μία συναλλαγή.
- Σημειώστε έναν μνημονικό κανόνα που θα σας επιτρέψει να ανακτήσετε ένα κρύπτο-πορτοφόλι σε περίπτωση που το χάσετε ή ξεχάσετε τον κωδικό σας.
Τέλος, έπειτα από αρκετά χρόνια έρευνας ψηφιακής ασφάλειας σε start-ups που ασχολούνται με κρυπτονομίσματα, η Kaspersky συνιστά στις κρύπτο-επιχειρήσεις να υιοθετούν τις καλύτερες πρακτικές ασφαλείας για έξυπνα συμβόλαια, να χρησιμοποιούν αποδεδειγμένα πλαίσια για έξυπνα συμβόλαια (όπως το https://openzeppelin.org/) και να πραγματοποιούν αξιολόγηση του έξυπνου συμβολαίου από τρίτους προμηθευτές ώστε να διασφαλίσουν ότι δεν θα τους διαφύγουν πιθανές αδυναμίες.
«Είναι ξεκάθαρο πως η μαζική υιοθέτηση και ανάπτυξη κρυπτονομισμάτων περιορίζεται λόγω της ευάλωτης φύσης της τεχνολογίας. Ενώ υπάρχει μεγάλη όρεξη για τη χρήση του, η επένδυση των δύσκολα κερδισμένων χρημάτων σου σε κάτι που δεν κατανοείς ή δεν εμπιστεύεσαι πλήρως, είναι δύσκολη. Με την ασφάλεια των επενδύσεων να είναι ένα θέμα ύψιστης σημασίας για τους καταναλωτές, είναι ζωτικής σημασίας να λαμβάνουν οι ίδιοι μέτρα για να τη διαφυλάξουν. Όπως ισχύει για οποιαδήποτε ψηφιακή απειλή, δεν υπάρχει υποκατάστατο για την εγρήγορση – αν κάτι φαίνεται υπερβολικά καλό για να είναι αληθινό, τότε πιθανώς είναι. Αν θέλετε να ανταλλάξετε κρύπτο-περιουσίες σε οποιαδήποτε συναλλαγή, προσέξτε την ασφάλεια των στοιχείων σύνδεσης του λογαριασμού σας. Αν ο στόχος σας είναι η μακροπρόθεσμη επένδυση ή η χρήση κρυπτονομισμάτων για πληρωμές, αποθηκεύστε τα σε ασφαλή περιβάλλοντα και χρησιμοποιείστε πολλαπλά πορτοφόλια, ή διανείμετέ τα τόσο στο λογισμικό, όσο και στο hardware. Επίσης, ενθαρρύνουμε τις κρυπτό-επιχειρήσεις να οργανώνονται αποτελεσματικά έτσι ώστε να δείξουν πως είναι ικανές να προστατεύσουν τις επενδύσεις των καταναλωτών τους», σχολιάζει ο Vitaly Mzokov, Head of Commercialization στην Kaspersky.
«Τα κρυπτονομίσματα έχουν βεβαίως τα πλεονεκτήματά τους, αλλά όπως μπορούμε να δούμε, πολλοί καταναλωτές δεν γνωρίζουν ακόμη ποια είναι λόγω ανησυχιών για θέματα ασφάλειας και άγνοιας για τον τρόπο που λειτουργεί η τεχνολογία. Είναι μία συναρπαστική βιομηχανία για να είσαι μέρος της, με την εμπιστοσύνη να αποτελεί θεμέλιό της. Είναι, επομένως, επιτακτικό για τις επιχειρήσεις κρυπτονομισμάτων να κάνουν ότι μπορούν για να προστατεύσουν τα δίκτυα τους και να διασφαλίσουν πως τα οικονομικά των πελατών τους είναι σώα και ασφαλή», εξηγεί ο Alexey Sidorowich, Διευθυντής Πωλήσεων και Επιχειρησιακής Ανάπτυξης στη Merkeleon.